E34Forum.nl

 #18292  door Bart Jansema
 
JerunK schreef:Ik heb de afgelopen dagen goed de tijd gehad om op internet de symptomen en gevolgen van vastzittende klepstoters te zoeken. Ik ben er vrijwel zeker van dat mijn motor hier ook last van heeft. Eerder had ik - dat weet ik nu - tikkende klepstoters bij koude motor en een oilflush was toen wel nuttig geweest.
Waar ik helaas niets over heb gevonden is hoe vastzittende/hangende klepstoters weer los te krijgen zonder demonteren van de kop en schoonmaken/vervangen van de stoters. Wie heeft hier ervaring mee?
Heb je dat doorstarten nou al geprobeerd?
 #18294  door JerunK
 
De auto staat nog op de brug bij de garage. De monteur heeft vorige week de accu leeggestart en is vervolgens met een accubooster verder gegaan. Hij heeft de motor in mijn bijzijn ook nog eens 20 seconden gestart en er zit weinig leven in. Morgen wil ik met de monteur de mogelijkheden bespreken en daarom wil ik graag weten of er meer opties zijn dan doorstarten alleen.
 #18295  door easy rider
 
Je zou eens even wat startpilot kunnen gebruiken, niet te veel, zodat de motor even wat sneller rond gaat en eerder aan zal slaan.
 #18301  door JerunK
 
Mijn broer, eigenaar van een garagebedrijf, gaf me exact dezelfde tip! Hij zei bovendien dat het verstandig is om ter bescherming tegen een evt. backfire de luchtmassameter tijdelijk uit te bouwen (maar de stekker wel aangesloten te laten i.v.m. foutmeldingen). Ook gaf hij aan 300-400cc ATF aan de olie toe te voegen om de boel van binnen geleidelijk te reinigen. Schijnt ook goed koolafzetting op de olieschraapveer op te lossen. Hij heeft met die ATF-toevoeging en i.c.m. langdurig doorstarten diverse auto's met vastzittende klepstoters weer de weg op gekregen.
Ik heb vandaag e.e.a. overlegd met mijn garagehouder en een afspraak gemaakt. Ik merkte wel dat hij niet bekend was met de ATF-toevoeging, vreemd. Vrijdag weet ik meer.
 #18306  door Theo
 
Maar als je de luchtmassameter uitbouwt, dan krijg je de motor sowieso niet aan de praat en dat is juist wat je wil.

Bij een ouderwetse luchthoeveelheidsmeter zoals op een M20 en M30 (met een klep) is een backfire serieus foute boel omdat de druk nergens heen kan, zo'n ding klapt echt uit elkaar, maar bij een LMM zoals bij een M50 verwacht ik geen schade.
 #18308  door Frank87
 
Zonder lmm zal hij wel starten maar meteen ruk lopen in noodloop.

Wat mijn garage doet bij verkoolde leaseautos, is de bougies uitdraaien en een flesje forte motorflush verdelen over de cilinders en de hele nacht laten bezinken.

Dat i.c.m. een fles in het oliecircuit zoals het hoort en dan de dag erna een aantal keer starten om de cilinders leeg te krijgen. Na het lopen, de motor een hakf uur op forte laten looen en daarna een olie en filterwissel.
 #18310  door easy rider
 
Frank87 schreef:...en dan de dag erna een aantal keer starten om de cilinders leeg te krijgen...
Maar dan zeker wel zonder bougies er in dan anders krijg je een "waterslag" en druk je de drijfstangen krom.
 #18314  door JerunK
 
Bij een ouderwetse luchthoeveelheidsmeter zoals op een M20 en M30 (met een klep) is een backfire serieus foute boel omdat de druk nergens heen kan, zo'n ding klapt echt uit elkaar, maar bij een LMM zoals bij een M50 verwacht ik geen schade.

Die zal mijn broer verwisseld hebben, vond het al apart.
 #18318  door ivo
 
Je moet 'm echt doorstarten, soms 30-40sec. Alleen letten erop dat de startmotor niet te warm wordt, dus ff pauze inlassen.
 #18327  door JerunK
 
Gistermiddag kreeg ik een verlossend telefoontje: de touring loopt weer op 6 pitten. De monteur heeft met startkabels aan een tweede lopende auto ernaast lang doorgestart en de auto is met horten en stoten en diverse lange startpogingen aangeslagen: de auto bleef steeds langer stationair lopen met geleidelijk een cilinder erbij.
Vanmorgen is de motor geflushed en heeft nieuwe 5W40 volsyntheet met nieuw oliefilter gekregen. Momenteel wordt de auto uitgelijnd en hopelijk kan ik de 525 vanmiddag weer ophalen. Ik ben er ook aan toe; de leen-Peugeot 106 ergert me keer op keer met zijn rammelende homokineten en een stoel die steeds naar achteren schuift met het intrappen van de koppeling :evil: