E34Forum.nl

 #19516  door Coach
 
Volgens mij had ik hier al het een en ander over gelezen op het forum, maar ik kan het niet terug vinden. Probleem is het volgende: als de motor koud is start hij soepel na het voorgloeien. Als ik met de auto gereden heb en de motor is warm, start ie moeizaam. Tot op heden start ie dan wel in een grote rookwolk, maar dat gaat natuurlijk een keer mis. Wat is er aan de hand?
 #19518  door ivo
 
Ik heb geen verstand van de TDS, maar speelt hier niet het verhaal van het terugslagklepje in de aanvoer? In jouw topic staat dat je dat ding al ingebouwd hebt maar dat ie ook nog ergens een lekkage had/heef?
 #19519  door Coach
 
Nee, dat is geen probleem meer. Hij had/heeft wel een lekkage ergens bij de inspuitpomp volgens mij. Ik kan het niet meer goed zien.
 #19522  door easy rider
 
Voor de liefhebbers dan nog 1 maal.

BMW heeft er voor gekozen om tijdens het opstarten van een WARME M51 motor niet voor te gloeien en de opvoerpomp in de tank uit te schakelen. Voorgaande heeft dan als effect dat als de injectiepomp wat slijtage heeft de motor niet direct aan wil slaan en zo kon men dan de eigenaar van de TDS het verhaal ophangen dat zijn injectiepomp vervangen moest worden. Toen der tijd ook al iets van 2500 Euries aan kosten totaal.

Er was eens een slimme Engelsman en die ontwierp de "Hotfix". Deze Hotfix laat de warme motor voorgloeien en tevens laat hij de opvoerpomp in de tank draaien. Probleem opgelost en je kan weer een tonnetje of 3 vooruit.

Maar....gezien jij waarschijnlijk een kleine lekkage aan de injectiepomp hebt kan hij zijn transferdruk verliezen op het moment dat je de auto weg zet. Start je hem dan in warme toestand dan heb je geen druk vanuit de opvoerpomp, transferdruk was al weg en moet opgebouwd worden, de verstuivers komen niet goed op druk en gaan druppels staan spuiten en hopla, een dikke rookwolk tijdens het aanslaan van de motor is het gevolg.
 #19523  door Coach
 
Dank je wel, Eric. Ik ga die hotfix in ieder geval wel bestellen, dat kan geen kwaad. Kan iedere automonteur die monteren?
 #19529  door easy rider
 
Ligt een beetje aan de kennis van elektronica van de monteur. Je moet namelijk met dat kastje de koelwatertemperatuursensor overbruggen en nog wat zaken dus moet je de schema's hebben van de DDE en een beetje kunnen solderen. Ik vermoed dat er wel een behoorlijke gebruiksaanwijzing bij de hotfix zit. Lees die eerst en besluit dan wat te doen. Ik kan hem er uiteraard ook in zetten voor je. Ik heb enkele jaren geleden zelf een hotfix gemaakt gewoon met een 12V timer die ik nog had liggen.
 #19530  door Bart Jansema
 
Kan veel makkelijkker....... schakelaar tussen de volgens mij blauw witte draad monteren bij warme start schakelaar om en als motor loopt schakelaar weer om. Je moet draad hebben van temperatuursensor naar de DME
 #19536  door Coach
 
easy rider schreef:Ligt een beetje aan de kennis van elektronica van de monteur. Je moet namelijk met dat kastje de koelwatertemperatuursensor overbruggen en nog wat zaken dus moet je de schema's hebben van de DDE en een beetje kunnen solderen. Ik vermoed dat er wel een behoorlijke gebruiksaanwijzing bij de hotfix zit. Lees die eerst en besluit dan wat te doen. Ik kan hem er uiteraard ook in zetten voor je. Ik heb enkele jaren geleden zelf een hotfix gemaakt gewoon met een 12V timer die ik nog had liggen.
Er zit - volgens de verkoper - een link bij waarop je kunt zien hoe je 'm aansluit. En je mag het uiteraard ook doen, maar jij bent volgens mij nogal een druk baasje. Dan is dus de vraag: wanneer heb je daar tijd voor.
Bart Jansema schreef:Kan veel makkelijkker....... schakelaar tussen de volgens mij blauw witte draad monteren bij warme start schakelaar om en als motor loopt schakelaar weer om. Je moet draad hebben van temperatuursensor naar de DME
Oh. Te laat, ik heb die hotfix al besteld en nu zal ik 'm gebruiken ook!
 #19558  door easy rider
 
Coach schreef:...maar jij bent volgens mij nogal een druk baasje. Dan is dus de vraag: wanneer heb je daar tijd voor...
We maken volgende week of zo wel even een afspraak.
 #19576  door flash
 
Bart Jansema schreef:Kan veel makkelijkker....... schakelaar tussen de volgens mij blauw witte draad monteren bij warme start schakelaar om en als motor loopt schakelaar weer om. Je moet draad hebben van temperatuursensor naar de DME
Dat was ook mijn bedenking als ik die hotfix zag