E34Forum.nl

 #18220  door JerunK
 
Rond de zomer berichtte ik over een hoog olieverbruik en mijn poging om met TSL de slijtage enigzins te vertragen. Daar leek inderdaad wat verbetering op te treden (na oliewissel olieverbruik 800-900km/liter ipv 700km/liter) maar het bleef hoog.
Vorig week heb ik de auto weggebracht naar mijn vaste garagist om de pitman arm te laten vervangen. Ik wilde eindelijk wel eens van het slechte rechtuit rijden af. De auto heeft daar even gestaan om op het onderdeel te wachten en maandag was de operatie geslaagd. Dinsdagochtend wil hij de auto van de brug rijden om naar de uitlijnspecialist te gaan en de auto wil niet starten. Er is vonk, voldoende benzinedruk, startmotor draait goed rond. Eerst is gedacht aan het verzuipen van de motor, alle bougies gereinigd en herplaatst: niet starten. Voor de zekerheid is een compressietest gedaan en die bleek verontrustend: cilinder 1 en 2 nog maar 6 bar, de andere 4 hadden slechts 2 bar. Om een plotselinge schade in de distributie uit te sluiten is het klepdeksel losgeweest, maar behalve veel aangetroffen oilsludge bleek alles in orde, dus aan de timing lag het niet. Om een fout in de compressiemeter uit te sluiten is met een andere meter de zelfde compressietest nog eens gedaan en deze gaf ook 2x 6 bar en 4x 2 bar. In februari dit jaar was dit nog 6x 8 bar!

Slechte bedoelingen van de garagehouder sluit ik uit, ik ga uit van puur toeval dat het bij hem gebeurde, maar ik vraag me wel af hoe het kan dat een rijdende auto (met een motor op z'n retour) ineens op vier pitten een bijna totaal compressieverlies kan hebben.
Iemand een idee?
 #18224  door Theo
 
Heel vreemd. Maar buiten het toevoegen van de TSL heb je dus verder niks met de motor gedaan.

Dan zou je toch denken dat 1 en 1 twee is.
 #18227  door easy rider
 
Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn. 1/ De zuigerveren zijn versleten en/of zijn slap geworden 2/ De zuigerveren zitten vast door overmatige vervuiling van de motorolie.

Bij punt 1 zit je tegen een revisie aan te kijken. Bij punt 2 kan je een behandeling doen die de zuigerveren weer los maakt maar dan moet de motor wel kunnen lopen. Ik heb een middel wat je in de verbrandingsruimte spuit en dat lost de vervuiling in de zuigerveergroef op zodat de zuigerveer weer kan bewegen en met name de olieschraapveer weer in staat is een olieflim op de cilinderwand zet zodat je compressie weer hersteld wordt. Daarna doe ik meestal gelijk een oliefluch zodat alle meuk er uit is en je weer een fris blok hebt.

p.s. Nee ik heb geen aandelen bij die firma.
 #18229  door Bart Jansema
 
Hallo,

Dit gaat over een M50 toch? Misschien is dit wel helemaal niet het probleem hoor maar zijn er 2 korte stukjes mee gereden brug op en af? En volgende dag poging om naar uitlijn man te gaan? Bij mijn m50 2.0 was het altijd zo dat als die 2 korte stukjes van paar meter gelopen had dat ik hem de volgende dag ook niet aanloop kreeg maar dat de startmotor ook heel snel draaide net of er geen compressie was. Doorstarten was de enige remedi en je merkte dat de compressi terug kwam doordat de startmotor zwaarder begon te lopen en daarna sloeg de motor weer aan. Starten kan wel meer dan een minuut duren. Later heeft Ivo een keer op het forum gemeld dat dit door de klepstoters komt en dat er kleppen open blijven staan. Het bijzondere is, ik heb dit euvel ook bij mijn z3 met 1.9 m44 motor. Het komt niet altijd voor maar af en toe. Mijn advies is volle accu erin en doorstarten!
 #18236  door Theo
 
Dat zou wel een mooie oplossing zijn zeg.

En als dat inderdaad werkt, dan moet dat blok serieus opgeschoond worden van binnen.
 #18240  door easy rider
 
Bart Jansema schreef:...Ivo een keer op het forum gemeld dat dit door de klepstoters komt en dat er kleppen open blijven staan...
Als die dingen hydraulisch zijn dan kan dat komen omdat er veel vuil in zit. Ook weer een gevolg van het gebruik van vol synthetische motorolie.
 #18243  door Ruck
 
Dit topic maar eens in de gaten houden.. Mijn olie ziet er nog netjes uit, maar mocht het onverhoopt ooit voorkomen..

Het klinkt idd alsof er vuil in de olie zit, gezien de compressie gehalveerd is.
Waardoor er dus kleppen open staan of zuigerveren vast zitten
 #18245  door JerunK
 
Maar buiten het toevoegen van de TSL heb je dus verder niks met de motor gedaan.

Vlak voor het toevoegen van de TSL heeft uiteraard een oliewissel met nieuw oliefilter plaatsgevonden. Ik heb altijd 15W40 gebruikt, maar mijn garagist (begin dit jaar gewisseld, ik was het gepruts van mijn vorige garage zat) heeft gewoon zijn standaard 5W40 volsyntheet in het blok gekieperd. Eerst zag ik er geen kwaad in, see what happens. De andere olie, gekoppeld aan de verschijnselen en jullie reacties zet mij wel aan het denken. Het blok is niet best meer, maar ik wil eerst wat doen met jullie suggesties om te kijken of er niet toch nog een paar tienduizend km bij op kan. Kan ik ondertussen aan een definitieve oplossing werken. Als het tijd wordt voor een revisie of een ruilblok (of een andere auto) zijn jullie de eerste die het horen.
 #18251  door Bart Jansema
 
Theo schreef:Dat zou wel een mooie oplossing zijn zeg.

En als dat inderdaad werkt, dan moet dat blok serieus opgeschoond worden van binnen.
Bij mij was het geen vuil hoor motor van 520 was schoon en die z3 is ook schoon maar had met klepstoters te maken 2 korte stukjes ivo kan het beter uitleggen die wist toen gelijk wat ik bedoelde toen ik er eerder over schreef
 #18291  door JerunK
 
Ik heb de afgelopen dagen goed de tijd gehad om op internet de symptomen en gevolgen van vastzittende klepstoters te zoeken. Ik ben er vrijwel zeker van dat mijn motor hier ook last van heeft. Eerder had ik - dat weet ik nu - tikkende klepstoters bij koude motor en een oilflush was toen wel nuttig geweest.
Waar ik helaas niets over heb gevonden is hoe vastzittende/hangende klepstoters weer los te krijgen zonder demonteren van de kop en schoonmaken/vervangen van de stoters. Wie heeft hier ervaring mee?