Tijdens de roetmeting voor de APK wordt menig M51 motor van de TD en TDS naar de eeuwige jachtvelden geholpen doordat het gaspedaal handmatig voor 1 seconden vol wordt ingetrapt. De dienstdoende APK keurmeester kan namelijk nooit exact het gaspedaal voor 1 seconden intrappen, misschien zijn het er wel 2 of meer. Zo kan het ook gebeuren dat de meetapparatuur van roetmeter geen goede waarde laat zien en dan gaat men net zo lang trappen tot er wel een goede meting komt en tegen die tijd is de motor inwendig al naar de knoppen.
De M51 motor is niet ontworpen om vol gas onbelast te draaien omdat de tappen van de drijfstangen daar te zwak voor zijn. Tijdens het onbelast over de kop draaien van de motor rekken de tappen uit omdat dan de krukas tijdens het uitlopen de zuigers aan gaat drijven bij hoge toeren waardoor en ruimte tussen het onderste lager ontstaat en de krukas en er daardoor geen smering meer is met als gevolg uitgelopen lagers. Ook krijgen de zuigerveren dan door gebrek aan smering geen olie meer waardoor ze te heet worden en verslappen met als gevolg een hoge carterdruk.
Om dit alles te voorkomen zijn er maar 2 manieren:
1/ APK keuren bij iemand die geen roetmeting doet.
2/ De Engine safe gebruiken.
In het geval dat de garagist geen roetmeting doet loopt men toch het risico dat u een herkeuring krijgt en dan komt de Engine Safe van pas.
Dit stukje PVC buis plaatst men onder het gaspedaal zodat de motor niet onbelast vol in de toeren te krijgen is. De auto kan nog steeds gewoon rijden echter zal hij natuurlijk niet meer zo rap van de plaats af komen als voorheen. Wettelijk gezien moet een motorvoertuig minimaal 60 kilometer per uur kunnen halen en dat lukt met dit stukje PVS buis onder het gaspedaal nog uitstekend.
De M51 motor is niet ontworpen om vol gas onbelast te draaien omdat de tappen van de drijfstangen daar te zwak voor zijn. Tijdens het onbelast over de kop draaien van de motor rekken de tappen uit omdat dan de krukas tijdens het uitlopen de zuigers aan gaat drijven bij hoge toeren waardoor en ruimte tussen het onderste lager ontstaat en de krukas en er daardoor geen smering meer is met als gevolg uitgelopen lagers. Ook krijgen de zuigerveren dan door gebrek aan smering geen olie meer waardoor ze te heet worden en verslappen met als gevolg een hoge carterdruk.
Om dit alles te voorkomen zijn er maar 2 manieren:
1/ APK keuren bij iemand die geen roetmeting doet.
2/ De Engine safe gebruiken.
In het geval dat de garagist geen roetmeting doet loopt men toch het risico dat u een herkeuring krijgt en dan komt de Engine Safe van pas.
Dit stukje PVC buis plaatst men onder het gaspedaal zodat de motor niet onbelast vol in de toeren te krijgen is. De auto kan nog steeds gewoon rijden echter zal hij natuurlijk niet meer zo rap van de plaats af komen als voorheen. Wettelijk gezien moet een motorvoertuig minimaal 60 kilometer per uur kunnen halen en dat lukt met dit stukje PVS buis onder het gaspedaal nog uitstekend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.