E34Forum.nl

 #17083  door flash
 
Heb zopas mn M5 terug. De oliepomp is (oa) vervangen door een compleet nieuwe unit.
Een tijd terug had ik ook een drukmetertje ingebouwd met de sensor in het deksel van het filterhuis getapt. Gekocht als complete set rechtstreeks van de maker.
Nu krijg ik metingen die 2 bar te hoog zijn? Bv warm stationair 3.2 bar en bij vollast 5.7 bar?? Eerst dacht ik aan de overdrukklep die niet werkte, maar dat zou enkel de metingen boven 4 bar verklaren als ik me niet vergis, dus denk niet dat dat de oorzaak is. Oliepomp is ook gewoon compleet nieuw. Filterhuis is trouwens ook recent vervangen.

Iemand die een mogelijke verklaring heeft? Enerzijds kan er bijna niks mis zijn met het oliecircuit want dat is allemaal nieuw, maar anderzijds is het metersetje voor inbouw nog dubbel gecontroleerd door de maker. Misschien alsnog de locatie van de sensor?
 #17088  door Cees
 
kan diverse oorzaken hebben
te dikke olie ( verkeerde of te koude olie)
montage sensor niet goed (foute plek)
of (vloeibare)pakking voor kanaal gedrukt

verder zal ik me niet tedruk maken over de te hoge druk die jij aan geeft
in de V8 motoren die wij in de F1 gebruiken komt zelfs 8 bar voor op toeren
 #17094  door flash
 
Cees schreef:kan diverse oorzaken hebben
te dikke olie ( verkeerde of te koude olie)
montage sensor niet goed (foute plek)
of (vloeibare)pakking voor kanaal gedrukt

verder zal ik me niet tedruk maken over de te hoge druk die jij aan geeft
in de V8 motoren die wij in de F1 gebruiken komt zelfs 8 bar voor op toeren
- Olie is Mobil1 10W60 (bewust gekozen boven Castrol), filter is uiteraard OEM en nieuw.
- Sensor zit getapt in het deksel van het filterhuis, binnenin quasi gelijk met het vlak van het deksel. Raakt dus niet met de filter ofzo.
- Hopelijk zit er nergens iets verstopt... Kan het me slecht voorstellen eerlijk gezegd.

Heb het ondertussen nog al gehoord dat ik me er niet te druk in moest maken, maar het zit me toch niet zo lekker. Ik ging net extra slijtage op de pomp aanhalen door de hogere druk, maar die moet in principe intern alles boven de 4(?) bar aflaten met de overdruk klep. Kan dat, dat er bij de filter net wat meer druk is, maar in de rest van het systeem zoals in oliegalerijen niet?
 #17095  door Theo
 
Dit soort onraad komt altijd naar boven als je extra meters gaat monteren. Zonder meter zou je van niks geweten hebben en je nergens druk om heben gemaakt.

Ik heb nog nooit gehoord dat er een M blok is stuk gelopen door teveel oliedruk.

99.9% zeker loos alarm.
 #17096  door flash
 
Heb daarnet nog eens met mecanicien kunnen spreken en ben wat wijzer geworden. Hij heeft de druk wél nog gemeten bij de eerste opstart en toen was alles normaal. Hij stelde voor om komende week, indien het past, nog eens langs te komen om nogmaals te meten, kwestie van. Maar hij zei ook dat zelfs al is de druk in het hele systeem wat hoger, dit weinig kwaad zal kunnen voor de motor. Zoals ik het nu zie vermoed ik dus dat de druk bovenaan de filter iets hoger ligt dan bv in een oliegallerij. Waarom? Geen idee. Heb nu toch iig al een goede indicatie van de druk, ga niet onmiddellijk de sensor weer verplaatsen.