E34Forum.nl

 #19196  door MemphisBmw
 
Beste lezers,

Vroeg mij af wanneer ik mijn brandstoffilter moet vervangen(die bij de motor zit), gaat om een M51 2.5 TDS. :D (voor de mensen die nog niet wisten wat voor motor er in mijn kleine E36 touring ligt) :mrgreen:
Is het na zoveel tijd of toch KM?

Laatste keer dat deze bij mij vervangen is was op 27-03-16 bij 423.815km, de km stand staat nu op 457.xxx!

Bedankt voor het lezen en jullie tijd. ;)
 #19213  door MV525i
 
Voor diesels bij elke inspectie 2, klopt.
Bij elke inspectie 1 waterafscheider aftappen.
Voor benzinemodellen brandstoffilter vervangen bij elke 2e inspectie 2.
 #19214  door MemphisBmw
 
Bedankt voor jullie reacties!

Dan vervang ik het filter voor de zomer, zo duur zijn ze ook weer niet!

Wat houden Inspectie 1 en 2 in? :oops:

@MV525i; Waar kan ik de waterafscheider vinden? :shock: Hier heb ik nog niet van gehoord eerlijk gezegd!
 #19216  door MV525i
 
MemphisBmw schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Dan vervang ik het filter voor de zomer, zo duur zijn ze ook weer niet!

Wat houden Inspectie 1 en 2 in? :oops:

@MV525i; Waar kan ik de waterafscheider vinden? :shock: Hier heb ik nog niet van gehoord eerlijk gezegd!
Inspectie 1 en 2 zijn de diverse werkzaamheden die bij onderhoud moeten gebeuren. Op je dashboard heb je die rij lampjes (een aantal groene, een oranje en een rode), als het oranje lampje brand is het tijd voor onderhoud en wel eerste keer inspectie 1 en tweede keer inspectie 2 etc. De interval van het onderhoud is variabel (afhankelijk van rijstijl, type auto, motor, etc.). Welke werkzaamheden moeten gebeuren staat in een apart onderhoudsboekje dat origineel bij je auto geleverd is, maar is ongetwijfeld ook op internet te vinden
http://members.ziggo.nl/humpiedumpie/onderhoud.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerzone.com/category/Tip_ ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben geen dieselexpert maar het lijkt erop dat aan de onderkant van de filter een aftap zit:
18y.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19218  door MemphisBmw
 
Ah op die fiets :D

Zodra mn laatste groene lampje begint te branden ga alle dingen bestellen die ik nodig heb voor een beurtje zoals olie + filter evt luchtfilter en interieurfilter, bij de volgende beurt dus ook een brandstoffilter!

Op de foto lijkt het idd op een aftapje maar in real life heeft deze dat niet en is rond afgewerkt(lees dicht).

Het is nu afwachten op Easy Rider voor zijn uitleg/kijk hierop :D
 #19230  door MemphisBmw
 
:mrgreen: 8-) Ligt er maar net aan of ik ergens heen moet of niet, als ik ergens heen moet dan kan het maar zo zijn dat ik in 1 dag zo'n 800 km rijd anders in 2 a 3, moet ik nergens heen dan kan het een week a 2 weken zijn voordat ik die afstand bereik!
Heb het ook liever meteen op voorraad liggen anders moet ik alles op het laatste moment doen!

Ik voorspel dat er eind maart anders in april weer m'n olie moet verversen dus dan word ook meteen m'n brandstoffilter meegenomen :D
 #19231  door easy rider
 
Het dieselfilter dient vervangen te worden al naar gelang de kwaliteit van de getankte brandstof maar preventief wordt er inderdaad vervangen bij inspectie II.

Je hebt twee typen filters, 1 met wateraftap en 1 zonder. Die met wateraftap worden veel in oostbloklanden gebruikt alwaar de kwaliteit van de diesel dubieus is. Hier heb je geen slechte diesel dus kan je rustig die zonder wateraftap nemen. Bovendien van en druppeltje water loopt de IP echt niet stuk, sterker nog, je hebt meteen waterinjectie :mrgreen:

Ik gebruik zelf een brandstoffilter van een MAN vrachtwagen. Die zijn 2X zo groot en zijn 1/3 van de prijs van een orgineel BMW filter. Deze MAN filters zijn alleen in Duitsland verkrijgbaar.

Uit ervaring kan ik je melden dat je heeeeeeel lang kan doen met een brandstoffilter. Het brandstoffilter van een diesel loopt niet in 1 keer dicht dus op een gegeven moment ga je voelen aan de trekkracht van de motor dat hij brandstof te kort komt. Ja kan dan nog vele kilometers doorrijden voordat hij echt dicht zit. Je merkt dan dat de hydraulische vervroeging niet meer werkt want de opvoerpomp in de IP kan de transferdruk niet meer halen waardoor de motor gaat nagelen. Ook nu kan je nog gewoon doorrijden maar vervangen van het filter is dan nu echt wel aan de orde.