E34Forum.nl

 #15805  door Coach
 
Ik denk dat mijn E34 er mooier uitziet wanneer hij iets verlaagd is. Alleen, ik heb in verschillende verlaagde auto's gereden en vond het op z'n minst onprettig rijden. Bij sommige leek het of je betonnen banden had, de andere gaf geen krimp meer als je over een drempel of hobbel ging. Mijn E36 heeft fabrieksaf een sportonderstel. Dat is ook verlaagd, maar die rijdt gewoon heel comfortabel. Hij veert als het moet en je krijgt geen wandelende nieren als je over een klinkerweg rijdt. Waar zit 'm dat nou in? En kan ik mijn E34 iets laten verlagen zonder dat ik al het comfort kwijt raak?
 #15812  door ivo
 
Zoals Eric al zegt, M-Techniek dempers en verlagingsveren is het antwoord.
Bij de sedan een verlaging van 20-10mm.
Het verschillende E34's gehad en ben 2x teruggegaan van Eibach veren naar de originele M-Tech veren. Een enorm uitgebalanceerde combinatie.
Met tijden dat ik 60dkm per jaar deed met de E34 was het gewoon de ultieme combinatie.
Maar vergis je ook niet in de Sachs dempers, die maken ook het verschil tov bijv. een iets stuggere Bilstein.
Overigens is een M-Tech onderstel ook voorzien van dikkere stabilisatoren voor en achter om o.a. het overhellen te verminderen.

De auto zal qua rijden dan meer in de richting van de E36 komen schat ik zo in.
 #15813  door Frank87
 
Wat zit er standaard aan veren en dempers onder een Mtech? Ik heb dit en ben van plan de veren en dempers te doen. Ik weet alleen niet welke sachs of boge ik moet hebben en of die verlaagde veren zo te vinden zijn.
 #15815  door Coach
 
Oftewel; als ik dat wil, moet ik M-tech dempers en veren zien te vinden. Die van een E36 zijn daar niet geschikt voor, vermoedelijk.
 #15823  door ivo
 
Sachs en Boge hebben dezelfde spec's. Geldt ook bijv. voor veerpootlagers e.d. Als je Sachs spullen krijgt heb je soms zomaar kans dat er een Boge onderdeel in een Sachs doos zit.
Sachs Super Touring zijn de M-tech dempers. Let alleen even op de juiste versie voor de auto. Enkele verschillen zijn er in de dempers, met name rebound.
De online catalogus van Sachs is een handige bibliotheek daarvoor.

Let op, je hebt M-techniek schokdempers en de dempers voor Sportfahrwerk.
De eerste heeft een kortere zuigerstang en is voor verlaging, de tweede heeft een iets stugger profiel zeg maar tov de normale schokdemper maar kan gebruikt worden zonder verlaging.

Let op, 2e punt, met de M-tech en Sportfahrwerk dempers heb je ook andere veerpootlagers nodig tov de standaard dempers want de zuigerstang is dikker.

De M-Tech veren komen ook van Sachs, in de handel vrij moeilijk te krijgen. Dan moet je connecties hebben omdat Sachs niet veel vrij geeft voor de handel.
Ik heb destijds de veren nieuw gehaald bij BMW, of je moet ergens een sloper vinden. Let wel op de juiste spec's, er zijn enkele verschillen. Het beste aan de hand van de verentabel in de ETK in combinatie met de (achteraf) ingebouwde opties de juiste set zoeken.
 #15847  door Coach
 
Pffff, Ivo, man, da's toch allemaal veel te ingewikkeld voor mij. Ik laat het wel lekker zo als het nu is. Is ook weer zo'n 'project' waarvan ik nu al aan voel dat het helemaal fout gaat als ik zelf op zoek ga. Maar wel bedankt voor alle info; wellicht kunnen anderen er hun voordeel mee doen.
 #15850  door ivo
 
Niet ingewikkeld joh, met deze info moet je een heel eind komen hoor :D
Het is gewoon een dure uprade, als je alles nieuw wilt plaatsen kost het je zo een 1.000-1.200 euro...
Of een gebruikt setje zoeken ergens. Alleen dan is de vraag wat de staat ervan is.
 #15858  door easy rider
 
En weet dat een M-tech veer een groene streep heeft en een standaard veer een rode streep.