E34Forum.nl

 #15149  door MCMOUS
 
Hallo,

De temperatuur van het koelwater loopt momenteel op bij snelheid rond 140 kmh, zakt snel naar normaal als ik wat gas terug neem..., bij stilstaan blijft de wijzer netjes in het midden.

525 TDS '95
net nieuwe visco erop
Begin vorig jaar nieuwe kop (thermostaat nooit vervangen)
Geen koelwaterverlies (niveau wel boven max. bij koude en warme motor)
Waterpomp ca. 3 jaar oud
Radiator ca. 2 jaar oud

Ik heb alvast een nieuwe thermostaat besteld maar niet zeker of daar de oorzaak zit....

Bovenste slang behoorlijk op druk bij warme motor.

Zit ik op het juiste spoor?

BVD!

Gr Rik
 #15152  door Theo
 
Een nieuwe thermostaat is nooit verkeerd en zeker het proberen waard, maar dat hij bij hogere snelheden warmer wordt en weer afkoelt als je langzamer gaat rijden is geen beeld wat bij een thermostaat hoort.

Ik vrees dat er meer aan de hand is.
 #15153  door epmans
 
Is er goede circulatie, geen verstopping ergens waardoor water niet heel lekker rond kan stromen?
 #15154  door ivo
 
Klinkt in eerste instantie als een slechte waterpomp, of zoals al gezegd ergens verminderde circulatie van je koelwater.
Let wel op, want de dieselblokken zijn gevoelig daarvoor.

Hoe ziet je koelwater eruit? Breng het ook op het juiste peil.
Hoe is je olie? Is die schoon?
Worden de slangen van motor naar radiateur en andersom ook warm?
 #15156  door Speedy
 
Let ook even op of je bij koude motor wanneer je het kvs tankje open maakt of er nog druk op staat ja of nee.
 #15164  door MCMOUS
 
Olie en KVS schoon
Geen druk op KVS reservoir bij koude motor
Ik check morgen slang naar radiator na rit 45 km naar mijn werk, deze voelde zojuist koud bij redelijk warme motor
 #15199  door easy rider
 
Dan gaat of de thermostaat niet open of je hebt geen of te weinig circulatie in je koelsysteem.
 #15209  door MCMOUS
 
de bovenste slang op de radiator wordt warm maar makkelijk in te knijpen,
radiator en onderste slang blijven koud,
kachel wel snel warm,
geen straaltje in expansievat uit ontluchtingslang bij draaiende motor,

nieuwe thermostaat hoop ik dinsdag binnen te hebben maar verdenk toch de waterpomp (lekt niet en geen speling dan dus mogelijk een losliggend schoepenrad!?)
Laatst gewijzigd door MCMOUS op 15 mei 2016, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
 #15210  door MCMOUS
 
dacht dat het probleem eerst lag aan een kapotte visco,
in februari een nieuwe erop gezet maar er paar weken geleden pas achter gekomen dat die ook niet werkt (niet rechtop vervoerd door koerier),
nu zit er wel een werkende visco op

vind het vreemd dat in laatste maanden (met zeer warme dagen erbij) de kvs temperatuur alleen opliep
op de snelweg bij snelheid rond de 130 - 140 kmh