E34Forum.nl

 #18642  door Coach
 
Bij de nieuwe 518i is nu het volgende aan de hand.
De onderste radiatorslang (afvoer) blijft koud. We hebben een keer ontlucht en toen werd ie lekker warm, maar meestal blijft ie gewoon koud. We zijn weer aan het ontluchten geweest maar geen resultaat.
De verwarming werkt en de motor loopt ook niet warm. Wel komt er af en toe een schroeilucht uit het verwarmingssysteem.
De radiator blijft ook koud.
Vreemde is dus dat er blijkbaar wel circulatie is naar de kachel, maar niet door de radiator en dus die onderste slang. Iemand enig idee waar we het moeten zoeken? Nogmaals; de motor loopt niet warm, hetgeen je wel zou verwachten als er geen circulatie is.
 #18644  door MV525i
 
Zelfs afgelopen zomer met tropische temperaturen liep de motor niet warm, temperatuurmeter altijd precies in het midden. 1½ jaar geleden nog wel de viscokoppeling vervangen voor een nieuwe.

Als de radiateur en de onderste slang koud blijven dan zou dat toch kunnen duiden op te weinig doorstroming. Radiateur is nog niet zolang geleden vervangen, aan de andere kant komt die slang uit bij de thermostaat en de waterpomp. Deze twee zijn door mij niet vervangen en zitten er dus minimaal 50.000 km in. Wellicht beiden checken en eventueel vervangen.

Die schroeilucht is nieuw voor mij maar ook daar wellicht beginnen bij het voor de hand liggende, de interieurfilter (Bosch M2032). Is al langer dan 1½ jaar geleden dat die vervangen is. Verder wel eens gelezen dat de kachelweerstand gammel kan worden. Daar hebben andere forumleden waarschijnlijk meer verstand van.
 #18645  door Coach
 
Warmlopen doet ie gelukkig niet. Is het wel zo, dat de kachel doorstroming krijgt als de thermostaat niet open gaat? De kachel doet het namelijk wel.
 #18646  door MV525i
 
De kachel heeft een eigen waterpompje en zit dacht ik aangesloten op het korte circuit (het water in het blok) zodat de kachel sneller warm wordt. Ik meen dat de thermostaat daar los van staat maar weet het niet zeker.
 #18647  door easy rider
 
Als het kleine 1.8 motortje zo een knoert van een interieur warm moet houden bij buitentemperaturen rond het vriespunt dan gaat de thermostaat helemaal niet open en wat denk je dat rijwindkoeling doet met deze temperaturen?
 #18648  door Coach
 
Zou dat de verklaring zijn?
 #18653  door ivo
 
Lost je probleem niet op, maar mijn 518iT deed in de winter ook veel moeite om warm te worden en duurde vaak 40-45km voordat ie lekker warm was in het interieur en dan was je net op de plaats bestemming. Zelfde verhaal met die slangen.
Zit er wellicht een grotere koeler in? Dan duurt het wel even voordat ie warm wordt.
Dat extra waterpompje zorgt voor circulatie naar interieur, dan komt het geheel iets eerder op temp. binnenin.
 #18658  door Theo
 
Als de temperatuur van de onderste slang belangrijke informatie was, dan hadden ze van BMW uit wel een meter in het dashboard gemaakt die die temperatuur in de gaten zou houden ;)

Als de temperatuurmeter mooi rond de middenstand staat en je de auto het gewoon goed doet, dan ontgaat mij de noodzaak van het 'aan de slang voelen'.

Soms moet je niet te moeilijk denken. Jouw motortje is thermisch gewoon kerngezond en heeft aan een klein beetje koelvloeistof voldoende. De thermostaat regelt dat keurig af en de kachelradiateur zorgt schijnbaar voor de meeste warmteafvoer in deze vrieskou.

Prima toch.
 #18660  door Coach
 
Mannen, ik ben helemaal gerustgesteld! Soms maak je het jezelf inderdaad moeilijker dan nodig is. Komt ook door de vele koel-problemen die ik met andere BMW's gehad heb.
 #18668  door easy rider
 
Coach schreef:Mannen, ik ben helemaal gerustgesteld!...
Ik heb wel eens iemand horen zeggen "Live now; worry later" :mrgreen: