E34Forum.nl

 #15275  door Cariz83
 
Hallo mede forum-leden,

sinds kort ben ik in het bezit van een E34 520i uit 1990 en deze heeft een probleem met de dagteller.
De dagteller doet het helemaal niet meer en ik zie dus niet hoeveel km's ik maak.
De snelheid, toerental en verbruiksmeter doen het wel nog normaal.

Mijn vraag is dan ook of dit ligt aan de unit zelf of kan dit ook met andere zaken te maken hebben?
De unit kan ik wel vervangen door een werkend model alleen ik weet niet of het dan verholpen is.

Als iemand tips of raad heeft dan zijn van harte welkom...... :D :D
Alvast bedankt! :mrgreen: :mrgreen: Greeeeetz
 #15276  door epmans
 
Doet de gewone kmteller het wel? Het is de digitale teller al?
De eerste teller gingen maar tot max - ik geloof - 299.960km. Dan blijft ie staat, dus klopt het dat hij niet verder loopt.
 #15277  door Cariz83
 
Het gaat om een gewone teller dus nog geen digitale kmteller.
De kmteller staat op 231.*** stil en de andere teller op 000. Beide doen het niet meer!
Er zou nu ongeveer 245 dkm op moeten staan.

Grtzzz
 #15278  door Speedy
 
De rest van de teller bak werkt nog wel?
 #15284  door Cariz83
 
Alleen de dagteller en de kleine teller werken niet.
De rest, snelheidsmeter, toerenteller en verbruiksmeter, werken wel allemaal.
 #15289  door Speedy
 
Staat mij iets bij over een codeer stekker. Ik weet alleen even niet of dat bij deze tellers ook al geld. Ivo??
 #15294  door Theo
 
Zeldzaam, zo'n ouderwetse analoge teller in een E34.

In de E28 en E30 wereld zijn alle tellers analoog en dan zit het probleem vaak in de stekker van het diff. De draden willen nog wel een breken vlak tegen de stekker aan. Eenvoudig klusje.
 #15302  door epmans
 
@Theo, verteerd / verrot dat gewoon?
 #15305  door Theo
 
Het kunststof van de stekker en de mantel van de draden wordt hard in de loop der jaren, de stekker hangt in weer en wind. Na 25 jaar onder de auto heeft dat zijn beste tijd wel gehad, het metaal in het stekkertje is dan ook wat gecorrodeerd en breekt allemaal vrij makkelijk. Het kan los zitten zonder dat je het ziet.

Ik heb al een paar keer gezien, dat het in mijn handen zowat verpulverd. Ik zou er gewoon eens kritisch naar kijken.

Maar geen garantie voor succes natuurlijk, de teller kan ook best kapot zijn.
 #25958  door Black yz
 
Goedendag.
Na een lang traject en dus meerdere malen in/uitbouwen is het geheel gelukt. Het blijkt dat IN de km teller ( iets heel anders dan snelheidsmeter) enkele tandwieljes na een leeftijd van +25jaar vergaan. Met behulp van bevriende relaties zijn hier middels 3D printen tandwieljes voor geprint. 3 verschillende kleuren. Heb deze ook in eigen km teller geplaatst en na 3/4 jaar (ook met extreme warmte) werkt dit prima. Ben in bezit van meerdere gereviseerde km tellers. Analoog dus.