Lieve BMW-vrinden, ik zit met het volgende wat ik maar niet uit m'n hoofd krijg en wellicht dat de techneuten onder ons mij een antwoord kan verschaffen.
Ik heb mijn auto bij een BMW-specialist gebracht (ja, ik ben "vreemd" gegaan) om eens naar wat dingen te laten kijken. M'n auto is minitieus onder de loep genomen en daar kwamen een aantal zaken uit waarvan ik gelukkig bijna alles wel had verwacht.
Eén ding wat ik niet had verwacht, was dat de voorbanden scheef aan het afslijten zijn. Nu werd aangegeven dat dit te wijten is aan het stuurhuis wat speling vertoond. Echter met het sturen merk ik minimale speling. De koers moet ik alleen bij hoge snelheid regelmatig een minimaal tikje bijstellen, maar dat mag geen naam hebben. Heb vaak erger meegemaakt in een E34.
Zolang het bij speling blijft kan het stuurhuis nog wel even blijven zitten wat mij betreft, maar als een stuurhuis daadwerkelijk extra slijtage kan veroorzaken in de zin van het scheef afslijten van voorbanden wordt het een ander verhaal. De huidige voorbanden hebben er trouwens extreem lang onder gezeten, zal wel inmiddels zo'n 5 jaar/80.000 km geweest zijn, en het scheef afslijten is echt van de laatste paar maanden geweest. Tijdens de laatste winterbanden wissel waren de voorbanden nog lang niet zo scheef afgesleten zoals nu het geval is.
Mijn vraag is daarom de volgende: kan een stuurhuis ervoor zorgen zorgen dat er extra slijtage optreedt zoals het scheef afslijten van voorbanden?
Ik heb mijn auto bij een BMW-specialist gebracht (ja, ik ben "vreemd" gegaan) om eens naar wat dingen te laten kijken. M'n auto is minitieus onder de loep genomen en daar kwamen een aantal zaken uit waarvan ik gelukkig bijna alles wel had verwacht.
Eén ding wat ik niet had verwacht, was dat de voorbanden scheef aan het afslijten zijn. Nu werd aangegeven dat dit te wijten is aan het stuurhuis wat speling vertoond. Echter met het sturen merk ik minimale speling. De koers moet ik alleen bij hoge snelheid regelmatig een minimaal tikje bijstellen, maar dat mag geen naam hebben. Heb vaak erger meegemaakt in een E34.
Zolang het bij speling blijft kan het stuurhuis nog wel even blijven zitten wat mij betreft, maar als een stuurhuis daadwerkelijk extra slijtage kan veroorzaken in de zin van het scheef afslijten van voorbanden wordt het een ander verhaal. De huidige voorbanden hebben er trouwens extreem lang onder gezeten, zal wel inmiddels zo'n 5 jaar/80.000 km geweest zijn, en het scheef afslijten is echt van de laatste paar maanden geweest. Tijdens de laatste winterbanden wissel waren de voorbanden nog lang niet zo scheef afgesleten zoals nu het geval is.
Mijn vraag is daarom de volgende: kan een stuurhuis ervoor zorgen zorgen dat er extra slijtage optreedt zoals het scheef afslijten van voorbanden?
E34 525iA Executive II 1994
Lid van "Zo Origineel Mogelijk"
Lid van "Zo Origineel Mogelijk"