E34Forum.nl

 #17951  door JorritHallo
 
Hallo mede-leden,

Normaliter speur ik het internet af naar een DIY-manual of iets in die trant. Echter vallen er verrassend weinig/geen DIY's te vinden over het vervangen van een mulitriem/v-snaar.
Ik kon enkel wijzer worden van wat half in elkaar overlopende verhalen.

Mijn vraag is dan ook of het een 'simpel' karweitje is om een multiriem van een M52-blok te vervangen (klacht: bij koude start piept/sjirpt 'iets' onder de motorkap voor ongeveer 10-15 sec en bij een warme motor niet).

Tot dusver weet ik:
dat bij zo'n korte duur de spanrollers e.d. veelal nog prima zijn
Een M52-blok uit 1996 een multiriem heeft en geen v-snaar

Wijzer kon ik niet worden van internet :geek:

Dus kan ik met de gewone gereedschappen als moersleutels, ratel-sleutel e.d. dit evt. fixen? en hoe?

Alvast bedankt voor de info! Gr. JorritHallo
 #17956  door Theo
 
Een multiriem vervangen is een klusje wat je in één minuut kan doen als je weet hoe het moet.

Kwestie van een inbusdop op je ratel en dan de spanner van de riem met de klok mee 'ontspannen' en vasthouden. Daarna kun je de riem er zo afpakken en een nieuwe omleggen. Als je aansluitend de spanner weer los laat komt hij langzaaam weer op druk en spant hij de riem. Topsysteem. Zo werkt het ook bij de riem van de airco.

Bout B met de klok mee draaien om de spanning eraf te halen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18049  door JorritHallo
 
Was er vandaag mee bezig, kom ik erachter dat ik niet de juiste inbus-dop heb... :? heb je toevallig ook een mm-maat ervoor? dan koop ik zo'n setje. overigens moet ik wel bekennen dat de tekening niet helemaal overeenkomt met mijn spangrol-indeling.
maxresdefault.jpg
Zo ziet ie' er bij mij dus niet uit, ik mis dat ding wat ik doorgestreept heb.
2vw9uzp.jpg
Zoals de onderste foto is die van mij ook, bij de inbus-moer (rode cirkel) zat ik in te passen, hopelijk had ik de goede moer te pakken!? :oops: :oops: ik kan nml. geen andere vinden, op de bovenste foto zie je in de spanrol een schroef, in de onderste is de spanrol gewoon glad... ik zie iets over het hoofd gok ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #18050  door Theo
 
Het zit anders zit ik me te bedenken.

Op de onderste foto vlak onder het cirkeltje zit de spanrol met een zwart rond afdekkapje. Als je dat kapje eraf haalt komt er een inbus tevoorschijn. Als je daar een inbusdop in steekt en met je ratel gewoon met de klok mee kracht gaat zetten, dan zul je zien dat je de riem ontspant. Je duwt dan tegen de oliedruk in van de spanner en hij komt langzaam maar zeker los te zitten. Laat je hem los, dan spant hij zich weer.

Het is echt een super-systeem en het werkt ook zo bij de riem van de airco. Doppie af en inbussie gebruiken.
 #18053  door ivo
 
Ik meen te herinneren dat er nog een onderscheid is tussen de mechanische spanner en de hydraulische spanners. Dat kan verschil verklaren ook.
Verder zoals Theo zegt, met platte schroevendraaier dat kapje eraf en dan zie je de inbus zitten al.
 #18118  door JorritHallo
 
Duidelijk! De riem zit er inmiddels om. Beetje prutsen om hem om de visco fan te krijgen maar dan is het ook enkel nog om de spanrollen wikkelen en langzaam de spanner weer loslaten. Bespaart me weer een paar tientjes bij de garage :mrgreen:
 #18119  door Ruck
 
Goed werk! Dat is weer een fijn gevoel! :D