E34Forum.nl

 #16780  door Frank87
 
Zie de visco als een soort "Continu Variabele Koeler"

Een koeler met een bepaalde beginstand (zo goed als geen koeling) en een eindstand (een bepaalde hoeveelheid koeling).

En tussen die A en B is iedere stand mogelijk. Dat is het fijne aan een visco.
 #16787  door Lohran
 
GijsJUH schreef:Bij meer warmte is er meer koeling (vandaar dat je meer herrie hebt als je 'm zwaar belast). Een elektrische fan is óf aan óf uit. Evt. nog met een 2e stand voor zware omstandigheden, maar de temperatuur zal nooit zo mooi constant blijven.
Frank87 schreef:Zie de visco als een soort "Continu Variabele Koeler"

Een koeler met een bepaalde beginstand (zo goed als geen koeling) en een eindstand (een bepaalde hoeveelheid koeling).

En tussen die A en B is iedere stand mogelijk. Dat is het fijne aan een visco.
Ah dat is duidelijk uitgelegd door jullie. Maar is dat dan zo belangrijk dat het koelwater zo gelijkmatig gekoeld wordt in de radiator? Want modernere auto's met elektrische koelvinnen lopen ook goed lijkt mij? Ik weet er zelf weinig van hoor, dus sorry voor alle vragen :mrgreen:


dannytouringE34 schreef:Ik weet niet of ze bestaan, maar is het plaatsen van een tropen-/zwaardere radiator een oplossing? Groeten, Danny
Zou ook nog een mogelijkheid zijn, mochten die bestaan inderdaad!
 #16789  door Frank87
 
Het beste pak je voor de V8 eerst een tropen poelie op de waterpomp. Die poelie is kleiner waardoor je waterpomp meer omwentelingen maakt. De koelvloeistof circuleert zo sneller. Als 540 zijnde, heb je denk ik al de grootste radiateur. Door die snellere circulering zal je thermostaat minder ver open gaan waardoor je wat buffer op je thermostaat hebt voordat je visco erbij komt.

Poelie zal iets van 30 euro zijn. Laatst nog zelf een gehaald. Is ook makkelijk te monteren zonder gezeik. Let wel op dat hierdoor je waterpomp meer omwentelingen maakt en wat eerder vervangen moet worden. Standaard gaat zo'n pomp wel 150.000 mee. Maak er nu echt 100.000 van voor de zekerheid.
 #16792  door Lohran
 
Frank87 schreef:Het beste pak je voor de V8 eerst een tropen poelie op de waterpomp. Die poelie is kleiner waardoor je waterpomp meer omwentelingen maakt. De koelvloeistof circuleert zo sneller. Als 540 zijnde, heb je denk ik al de grootste radiateur. Door die snellere circulering zal je thermostaat minder ver open gaan waardoor je wat buffer op je thermostaat hebt voordat je visco erbij komt.

Poelie zal iets van 30 euro zijn. Laatst nog zelf een gehaald. Is ook makkelijk te monteren zonder gezeik. Let wel op dat hierdoor je waterpomp meer omwentelingen maakt en wat eerder vervangen moet worden. Standaard gaat zo'n pomp wel 150.000 mee. Maak er nu echt 100.000 van voor de zekerheid.
Thanks! Dat is ook nog een goede mogelijkheid, zeker voor dat geld.
 #16794  door martijn76
 
Toch maar reageren, ook al is hier al eens een hele discussie over geweest. Ik rij met een (duwende) elektrische fan en zie meer voors dan tegens.
Tijdens het rijden op A of N wegen gaat dat ding bij mij nooit aan, alleen in stadsverkeer/filerijden en stationair draaien, bijvoorbeeld bij een APK.
Een trekkende fan koelt beter dan een duwende, maar daar moet wel plek voor zijn, dat zal bij een v8 geen probleem opleveren.
Een visco vreet iets van 10pk op, niet dat je dat meteen zal merken, maar met die gedachte alleen al ga je al sneller :).
Er hang geen zware fan meer aan dat asje van de kw pomp, dat komt de levensduur ten goede.
Nadeel is dan dat de temperatuur boven het midden uit komt voordat er gekoeld wordt, afhankelijk van de gebruikte sensor. Ik zie dat niet als een probleem. Als de elektrische bij spring dan heb je ook een bak met herrie, straaljager ipv windhoos.
Mijn 535i had ook gewoon een (nieuwe) viscofan en niet alleen bij warm, maar ook bij koud optrekken kwam er een windhoos aan herrie onder de motorkap vandaan, zonde van zo'n mooi 6 cilinder geluid.
BMW gebruikt tegenwoordig overigens ook een elektrische fan ipv een visco. Tja, wat is dan beter? ;) ....
Succes met beslissen.
 #16795  door Frank87
 
Dat BMW nu ook met elektrische fans werkt heeft denk ik meer te maken met de fijnheid van het regelen wanneer het aan en uit gaat dan voordelen t.o.v. een visco.

Aanvullend, die 10% verlies ga je ook voelen in je brandstof. Vindt de klant niet zo'n ramp maar voor milieucijfers kan het een kleine vermindering betekenen.

Porsche ging ook niet voor de lol naar watergekoelde motoren. Was ook een soort dwang.
 #16797  door Bart Jansema
 
Lohran schreef:
Bart Jansema schreef:Haha ik herken het wel met de caravan en aico aan in de bergen draait mijn visco ook continue mee het is dan net een vrachtwagen ik vind het wel een leuk geluid!
Ah een lotgenoot! Maar dan iemand die er positief over is :mrgreen: Ja maar de V8 klinkt enorm lekker als die visco op een laag pitje draait! Vind het gewoon zonde :D Zal anders even een lokale tuner mailen wat zij er van zeggen. Uiteraard plaats ik dat ook hier.

Wat ik nu als nadelen kan zien: wellicht minder luchtverplaatsing (ligt er aan hoe hij geplaatst wordt), meer componenten en dus meer dingen die stuk kunnen. Maar verder is het minder belastend en is het ook niet echt duur. De nieuwe viscokoppeling was namelijk ook behoorlijk prijzig.
Haha ja, ik heb geen v8 ik heb een 525d die je binnenin bijna niet hoort met rijden daarom vindt ik het ook leuk als de fan keer mee draait dan hoor je wel wat als je keertje gas geeft
 #16799  door Lohran
 
martijn76 schreef:Toch maar reageren, ook al is hier al eens een hele discussie over geweest. Ik rij met een (duwende) elektrische fan en zie meer voors dan tegens.
Tijdens het rijden op A of N wegen gaat dat ding bij mij nooit aan, alleen in stadsverkeer/filerijden en stationair draaien, bijvoorbeeld bij een APK.
Een trekkende fan koelt beter dan een duwende, maar daar moet wel plek voor zijn, dat zal bij een v8 geen probleem opleveren.
Een visco vreet iets van 10pk op, niet dat je dat meteen zal merken, maar met die gedachte alleen al ga je al sneller :).
Er hang geen zware fan meer aan dat asje van de kw pomp, dat komt de levensduur ten goede.
Nadeel is dan dat de temperatuur boven het midden uit komt voordat er gekoeld wordt, afhankelijk van de gebruikte sensor. Ik zie dat niet als een probleem. Als de elektrische bij spring dan heb je ook een bak met herrie, straaljager ipv windhoos.
Mijn 535i had ook gewoon een (nieuwe) viscofan en niet alleen bij warm, maar ook bij koud optrekken kwam er een windhoos aan herrie onder de motorkap vandaan, zonde van zo'n mooi 6 cilinder geluid.
BMW gebruikt tegenwoordig overigens ook een elektrische fan ipv een visco. Tja, wat is dan beter? ;) ....
Succes met beslissen.
Bedankt Martijn! Klinkt in ieder geval positief. Ik kijk het nog even aan, eerst lette ik er niet zoveel op. Als het in NL nou niet heel veel meer gebeurd laat ik het misschien zo. Er zijn ook nog wat andere puntjes die belangrijker zijn, maar vind het geluid toch ook erg belangrijk. Wel 1 van de redenen waarvoor ik een V8 wilde natuurlijk
 #16800  door ivo
 
Dus je doet/wilt het enkel en alleen voor het geluid? Kan dat wel zeggen tegen je toch, je bent niet goed joh... :mrgreen:
Gooi dan een andere uitlaat eronder, hou je toch de koeling van de visco (al dan niet met andere poelie) en je hoort wat meer V8 geluid.