Tijd om weer eens verder te gaan met het VGT project.
Afgelopen weekend de GT2260V gepast op de M51 om te kijken wat er allemaal nodig is om het straks in te bouwen.
Eerst toegang verkrijgen tot de rechterkant van de motor, dat was niet veel werk.
Dan: nieuwe turbo er in. Dat past!
Gewoon op de orginele plek, met de orginele aansluiting op het spruitstuk. Komt nergens tegenaan, en blijft ook mooi vrij van de motorsteun
Slakkenhuis van de compressor een beetje verdraaien zodat de uitstroomopening de juiste kant op wijst, dat kan gewoon bij de GT2260V, en nog wel traploos ook. Natuurlijk ben je dan wel de montagepunten voor het vacuumpotje kwijt, maar die ga ik voorlopig toch niet gebruiken dus dat geeft niet. En als het later echt blijkt te moeten maak ik wel een nieuw beugeltje. Uitlaat past gewoon (wel even de langere tapeinden van de E34 turbo overzetten), en ook inlaatbuis van luchtfilter naar turbo past gewoon:
Dat geeft ook aan dat het op een E34 allemaal vrij ruim bemeten is: BMW zet op een M57N met zo ongeveer 200 pk geen grotere diameter uitlaat (of inlaat) dan wij op onze M51 hebben...
Voor de buis van turbo naar intercooler een buis van een 530D gehaald, daar de zaag in gezet:
en ook dat komt heel aardig uit tegenover de inlaat van de intercooler:
Nu weet ik precies wat ik nog meer nodig heb (dat was ook de bedoeling): een recht stuk slang van 56 mm en een verloopje naar 51 mm. Niet moeilijk te vinden op het web (maar wel een beetje levertijd, want ik kan niet leven met blauwe intercooler slangen.... ) Olietoevoerpijpje past gewoon zondermeer, en het olieafvoerpijpje had nog wat werk nodig. Maar ook dat lukt!
Na alles opgemeten te hebben de hele boel weer uit elkaar gehaald en mijn eigen turbo er weer op gezet. Wil per slot van rekening wel rijden, intussen. Nu slangen en leidingen besteld, en dan kunnen we binnenkort eens een echte proefrit maken!
Afgelopen weekend de GT2260V gepast op de M51 om te kijken wat er allemaal nodig is om het straks in te bouwen.
Eerst toegang verkrijgen tot de rechterkant van de motor, dat was niet veel werk.
Dan: nieuwe turbo er in. Dat past!
Gewoon op de orginele plek, met de orginele aansluiting op het spruitstuk. Komt nergens tegenaan, en blijft ook mooi vrij van de motorsteun
Slakkenhuis van de compressor een beetje verdraaien zodat de uitstroomopening de juiste kant op wijst, dat kan gewoon bij de GT2260V, en nog wel traploos ook. Natuurlijk ben je dan wel de montagepunten voor het vacuumpotje kwijt, maar die ga ik voorlopig toch niet gebruiken dus dat geeft niet. En als het later echt blijkt te moeten maak ik wel een nieuw beugeltje. Uitlaat past gewoon (wel even de langere tapeinden van de E34 turbo overzetten), en ook inlaatbuis van luchtfilter naar turbo past gewoon:
Dat geeft ook aan dat het op een E34 allemaal vrij ruim bemeten is: BMW zet op een M57N met zo ongeveer 200 pk geen grotere diameter uitlaat (of inlaat) dan wij op onze M51 hebben...
Voor de buis van turbo naar intercooler een buis van een 530D gehaald, daar de zaag in gezet:
en ook dat komt heel aardig uit tegenover de inlaat van de intercooler:
Nu weet ik precies wat ik nog meer nodig heb (dat was ook de bedoeling): een recht stuk slang van 56 mm en een verloopje naar 51 mm. Niet moeilijk te vinden op het web (maar wel een beetje levertijd, want ik kan niet leven met blauwe intercooler slangen.... ) Olietoevoerpijpje past gewoon zondermeer, en het olieafvoerpijpje had nog wat werk nodig. Maar ook dat lukt!
Na alles opgemeten te hebben de hele boel weer uit elkaar gehaald en mijn eigen turbo er weer op gezet. Wil per slot van rekening wel rijden, intussen. Nu slangen en leidingen besteld, en dan kunnen we binnenkort eens een echte proefrit maken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Wazonga op 23 jun 2017, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.