E34Forum.nl

 #17688  door JerunK
 
Ik vroeg mij af wat de verschillen tussen de verschillende motorvarianten zijn. In mijn beleving is de M52 een ontwikkeling uit de M50 en de M54 is ontwikkeld uit de M52. Klopt dat of is er steeds sprake geweest van een nieuwe ontwikkeling?
Dubbele vanos voor de m52-blokken t.o.v. de M50TU is bekend. Wat is er verder nog gewijzigd t.o.v. de M50-blokken?
 #17690  door Theo
 
Het grootste verschil tussen een M50 en een M52 is natuurlijk dat ze van gietijzer over zijn gegaan op aluminium voor het onderblok.
 #17692  door Ruck
 
Theo schreef:Het grootste verschil tussen een M50 en een M52 is natuurlijk dat ze van gietijzer over zijn gegaan op aluminium voor het onderblok.
Zijn er verder nog + en - punten aan?
 #17696  door Theo
 
Waar een oud type M50 (zonder vanos) in negatieve zin om bekend stond, geen power bij lage toeren, staan de M52B28's juist weer bekend om karrevrachten koppel onderin. Het worden met die extra slagvolume en dubbele vanossen steeds lekkerderderederrrrre motoren.

Een M54B30 is een topmotor die door andere merken maar slecht te overtreffen is.
 #17697  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Waar een oud type M50 (zonder vanos) in negatieve zin om bekend stond, geen power bij lage toeren, staan de M52B28's juist weer bekend om karrevrachten koppel onderin. Het worden met die extra slagvolume en dubbele vanossen steeds lekkerderderederrrrre motoren.

Een M54B30 is een topmotor die door andere merken maar slecht te overtreffen is.
M54 lust anders ook flink wat olie! En dat is niet altijd opgelost met vervangen carterventilatie.
 #17705  door Ruck
 
Theo schreef:Waar een oud type M50 (zonder vanos) in negatieve zin om bekend stond, geen power bij lage toeren

Hier werd ik al op gewezen door Gernant idd. is het blok dan wel betrouwbaarder hierdoor?
 #17707  door JerunK
 
Theo schreef:Het grootste verschil tussen een M50 en een M52 is natuurlijk dat ze van gietijzer over zijn gegaan op aluminium voor het onderblok.
Dat wist ik niet, dat is al wel een verschil ja. En waarin verschilt het M54-blok met de M52?
Ik had met de boekjes van Alle Auto's 1991, 1995 en 1998 in de hand al even wat vergeleken: M50B25non-vanos levert 245 Nm bij 4700rpm, M50B25TU 250Nm bij 4200rpm, M52B28=280Nm bij 3950rpm. Alle motoren leveren 192 pk. Je ziet zo al mooi de ontwikkeling naar meer koppel bij minder toeren per minuut (even los van meer inhoud bij B28).

Om deze getallen in perspectief te zetten en gewoon omdat ik ook een e28-liefhebber ben, de cijfers van de oude M30-blokken er even bij gepakt:
M30B25 levert 215Nm bij 4500rpm, de M30B28 240Nm bij 4200rpm, M30B35 310Nm bij 4000rpm.
 #17712  door ivo
 
De M54 is een doorontwikkeling ook weer van de M52. Er zitten nog meer maatregelen op om de emissie eisen van destijds te behalen.
Verder qua opbouw grotendeels gelijk.
Bart Jansema schreef:M54 lust anders ook flink wat olie! En dat is niet altijd opgelost met vervangen carterventilatie.
Carterventilatie is deels het probleem bij de M54 blokken, maar dat heeft de M52 ook al.
Oorzaak ligt vrijwel altijd in (te) lange verversingsinterval van de olie en daarnaast hebben sommige motoren last van slappe zuigerveren. Als je de service interval volgt adhv de groene blokjes dan kan ik 40 tot 50dkm rijden tussen de oliebeurten...
Vooral de eerste bouwjaren hadden er onder te lijden, alleen is het ook weer zo dat de 525 dan weer de dans lijkt te ontspringen. Hoe dat kan weet ik niet, maar dat hoor ik veel van div. BMW monteurs en berijders in mijn directe omgeving.
Mijn 2.2 had er wel last van, de 3 liter die ik had ook alleen in mindere mate.

Het is een hele soepele motor, en ook die kleine 2.2 is erg fijn. Je merkt gewoon niet dat ie toeren maakt, je zit zo in de begrenzer, daarnaast pakt ie ook bij lage toeren heel goed op.
De 3 liter is de fijnste motor. Al moet je voor het geluid gewoon een M50 hebben, die M54 is veel en veel stiller. Die motor heeft trouwens diverse malen een onderscheiding gekregen voor motorontwerp etc.
Ruck schreef:
Theo schreef:Waar een oud type M50 (zonder vanos) in negatieve zin om bekend stond, geen power bij lage toeren
Hier werd ik al op gewezen door Gernant idd. is het blok dan wel betrouwbaarder hierdoor?
Nou ja wat er niet op zit kan ook niet kapot... :D
 #17920  door Jgpeggeman
 
Ruck schreef:
Theo schreef:Waar een oud type M50 (zonder vanos) in negatieve zin om bekend stond, geen power bij lage toeren

Hier werd ik al op gewezen door Gernant idd. is het blok dan wel betrouwbaarder hierdoor?
M50 zonder vanos, heeft geen vanos, dus de vanos kan ook niet kapot gaan, en alle dingen die niet kapot kunnen gaan verhogen de betrouwbaarheid
 #17923  door Ruck
 
Daar hebben jullie allebei wel een punt ja!
Als ik hier de km standen voorbij zie komen. Hoef ik me voorloopig nog geen zorgen te maken. Los van het plaatwerk en het onderhoud! :D