E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #16777  door Wiebe GT
 
Na in april 2014 de 540i in malediven blau aangeschaft te hebben (wetende van de voorgeschiedenis van de auto; schade, teller teruggedraaid en de erbarmelijke staat waarin hij verkeerde) heb ik de auto destijds eerst technisch veilig gemaakt en op punt gezet. Daar was naast banden, schokdempers, schijven/blokken, rubbers, draagarmen en natuurlijk niet te vergeten olie, filters, riemen en bougies, heel wat werk voor nodig. Uiteraard de meeste standaard "bugs gefixt". Je kent ze wel, raamgeleiders, delen van de elektrische stoel verstelling, diverse check control waarschuwingen enzovoort.

Enfin, de auto eerst maar eens een dik jaar gereden om te kijken of hij beviel en hoe hij zich hield. Dat beviel goed op wat dingen na, maar die komen gaandeweg dit topic wel. Eerst even wat plaatjes van hoe de auto er toen bijstond.

Disclaimer: bij voorbaat verontschuldiging voor de crappy pics.... :?

Afbeelding

Afbeelding



Gezien ik een sabbatical van een jaar gepland had ben ik eind 2015 maar eens met het opknappen van de 540 begonnen.

Todo list:
- algehele body restauratie met vooral veel laswerk. Alle krikpunten, delen van de bodem en l.a. scherm.
en uiteraard een respray.
- speling problemen in stuurinrichting oplossen
- hemel en hoedenplank voorzien van nieuwe bekleding
- Interieur geheel opknappen
- Velgen opknappen: Richten, polijsten en voorzien van nieuw rubber.
- Motorisch weer een beurt en oliepomp controle

Here we go:

Eerst de slijptol er maar eens even in.......

Linksvoor:

[URL=http://s1191.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img]

Afbeelding

Linksachter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Rechtsachter:

Afbeelding

Rechtsvoor:

Afbeelding

Achterpaneel:

Afbeelding

Afbeelding

Poeh..... Dat wordt een klus.... :shock: Aan de andere kant.... was wel verwacht en voorlopig had ik wel tijd!

Dus begonnen met het pre-fabriceren van het nieuwe materiaal. Ben zelf geen plaatwerker maar vind dat wel leuk. Lassen kan ik ook niet maar daarbij krijg ik hulp en zal ik zelf ook wel wat leren gaandeweg het project. Sommige van jullie zullen zich misschien achter de oren krabben bij de diverse oplossingen en het laswerk maar ik vind het leuk om te leren en het zelf te doen. Sleutelen doe ik al jaren maar carrosseriewerk waagde ik mij meestal niet aan.

Nog even wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Veel werk en veel passen en meten (en soms overnieuw natuurlijk.....). Maar langzamerhand begon dat wel zijn vorm te krijgen. Soms natuurlijk even helemaal geen zin in dat blik en slijpwerk dus dan is het goed dat een e34 altijd wel voorziet in ander werk. Op de momenten dat ik wat anders wilde doen ben ik begonnen met die hangende hemel. In mijn voorstel topic had ik al eens aangegeven deze te willen vervangen of opnieuw te bekleden. Vervangen blijkt lastig, niemand heeft een nette te koop. Logisch natuurlijk aangezien elke e34 met hetzelfde hemelprobleem kampt. Ik heb er dus voor gekozen om zelf opnieuw te gaan bekleden, weer eens een nieuwe uitdaging. Voor diegenen die vroegen om een how to: gaandeweg het herstel van de auto post ik hier daarvan ook de verrichtingen.

Na het verwijderen van de stof van de hemel bleef er een enorme vieze plakkerige bende op het hemelkarton achter. Dit heb ik zoveel mogelijk met een plamuurmes eraf geschraapt en daarna met wasbenzine de basis helemaal gereinigd. Dit moest wel een keer of 3 aangezien het bleef plakken.... :(
Uiteindelijk was dit het resultaat:

Afbeelding

Als bekleding wilde ik wat speciaals, liefst alcantara. Na wat speurwerk op het net vond ik echt alcantara toch wat te prijzig om mijn bekledersskills op te trainen... Gelukkig blijkt er tegenwoordig een stofje te zijn dat heet Suedine. Lijkt sterk op alcantara maar is ongelofelijk veel goedkoper :D . Als lijm had ik eerst Spuitlijm ban Bizon maar na wat testwerk bleek de spuitlijm van Motip een beter resultaat te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omdat ik dit dus ook nog nooit gedaan heb loop je natuurlijk wel tegen diverse problemen aan. Daar waar er uitsparingen zijn (zonnekleppen, handgrepen e.d.) kun je blijkbaar de stof eerst beter oprekken. Ik heb dit opgelost door (bij de zonnekleppen althans) met de achterkant van een schroevendraaier alsnog wat te rekken. Diverse hoeken en uitsparingen zijn anders erg lastig strak te krijgen. Waar dat bij mij al niet meer kon heb ik het opgelost door alles te laten drogen en later op diverse plaatsen in te knippen. Dit werkt wel maar is natuurlijk niet heel mooi. Voorlopig laat ik het echter even zo want gemonteerd zie je er weinig van. Daarbij wil ik graag testen of de stof nu goed blijft hangen. Mocht alles positief uitpakken dan doe ik de hemel opnieuw. De stof heb ik inmiddels bijbesteld zodat ik er later in ieder geval over kan beschikken. Deze seudine is zo goedkoop dat de kosten van de spuitlijm hoger zijn.... :lol:

Dit is het voorlopige resultaat:

Afbeelding

Later meer!
Laatst gewijzigd door Wiebe GT op 05 feb 2017, 12:13, 5 keer totaal gewijzigd.
 #16781  door Theo
 
Leuk om te zien dat de meest besproken 540i-6 in ere wordt hersteld. Je bent lekker bezig zo te zien.
 #16784  door danny-ex-touringE34
 
Gaaf project. Veel werk, maar je geniet en leert er duidelijk van. Wat wil je nog meer. Ja, dat je straks een hele mooie 540i hebt. En met een
6-bak. Lijkt me redelijk zeldzaam.
Geeft mij een indruk van o.a. dorpelwerkzaamheden aan mijn Touring tzt.
Veel plezier bij de rest van het project. Groeten, Danny

Ohja, heb ook een hangende hemel, gelukkig nog niet hangend op onze hoofden. Maar is niet echt een mooi gezicht.
Laatst gewijzigd door danny-ex-touringE34 op 22 aug 2016, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 #16796  door Bart Jansema
 
Goed bezig! Ik vindt het een erg mooie kleur ook!
 #16809  door easy rider
 
Wiebe GT schreef:..Disclaimer: bij voorbaat verontschuldiging voor de crappy pics.... :?
Foto's zien er prima uit en... beter crappy pics dan geen pics. Ik heb alvast een abonnement genomen op dit topic.
 #16811  door ivo
 
Mooi topic zeg! Zeker als je geen haast hebt en zoveel zelf probeert te doen, lassen aan je eigen auto zorgt er alleen maar voor dat je straks dubbel gaat genieten van het werk :D
 #16823  door MemphisBmw
 
Leuk project en veel respect dat je hier zelf aan begint.

Ook ik neem een abonnement op dit onderwerp :mrgreen: 8-)
 #16841  door Alex Kroeze
 
Ik ben wel benieuwd naar dat verschil van prijs van alcantara en dat andere?

Wordt vast een mooi geheel zo 8-) 8-) 8-)

Alex
 #16852  door Wiebe GT
 
Het verschil tussen alcantara en suedine is nogal groot zoals ik al zei.
€ 7,99 tov ca. € 80,- per meter...... :shock:
 #16853  door Bo652
 
Ach nauwelijks verschil, kwestie van een komma verplaatsen..... :lol: :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7