E34Forum.nl

 #19674  door JerunK
 
Afgelopen weekend heb ik de vacuumslang tussen de stationairregelaar en de luchtbalg voor het gasklephuis vervangen. Om wel wat ruimte te maken maar niet het inlaatspruitstuk te hoeven demonteren heb ik het luchtfilter, LMM en de balg verwijderd en de luchtslang naar de dynamo. Om de balg wat makkelijker te kunnen verwijderen heb ik ook de kabel voor de asc-klep en de stekker naar de asc-klep losgekoppeld.
Vervangen van de slang was met het inlaatspruitstuk er nog op wel wat gepriegel, maar verder goed te doen.

Toen alles weer was teruggebouwd heb ik de auto gestart en de slangmontage gecheckt: motor loopt weer mooi rustig stationair: operatie geslaagd.
Alleen blijft het ASC-lampje nu branden. Knopje indrukken maakt geen verschil. Als ik contact aan zet doet de ASC-klep wel de "zelftest", maar het lampje blijft gewoon branden. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
 #19729  door JerunK
 
Het aantal reactie is overweldigend :mrgreen:
Maar zonder dollen: is er iemand hier bekend met ASC-problemen?
 #19737  door Theo
 
Ik ken het ook niet en heb het volgens mij ook niet op mijn auto zitten.
 #19739  door Speedy
 
Asc is automatische stabiliteit controle.

Heb je hem al eens laten uitlezen? Het kan zomaar zijn dan een abs sensor roet in het eten gooit.
 #19783  door JerunK
 
De auto is inmiddels uitgelezen. Er zat gelukkig geen foutcode op een abs-sensor, maar wel op de ascklep-positiesensor boven het asc-klephuis. Sta ik niet van te kijken: bij het demonteren van de luchtbalg bleef die even klem zitten achter de asc-klep. Had ik net te laat in de gaten en toen de balg los schoot hoorde ik een harde klak van de klep die tegen de aanslag terug sloeg. Ik denk daarom dat de sensor nu niet meer een ruststand (o.i.d - ik heb er geen verstand van) doorgeeft.
De stelmotor die de klep via een kabeltje bediend is wel in orde. Op internet maar eens uitvogelen hoeveel weerstand op de drie pinnen van de stekker moet staan en wat aan de klep is te verstellen om het weer goed te krijgen. Tips van jullie zijn natuurlijk welkom.
IMG_4861.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19784  door Speedy
 
Ik weet niet wanneer ik weer in Monster ben. Daar ligt mijn uitlees laptop momenteel. Mogelijk kan ik zonder de wagen er aan eens in DIS kijken wat de waarde zou moeten zijn.
 #19790  door JerunK
 
Mijn auto is voorzien van ASC+T, automatische stabiliteitsregeling en tractiecontrole in een. Meet continu de wielsnelheid gemiddeld en ten opzichte van elkaar. Als de auto in een slip raakt heeft dat effect op de onderlinge wielsnelheden. Asc grijpt dan in door een combinatie van gas terug nemen, bijremmen op een of meerdere wielen en ontsteking via DME. Gelukkig nooit in een slip hoeven testen, maar in de sneeuw en modder (een kant van de auto in de berm) is het een fijn systeem. En je kunt het met een knopje op het vesperbrett ook uitzetten☺.