E34Forum.nl

 #15452  door JerunK
 
Mijn 525i heeft een duidelijk stijgend olieverbruik. Toen ik de auto 7 jaar geleden kocht met 195.500 km had het blok een olieverbruik van ca. 1500 km/liter olie.
De auto staat inmiddels op 296.000 en het olieverbruik zit nu op ca. 650-700 km/liter olie. Vooral vanaf 275.000 is het olieverbruik behoorlijk gestegen en dook het onder de magische grens van 1000 km/liter.
Heeft het nog zin om door toevoegen van TSL slijtage in het blok en het toenemen van het olieverbruik te vertragen?
 #15453  door epmans
 
Ik heb dat ook gehad met een 525i. De garagehouder zei 'gewoon nat houden, en niet te dure olie'. Dit advies omdat revisie veel duurder zou zijn.
Omdat ik dat zeer onpraktisch vond heb ik de auto uiteindelijk weg gedaan maar heeft in de 3 jaar erna nog zon 75dkm stevig rijgedrag gekregen en sneuvelde uiteindelijk op circiuit met kapotte koppakking (eindstand circa 365dkm).
 #15465  door danny-ex-touringE34
 
TSL is een vrij dure olie toevoeging te vergelijken met 5-in-1. De laatste gebruik ik in de M30 2.8 samen met 10W40. Motor is duidelijk rustiger/stiller en soepeler. Hoef nauwelijks olie bij te vullen tussen de beurten, maar rijd tegenwoordig nauwelijks kms met deze hobby-auto. Km stand is 580xxx
De M50 heeft hydraulische klepbediening, ik 'durf' het hier nog niet in te gebruiken.

Ik vind de genoemde olieverbruik nogal hoog voor de km-standen in vergelijking met mijn auto.
Mijn 2.5 heeft nu bijna 550.xxx en het olieverbruik is 500-600 cc per 2500-3000 km. Bij veel korte afstanden neemt het wel toe: dezelfde cc per 1500-2000. Zelfs met de caravan erachter heb ik niet een noemenswaardige olieverbruikstoename.
Deze gegevens zijn niet echt gebaseerd op een 'boekhouding'. Is misschien wel eens goed dat wel te doen. Moet toch binnenkort olieverversen.
Groeten, Danny
Laatst gewijzigd door danny-ex-touringE34 op 04 jun 2016, 17:23, 3 keer totaal gewijzigd.
 #15476  door Theo
 
Ik zou bijna zeggen, probeer het eens en vertel ons je bevindingen.

Als je motor iedere 700 kilometer een liter olie nodig heeft is een revisie (of andere motor) toch nabij.
 #15481  door danny-ex-touringE34
 
Vanmiddag een oliewissel gedaan en heb een aantekenblokje in de auto. Mooie beginstand: 549.000 . De auto heeft een olie-niveau alarm, kan ik mooi op reageren. Groeten, Danny

Extra: heb toch eens 5-in-1 erbij in gedaan, 1 flesje is 450ml voor 3½ ltr olie en kost dan ± € 13.00. Bij elke automaterialenzaak wel te koop.
Voor geïnteresseerden: http://www.5in1power.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door danny-ex-touringE34 op 05 jun 2016, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 #15495  door JerunK
 
Ja olieniveaumelding is zeker handig, heb ik minimaal 2x per maand en klopt altijd :(
Even met zoekfunctie tsl gecheckt en op hun site gekeken: lijkt me een prima additief om te proberen. See what happens....
 #15506  door ivo
 
Ik heb 2x een E39 M54 gehad met olieverbruik, bij 1 van de wagens die TSL gebruikt maar maakte geen zak uit qua olieverbruik is mijn ervaring (over 45dkm). Daarbij de voorgeschreven werkwijze gevolgd zoals door TSL aangegeven.
De 530i deed toen op een gegeven moment 1L op 1.500km, wat ik al enorm veel vond, en toevoegen van TSL maakte geen verschil. Als je echt ging trappen met de auto steeg het zelfs naar 1L op 1.100km, als je rustig reed kon je 2.000km rijden tot weer een litertje benodigd was.
Als je olieverbruik al zo hoog is dan rest vaak niets anders dan een revisie...
Welke olie + viscositeit gebruik je momenteel?
 #15515  door JerunK
 
Ik gebruik sinds 3 jaar Valvoline 15W40, die ik als 5l kan haal bij de Karwei, een wat duurdere bouwmarkt olie dus. Verder steeds per 10.000 km oliewissel met oliefilter.
Als je echt ging trappen met de auto steeg het zelfs naar 1L op 1.100km. Dat herken ik wel, bij wat snellere autobaanritten is er momenteel eerder een liter olie doorheen dan dat de tank leeg is, 600 km per liter lukt dan vaak niet en is eerder 500 per liter.

Zodoende mijn toevlucht tot TSL, om te zien of het slijtageproces wat vertraagd kan worden. Het zal uitstel zijn, aan een revisie of een meer drastische oplossing valt niet te ontkomen...
 #15523  door Theo
 
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste willywortel die een M52B28 in een E34 laat bouwen.

Mocht je ooit overwegen om een peperdure revisie uit te voeren aan je bestaande motor, dan zou ik me hier eens in verdiepen. E39 528i's worden weggegeven tegen fietsgeld tegenwoordig.