E34Forum.nl

Stel je even voor aan de andere E34 liefhebbers op dit forum.
 #16195  door Blackthunder
 
Vandaag bezig geweest om een nieuw stukje benzine leiding te plaatsen. Na de onderkant verder bekeken te hebben vraag ik mij eigenlijk af waar het volgende voor dient.
De slangen waar ik een mooi rood lijntje in heb getekend sluiten aan op een leiding die volgens mij rond de tank gaat en vervolgens weer in een soort expansievat komt. Weten jullie waar dit voor is?
De blauwe is volgens van de actieve koolstoffiltering en mij is verteld dat die overbodig is. De gehele leiding van voor tot achter is namelijk behoorlijk krokant en omdat compleet te vervangen is niet in verhouding met wat de auto waard is.
Als die leiding inderdaad overbodig is en geen apk-afkeur, is het dan verstandig om de boel wat te schuren en te behandelen met tectiel of gewoon weg halen? Want dan moet de tank er eerst ook onderuit neem ik aan.

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie advies (:
 #16196  door easy rider
 
Je bent zelf in de uitzonderlijke positie dat je een brug hebt, dan zou ik zo even een nieuwe leiding er onder schroeven. Ok, je moet je wel even kwaad maken dus tank er af nieuwe leiding buigen enzovoorts, dat is de auto nog zeker wel waard.
 #16203  door Blackthunder
 
Voor de tank zelf valt het nog wel mee inderdaad, maar ik zit meer met het actieve koolstoffilter systeem dat van voor tot achter loopt en eigenlijk compleet verrot is. Moet dat vervangen worden, dan moet dat. Is dat niet per sé nodig dan sluit ik dat systeem liever af, want er gaat dan nog veel werk in zitten.

Ik wil graag weten waar dat expansievat (waar die twee rode leidingen op uitkomen) voor dient. Wat ik kan zien zonder verder te demonteren is dat er een leiding om de tank loopt en weer terug naar het expansievat.
 #16292  door ivo
 
Dat actief koolstoffilter kan je eruit laten, is alleen om de dampen op te vangen. De vroege E34/E32 modellen hadden het systeem ook niet, kwam er pas later in.

Dat expansievat is voor de tankontluchting, die moet je laten zitten. Vervangen en je bent er weer voor jaren vanaf.
 #16732  door Blackthunder
 
Ik heb er voor gekozen om het actief koolstof filter er uit te halen en de leiding naar voren te verwijderen. Het expansievat heb ik laten zitten, ik moet alleen nog iets vinden om het af te doppen.
De onderkant is grotendeels in de menie gezet en vervolgens behandeld met tectyl. De tank is er dan ook onder vandaan geweest omdat daar ook het een en ander zat qua roest(blaasjes).

Vandaag begonnen met het verwijderen van de klepdeksel, om de pakking te vervangen en de bougies te vernieuwen. Het blok zweet wat en de pakking is best wel hard geworden. De oude bougies zijn er uit, straks de nieuwe plaatsen en dan de randen schoonmaken om de nieuwe pakking te kunnen plaatsen. Dan de olie + filter en luchtfilter vervangen en dan kan de auto weer in elkaar.

Wat plaatjes bij de praatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand nog een idee om het klepdeksel er wat netter uit te laten zien?
Afbeelding

En van de zomer een kleine M-meet gehouden:
Afbeelding

Ohja, als ik aan het sleutelen ben ga ik meestal aan één stuk door, ik vergeet dan wel eens om wat foto's te maken. Maar ik neem aan dat jullie wel weten hoe een E34 er van de onderkant uit ziet :P
 #17401  door Blackthunder
 
Inmiddels staat de E34 weer buiten en heb ik 26 oktober een afspraak met de garage voor de APK.
Het kleppendeksel laten stralen en vervolgens zelf gespoten:
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag andere instaplijsten van Epmans binnen gekregen. De oude waren niet zo fris meer dus meteen maar vervangen:
Afbeelding
Afbeelding
 #17556  door Blackthunder
 
Gisteren was het tijd voor de keuring. De hoedenplank nog even gauw voorzien van wat nieuwe laagjes zwarte verf. Het is nog niet naar mijn zin, maar beter dan een paarse hoedenplank.
In de ochtend de plank en bankstukken terug geplaatst. Helaas was de accu te zwak om de auto te starten, dus nog even gauw aan de lader. Ondertussen nog even de bandenspanning op pijl gebracht.

Het eerste ritje met de E34 zat er aan te komen. Wat rijdt het heerlijk, zo'n auto. Beetje vergelijkbaar met de oude Benz (W123 280CE) van 1977 die in het hok staat waar ik in heb gereden. Lekker comfortabel. Het stuur staat wel wat scheef dus ik zal hem zo snel mogelijk laten uitlijnen.

Hij kwam in eerste instantie niet door de gasmeting, maar nadat de katalysator goed warm was, waren de waardes uitstekend. Daarna het één en ander bekeken op de brug, waarbij alles er goed uit zag, op wat droogtescheurtjes op de remslangen na. Geen reparatiepunten of opmerkingen (ja, het airbag lampje blijft wat langer branden dan de rest, maar na 5 minuten ook weg) en de auto werd afgemeld zonder steekproef.
De boeren zijn weer suikerbieten aan het rooien waardoor de wegen weer smerig zijn, dus ik kon de auto niet schoon houden voordat ik plaatjes kon schieten, helaas:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil toch ter zijner tijd een andere tellerbak. De huidige kilometerstand valt eigenlijk niet af te lezen en de toerenteller deugt niet helemaal. Nu nog even genieten van de M5 voordat die in winterslaap mag :)

Het volgende is er trouwens aan gedaan:
- Ophangrubber middendemper
- Reactiestang links en rechts
- Kleppendekselpakking
- Rechter koplamp
- Schokdemper links rechts
- Inlaatslang
- Schokdemper Aanslagrubber 2x
- Bougies 6x
- Luchtfilter
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Olie

Koelvloeistof verversen moet nog, maar ik krijg het koelvloeistof nog niet uit het blok. Iemand een idee?
 #17557  door epmans
 
Hij staat er mooi bij Gerrit!! Mooi dat er een geldige keuring op gekomen is.

Wat die tellerbak betreft: ik heb er een aantal liggen, ook uit 520i M50 dus wellicht kan ik je aan wat puzzelstukjes helpen.
 #17558  door Blackthunder
 
Bedankt Epmans! Ik kom graag eens langs om zo'n tellerbak (wel voor de handbak eh) bij jouw te scoren. Misschien dat ik dan tegelijk wat andere kleine dingetjes tegenkom waar ik wellicht geïnteresseerd in ben :). I'll let you know
 #17561  door Ruck
 
Deze mag onderhand wel onder het kopjes "mijn projecten" komen :lol:

Goed bezig en gefeliciteerd met de APK!
Toch enigszins in 1 keer er doorheen. Het zal een enorm verschil zijn met de M5, maar wat moet het een heerlijk gevoel geven
om dit model op te knappen voor op de weg en er daarna zelf in te rijden. Niet snel, maar veel comfort 8-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9