De M54 is een doorontwikkeling ook weer van de M52. Er zitten nog meer maatregelen op om de emissie eisen van destijds te behalen.
Verder qua opbouw grotendeels gelijk.
Bart Jansema schreef:M54 lust anders ook flink wat olie! En dat is niet altijd opgelost met vervangen carterventilatie.
Carterventilatie is deels het probleem bij de M54 blokken, maar dat heeft de M52 ook al.
Oorzaak ligt vrijwel altijd in (te) lange verversingsinterval van de olie en daarnaast hebben sommige motoren last van slappe zuigerveren. Als je de service interval volgt adhv de groene blokjes dan kan ik 40 tot 50dkm rijden tussen de oliebeurten...
Vooral de eerste bouwjaren hadden er onder te lijden, alleen is het ook weer zo dat de 525 dan weer de dans lijkt te ontspringen. Hoe dat kan weet ik niet, maar dat hoor ik veel van div. BMW monteurs en berijders in mijn directe omgeving.
Mijn 2.2 had er wel last van, de 3 liter die ik had ook alleen in mindere mate.
Het is een hele soepele motor, en ook die kleine 2.2 is erg fijn. Je merkt gewoon niet dat ie toeren maakt, je zit zo in de begrenzer, daarnaast pakt ie ook bij lage toeren heel goed op.
De 3 liter is de fijnste motor. Al moet je voor het geluid gewoon een M50 hebben, die M54 is veel en veel stiller. Die motor heeft trouwens diverse malen een onderscheiding gekregen voor motorontwerp etc.
Ruck schreef:Theo schreef:Waar een oud type M50 (zonder vanos) in negatieve zin om bekend stond, geen power bij lage toeren
Hier werd ik al op gewezen door Gernant idd. is het blok dan wel betrouwbaarder hierdoor?
Nou ja wat er niet op zit kan ook niet kapot...