E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #19164  door Theo
 
Om het her-introduceren van Vinnie nog wat extra glans te geven zouden we eigenlijk de complete 'Vincents Colum' van 5serie.com moeten plukken en hier parkeren.

Vincent schrijft al jaren als een zalfie, zou best wat meer bekendheid mogen krijgen.
 #19171  door Jgpeggeman
 
Theo schreef:Om het her-introduceren van Vinnie nog wat extra glans te geven zouden we eigenlijk de complete 'Vincents Colum' van 5serie.com moeten plukken en hier parkeren.

Vincent schrijft al jaren als een zalfie, zou best wat meer bekendheid mogen krijgen.
gaan we regelen Theo....
 #19242  door Vincent
 
Lieve medebroeders- en zusters,

Dank voor de berichtjes. Het grappige is dat ik enigszins verschil zie tussen de eerdere columns en de latere columns. Zit wel eens te spelen met het idee om eens met een stofkam door de columns heen te gaan en om eens te kijken om daar een paar bundeltjes van te laten maken. Bij gelegenheid maar weer eens doen.

Stuurspeling (20 februari 2017)

Ik vrees voor het stuurhuis... Het valt me steeds meer op dat er toch echt wat met het stuurhuis aan de hand is. Een tijd geleden was ik vreemd gegaan om wat onderhoud te laten verrichten door een specialist en niet door de dealer. De monteur vertelde mij dat de voorbanden scheef waren afgesleten door een versleten stuurhuis. Als hobby-klusser kon ik echter de link niet goed leggen en heb dit verhaal hier eens voorgelegd.
Naar aanleiding van bovenstaande redenatie had de monteur besloten de boel niet uit te laten lijnen en slechts twee banden te vervangen in plaats van vier (nieuwe banden achter en achterbanden verplaatsen naar voor). Eigenwijs als ik ben heb ik het uitlijnen naderhand toch laten doen en ik houd sindsdien de staat van de voorbanden in de gaten. Uitlijnen bleek inderdaad hard nodig en tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan met het slijten.

Toch bleef het stuurgedrag vreemd en is er sprake van spoorvorming. Enkel op nieuw asfalt als een biljartlaken lijkt het ouderwetse stuurgedrag zoals het hoort weer naar boven te halen. Sinds een week of wat ben ik eens wat meer gaan letten op het gedrag van mijn stuurwiel en merk ik duidelijk dat er een flinke vrije slag in zit dat er niets gebeurd. Ineens pakken de voorwielen de boel op en op die momenten stuurt de Vijf zoals het hoort. Totdat ik weer terugstuur en rechtuit moet rijden, dan ben ik continu aan het corrigeren. Kortom, het probleem zit 'em in grote vrije slag wat het stuurgedrag veroorzaakt en volgens mij is dat het klassieke probleem met het stuurhuis.
Bij de komende APK maar eens laten nakijken en vragen of de welbekende moer aangedraaid kan worden. Als de boel al te ver heen in zit er nog maar één ding op.
 #19243  door epmans
 
Ik heb meerdere stuurhuizen liggen en oa een uit een tds met een laatste kmstand van bijna 4 ton. Dat stuurhuis is -nagenoeg- spelingsvrij. Best vreemd want jij hebt nagenoeg -maar minder- kms. Ik heb geen info dat het al eens werd reviseert. Maar je kunt het stuurhuis toch ook stellen met de schroef bovenop? Svp info ivm klepel en klok.
 #19245  door Vincent
 
Mijn originele stuurhuis is in het verleden vervangen voor een servotronic afkomstig van een E34 met iets van 20.000 km minder op de teller dan destijds bij mij. Het aparte was dat mijn oorspronkelijke stuurhuis toen al een tikkeltje speling had bij een kilometerstand van 250.000 km (dacht ik).

Ik denk dat het daarom ook niet zozeer te maken heeft met het kilometrage, maar meer met de vraag hoe vaak er aan het stuurwiel wordt gedraaid. Veel stadskilometers houdt veel draaien in, urenlang op de snelweg blazen is minimaal sturen. Ongetwijfeld zal de olie ook wel een rol in het verhaal spelen.
Dat zou wellicht ook kunnen verklaren waarom een 530i-V8 waar ik een paar jaar geleden in reed geen speling had met 330.000 km op de teller terwijl een 540i touring met 370.000 km zo verschrikkelijk veel speling had dat het echt link begon te worden (iets van 25 graden draaien had nog geen resultaat).

Eerst maar inderdaad die schroef aan laten draaien.

Trouwens: de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt echt perfect. Aanzienlijk lichter bij stapvoets rijden en langzaamaan zwaarder, maar dat werk zo goed dat je echt geen idee hebt dat het "kunstmatig" aanvoelt. Ontkoppel je de stekker van het stuurhuis, stuurt de auto bij stapvoets een stuk zwaarder. Zelfs merkbaar zwaarder dan een E34 zonder servotronic.
 #19252  door Theo
 
Wat je één keer zou moeten proberen: 205/65-15 banden op de vooras in plaats van 225/60.
Echt een wereld van verschil.

(omdat je een kruisspakenfanaat bent ga ik er gemakshalve van uit dat je rondom op 225-60-15 rijdt, zoniet dan heb ik niks gezegd)
 #19264  door Vincent
 
Je aanname is correct. Afgezien van het feit dat ik deze banden iets beter vinden "smoelen" dan de standaard 205, was 225 de standaard op de Styling 5 :mrgreen:
Trouwens, heb eens een setje Styling 5 op 185 banden gezien = geen gezicht.

Heb een setje winterbanden in 205 liggen, zal ze eens omwisselen. En nee, dit jaar geen wissel gedaan. Geen zin in gehad.
 #19266  door Theo
 
Mijn eigen stuurhuis is in redelijke staat, niet nieuw, maar zeker niet vrij van speling. Met banden breder dan 205 is het geen rijden, hij trekt dan in ieder vrachtwagenspoor en doet soms zelfs een stap opzij in de laatste meters voor de stopstreep.

Met 205 banden is dat 'ge-trek' uit het stuur grotendeels weg en is de noodzaak om de laatste speling uit de voortrein de halen verdwenen. Hij rijdt dan gewoon lekker, terwijl ik bij stilstaande auto in de middenstand van het stuur aardig wat kan bewegen voordat de wielen uit beginnen te slaan.

Prima mee te leven zo, voor mij geen 225 op de vooras. Op de achteras kun je ze voor 'de look' gewoon laten zitten, dan heb je toch nog een lekkere dikke reet.
 #19267  door Theo
 
Je zou bij wijze van proef ook alleen even je twee voorste winterwielen kunnen monteren en een rondje gaan sturen, scheelt je wat werk en dan weet je wat.