E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #19291  door JerunK
 
En misschien gaat het vervangen van je pitmanarm en/of hulp-pitmanarm wat doen. Was voor mijn auto dé oplossing.
Zie ook: http://www.e34forum.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=1881
Tip van Theo kan ik alleen maar beamen, ik rijd sinds aanschaf (2009) alleen maar op 205's, lekker licht sturen en geen last van spoorvorming.
 #19489  door Vincent
 
Car review (8 maart 2017)

Wekelijks ben ik de nodige uurtjes kwijt aan m'n iPad en autofilmpjes op youtube. Ik heb mij op enkele kanalen geabonneerd en het zal waarschijnlijk niemand verbazen dat dat voornamelijk autogerelateerde kanalen zijn. Overigens vind ik de filmpjes van de "Slow Mo Guys" ook altijd erg interessant maar dat terzijde.

Ik ben niet zo van de vlogs en wanneer ik zulke filmpjes zie krijg ik spontaan zin om de riolering te reinigen, de ramen te zemen van een glaspaleis of aan de buurt te gaan vragen of ik hun onkruid mag wieden. Er is echter één kanaal dat voor mij persoonlijk de uitzondering vormt. Deze gast upload met gepaste regelmaat, en dus niet minimaal drie filmpjes op een dag, filmpjes die mij ook wel weten te boeien. Oh ja, en het heeft ook wel een autogerateerde kant, want deze gast vind auto's ook erg interessant en maakt ook wel eens filmpjes van een auto dat hij op dat moment te leen heeft. Het is weliswaar geen half uur durende aflevering van de oorspronkelijke technische ontwikkeling van een bepaald model, maar gewoon een paar minuten vermakelijke info met de nodige mooie beelden.

De meest recente review kan ik jullie niet onthouden.
 #19499  door Machiel
 
Helemaal mee eens. En voor mij een leuk doorkijkje naar het voorjaar als ik ook deze velgen krijg (letterlijk :P ).
 #20622  door Vincent
 
Onderhoud (14 juni 2017)

Hoewel een Inspectie II nog niet noodzakelijk was, nog één groen blokje over, zou ik daarna niet zoveel tijd hebben om de Vijf voor onderhoud te missen. Dus besloten de Inspectie II wat eerder uit te laten voeren dan wanneer de auto erom vraagt.
Zo kon ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om de stuurinrichting na te laten kijken in verband met de speling. Uitkomst was dat het stuurhuis inderdaad speling heeft, maar dat dit nog ruim binnen de acceptabele marge valt. Het advies van de dealer was om het voor nu te laten voor wat het is en als het zover is dan eens over vervanging na te gaan denken omdat een stuurhuis op z'n zachtst gezegd niet goedkoop is. Voor nu blijven ze er liever vanaf omdat er dan wellicht meer kwaad dan goeds uit voortkomt. Een gebruikte installeren doen ze liever ook niet meer, tenzij ik een stuurhuis vind dat aantoonbaar uit een E34 komt dat nooit (voor)schade heeft gekend, weinig kilometers heeft, vooral rechtuit heeft gereden enz.
Wie zei ook alweer dat dealer het liefst zoveel mogelijk onderdelen op voorhand vervangt!?

Het "stapje opzij" had te maken met een simpel spoorstangarmpje aan één zijde. Die laten vervangen en de Vijf stuurt aanmerkelijk beter. Ongelooflijk dat een onderdeeltje van zo'n € 60,00 zoveel verschil in rijgedrag kan uitmaken. Stuurhuis wordt in de begroting opgenomen...

De vrieskist (17 juni 2017)

Al maandenlang zag ik als een berg tegen een klus op waar ik de nodige uren en energie aan kwijt zou zijn: het vervangen van de kachel. Als ik de geschiedenis erop nasla heb ik iets met kachelunits. Al moet ik zeggen dat dat voornamelijk aan mijn eigenwijsheid te danken is en het feit dat ik op een gegeven moment niet prettig meer in de auto zat na een tijdelijk oververhitte kachelweerstand.

Inmiddels sinds lange tijd vond ik de temperatuurregeling niet geheel naar mijn zin werken in mijn Vijf. De regeling had ik altijd op "AUTO" staan met de temperatuur op 22 graden Celsius met de airconditioning ingeschakeld. In het verleden volstond voor mij deze instelling in bijna elke weersomstandigheid. Totdat ik op een gegeven moment constateerde dat het interieur wel erg koud werd en ik bijna met ijspegels aan mijn neus achter het stuurwiel zat. Op een gegeven moment stond de temperatuur op de maximale stand om het nog een beetje warm te krijgen. Airconditioning uitschakelen hielp iets, maar niet voldoende. En zo zat ik tijdens het rijden continu aan de instellingen te rommelen.
Kortom de kachelkraan was een verdachte, maar ook de kachel zelf had ik op mijn lijstje staan.

Ik wist hoe ik deze klus moest klaren en dat dit niet in een uurtje gedaan is. Ook vind ik koelvloeistof best wel een smerig goedje en zo kan het gebeuren dat ik inmiddels zo'n anderhalf jaar een gloednieuwe kachel op de plank had liggen. Tussentijds een goede vervangende kachelkraan op de kop getikt en nog een nieuw rubber besteld dat ik zou kunnen vervangen als alles toch open ligt.

Afbeelding

Inmiddels zijn we in mei/juni 2017 beland en heb ik af en toe het idee dat er iets minder ijslucht uit de luchtroosters komt en het af en toe sissen van het expansieventiel neemt steeds regelmatigere vormen aan... Oh jee... Dat houdt in dat ik toch maar eens de stoute schoenen aan moet trekken en op onderzoek uit moet gaan om daarbij de kachel en kachelkraan vervangen.

Voor de zekerheid nog even gecontroleerd of ik daadwerkelijk alles in huis heb wat ik in huis moet hebben. Is de kachel los, dan is immers niet met de auto te rijden. Naast de kachel zelf had ik ook nieuwe O-ringen besteld, soms zijn ze nog wel te gebruiken, maar ik wil niet het risico lopen dat de boel dan begint te lekken.

Afbeelding

Tot mijn verrassing kon ik geen sporen vinden van lekkage. Ook rond de bevestigingspunten van de leidingen vond ik geen sporen, dus feitelijk zou de kachel goed moeten zijn. Omdat ik nu zo ver was besloot ik om wel de kachel te vervangen. De oude kachel eruit halen ging redelijk eenvoudig. Op dat moment bleek dat het vervangen van de kachel niet zo'n slecht idee was, omdat ik in de kachel zelf een paar stukjes rubber vond. Overigens kon ik ook de condensor zelf even goed bekijken en dat gaf de oorzaak weer van de verminderde werking.

Afbeelding

Aan de onderkant is duidelijk een absint-kleurige zooi te zien en dat houdt in dat de airconditioning aan het lekken is. Ik baalde hier behoorlijk van, omdat ik vijf/zes jaar geleden een nieuwe condensor had gekocht en ik in de veronderstelling was dat deze dus nu al lek was.
De andere condensor had ik al die tijd bewaard en die zou ik dan maar moeten gaan inbouwen, omdat een nieuwe schrikbarend duur is geworden. In dat geval zou ik het wel met het exemplaar willen proberen wat ik reeds op de plank had liggen.

Ondertussen de kachelkraan vervangen. Dit ging behoorlijk makkelijk, omdat de stalen leidingen vanuit het interieur los zijn (immers, de kachel was er nog uit). Daarna de nieuwe kachel ingebouwd, koelvloeistof bijgevuld en O-ringen voor de airconditioning besteld. De nieuwe kachel inbouwen had wat meer voeten in de aarde en had ik voornamelijk ruzie met de aansluiting van de leiding aan de bestuurderszijde. Je komt gewoon nergens goed bij. Nadat ik een tang kapot had geknepen (ik ken mijn eigen kracht niet) en mijn armen heb "overstressed" zat de aansluiting erop. Vraag me niet hoe, maar het was uiteindelijk gelukt.

Met het mooie weer van de op dat moment komende week zou de airconditioning nog even zijn werk moeten doen totdat de onderdelen in huis zijn. De eerste rit daarna merkte ik overduidelijk verschil en werkte de kachel zoals het hoort.

De sweatbox (24 juni 2017)

Tsja, en dan stap je in een behoorlijk heet interieur op een maandagmiddag. Hoewel de hitte met de grootste moeite weggewerkt kan worden, en zelfs dat lukt niet, heeft eenmaal op de snelweg de airconditioning besloten om er maar helemaal mee te kappen. De Vijf is dwars en geeft mij te kennen dat ik de komende week maar zwetend in de auto moet zitten. Van alle weken moet ik uitgerekend in de warmste week van het jaar zonder een werkende airconditioning rijden. Ik blijf erbij: mijn auto heeft een ziel.

Overigens heeft mijn ontdekking van het afgelopen weekend wel al gelijk de oorzaak aan het licht gebracht. De onderdelen zijn inmiddels in huis en ik kan weer sleutelen. Hoewel de klus heel wat minder ingrijpend is dan de vervanging van de kachel, heb ik hier ook wel de nodige uren aan gespendeerd. Ondertussen een afspraak gemaakt om de airconditioning opnieuw te laten vullen, dus voor die tijd moet de klus geklaard zijn.

Afbeelding

In plaats van de middenconsole dit keer de rechterkant van het dashboard demonteren. Nadat de afdekkap van de condensor was gedemonteerd zag ik aan de onderkant van de condensor al de absint-kleur.
Nadat alles echt vrij was, de leidingen van de condensor waren losgeschroefd vanuit het schutbord kon de condensor als een cassette uit de kachelunit worden geschoven.

Afbeelding

Het viel mij hier wel op dat de gemonteerde condensor er aanzienlijk ouder uit zag dan het exemplaar wat ik op de plank had liggen. Ik was in de veronderstelling dat ik het nieuwe exemplaar had ingebouwd, maar dat was dus duidelijk niet het geval. Dan is het niet zo gek dat een 23 jaar oude condensor er een keertje mee kapt in plaats van het exemplaar wat een jaartje of vijf oud is. In ieder geval ben ik daarmee wel gerustgesteld en zit de nieuwere condensor nu in de auto met nieuwe O-ringetjes.

Nu het systeem opnieuw laten vullen en genieten van een koel interieur. Al zal komende week de wenselijkheid hiervan minder noodzakelijk worden geacht dan vorige week :wink:
 #20623  door Machiel
 
Mooi verslag weer! Ik ga volgende week mijn airco eens laten checken. Hij doet het wel, maar met echt hete dagen blijft het te warm in de wagen. Ik neem aan dat een goed functionerende AC een E34 wel echt koud krijgt, ook als het buiten 30+ is.
 #20917  door Vincent
 
Controle airconditioning en verwarming

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder en heb ik het klimaat aan boord uitvoerig kunnen testen. De airconditioning werkt heerlijk, inderdaad zelfs met flink zomerse temperaturen. Let wel: als de auto de hele dag in de volle brandende zon heeft gestaan duurt het echt wel even voordat het echt koel is in het interieur.

Na een paar keer een beetje koelvloeistof bijvullen ziet het er naar uit dat het systeem ein-de-lijk ontdaan is van lucht en er voldoende koelvloeistof aanwezig. Sinds de laatste keer bijvullen krijg ik geen melding "Kühlwasserstand" meer en lijkt de combinatie verwarming en airconditioning ook beter op elkaar afgestemd te zijn. Nu blijft de temperatuur op 22 graden Celsius en de regeling op "AUTO" waarbij onder alle omstandigheden het goed toeven is aan boord.
 #22157  door Vincent
 
Warmlopen tijdens de kou

Een warme auto deze dagen is erg fijn, maar een te warme auto is ook weer niet de bedoeling. Mijn achilleshiel is duidelijk het kachelsysteem. Hoeveel tijd en leerwerk ik daar in heb zitten, dat ik als ik ooit een carriéreswitch in overweeg zo aan het werk kan gaan als "autokachel-specialist".

Inmiddels maak ik wat meer kilometers waarbij ik met regelmaat de Nederlandse snelwegen onveilig maak. Het geeft een soort van machtig gevoel om met een "bijna-klassieker" heerlijk comfortabel op de weg te zitten temidden van allerlei moderne auto's die schrikbarend veel op elkaar lijken. Dat heeft ook zo z’n keerzijde en daar kwam ik afgelopen week achter.

Vorige week reed ik mijn straat in en hoor ik geborrel achter het dashboard gevolgd door een temperatuurmeter dat bijna in het rood zit. Oh jee, dat is niet goed. Dat had overigens niet tien minuten eerder moeten gebeuren terwijl ik met 130 km/h op de snelweg zat.
Terwijl ik mijn garage binnen rijd merk ik dat er in de garage een enorme koelvloeistoflucht hangt dat gelukkig niet te ruiken is in het interieur van de BMW. Ook onder de auto bij de afwatering van de airconditioning ligt er wel een plasje, maar dat is water en geen koelvloeistof. Mijn grootste angst is dus gelukkig geen werkelijkheid: een lekke kachelradiateur. Dan moet er dus buiten het interieur iets niet goed zijn.
Onder de motor kan ik niets vinden en na wat knijpen in slangen hoor ik wel dat het systeem niet luchtdicht is. Na wat verder zoeken blijkt het extra waterpompje te lekken en niet zo’n klein beetje ook. Bij elke “knijp” stroomt er koelvloeistof uit het waterpompje. Met volle snelheid kan dat dus best hard gaan en dan zelfs met de enorme aanwezige voorraad koelvloeistof in de E34 (11 liter) houd het een keer op.

Na wat uitzoek en advies van mijn garage kan ik niet zomaar het extra waterpompje uit de koelcirculatie halen en zal ik het pompje moeten vervangen. Een nieuwe besteld (à € 157,05, om het maar vooral niet goedkoop te houden) en vervangen. Vervolgens flink ontluchten via de officiële wijze en de testrit gaf aan dat de temperatuurmeter weer keurig in het midden blijft. Probleem opgelost en opgelucht, letterlijk en figuurlijk.

Overigens komt de vier ton op de teller steeds dichterbij.
 #22158  door epmans
 
ehmmm tsja dat het weer redelijk eenvoudig is opgelost is natuurlijk super - dat bovenal - maar er was toch sprake van winterstalling en een winterauto???
 #22159  door Vincent
 
epmans schreef:ehmmm tsja dat het weer redelijk eenvoudig is opgelost is natuurlijk super - dat bovenal - maar er was toch sprake van winterstalling en een winterauto???
Dat klopt inderdaad ja. U heeft een goed geheugen mijnheer Ep :mrgreen:

De plannen daaromtrent zijn gewijzigd, omdat de "winterauto" in kwestie een originele iets minder oude 5-serie is met buitengewoon weinig kilometers. Ik vind het zonde om daar de nodige kilometers te maken die ik eigenlijk liever met de E34 maak, omdat ik het bij mijn E34 juist wel mooi vind om daar de kilometerstand juist zo hoog mogelijk te maken. Daarnaast bedacht ik me dat het "ontzien" van de E34 vanwege het winterse weer feitelijk niets meer uit zo moeten maken omdat er toch al een plan tot herstel op tafel ligt (het beruchte meerjaren-plan).
En daarbij heb ik een mooie winterset voor de E34, tevens te koop, die ik voor nu even onder de E34 heb geschroefd, terwijl de iets jongere Vijf op dit moment geen winterset heeft.