E34Forum.nl

 #16264  door Lohran
 
Het wordt tijd voor een beurtje en vroeg mij af welke olie nou echt goed is voor mijn E34 540i M60.

Hij draait op LPG. Ik rijd 'm altijd netjes warm en rijd ook vrij normaal. Af en toe trek ik 'm wel even door, maar niet heel vaak. Olieverbruik is nihil, zweet alleen een beetje bij het kleppendeksel. Denk 75% snelweg en 25% binnendoor/stad. Hij heeft 232.000km gedraaid en ik hoor de ketting al wat aanlopen. Dit heb ik laten nakijken en is nog niet zorgbarend (ik laat wel de spanner vervangen). Deze kerel raadde ook 10W60 aan, maar anderen zeggen dat dit wel erg dik is.

Wat denken jullie?
 #16265  door ivo
 
5w40 of 10w40 zou ik doen als 't mijn wagen zou zijn.
Wat zit er nu in dan?
 #16280  door Lohran
 
Bedankt voor de reacties! Niet zo veel verschillen dus, maar niemand die de 10W60 dus aanraadt?
 #17581  door David
 
Lohran schreef:Bedankt voor de reacties! Niet zo veel verschillen dus, maar niemand die de 10W60 dus aanraadt?
Doe maar geen 10w,60, heb het er ook in gehad en een half jaar daarna had ik lager schade aan de drijfstanngen, ik weet natuurlijk niet of het door de dikkere olie kwam maar blijf maar gewoon bij een goede 5w40
 #17583  door Lohran
 
Kan de bon zo gauw niet vinden maar geloof dat ze er dus wel 10W60 in hebben gedaan :shock: Liet de garage zelf beslissen.
 #17587  door easy rider
 
Een 10W60 kan je meer op zijn donder geven dan een 10W50. Een 10W50 kan je meer op zijn donder geven dan een 10W40, enzovoorts enzovoorts.

10W60 is dus meer iets voor op de racebaan en niet voor op de weg tenzij je het gevoel hebt dat je bij warme motor een te lage oliedruk hebt dan kan je het wel weer gebruiken.

Met andere woorden een 10W60 is een beetje overkill voor zo een dikke tamme V8 met veel te weinig pk's.

Wat belangrijker is, is welke oliesoort je gaat gebruiken. Mineraal, halfsyntheet (wat eigenlijk niet bestaat) of vol syntheet. Bedenk dat de volsyntheet vanwege milieutechnische redenen en het gebruik van katalysatoren/lambdasondes enzovoorts, een aantal dopes mist die er vroeger wel in zaten en zodoende kan zorgen voor koude start schade. Vanwege voorgaande adviseer ik altijd een extra toevoeging te gebruiken zoals TSL.
 #18231  door JorritHallo
 
Zulke blokken zullen slecht omgaan met sowieso 5w30 (volsyntheet) en behoeven minimaal een 5w40. Naarmate de kilometers oplopen en de teller boven de 250.000km komt, dan zal 10w40 de volgende stap zijn. (boven de 250.000 is alles net wat meer versleten en kan 5w40 net ff wat te dun zijn bij een warm blok. 10w60 lijkt mij sws niet ideaal.

Late reactie van mij, gok dat je er al nieuwe olie inhebt :mrgreen: