E34Forum.nl

 #19736  door Theo
 
Ik heb wat vraagtekens bij onderstaand apparaatje. Het ding zit in de tankontluchting / actief koolstoffilter verwerkt van een E34 en ik vraag me af wat de functie er nou precies van is.

Zoals ik het bekijk gaat er een dampleiding vanaf de brandstoftank naar de metalen pot achter de linker koplampunit (koolstoffilter) en daarna gaat er een leiding naar het apparaatje van onderstaande foto en weer door naar het gasklephuis. De benzinedampen komen dus uiteindelijk in de inlaat van de motor terecht. Het apparaatje is gestekkerd en doet dus iets, maar wat en wanneer?

Eerdaags ga ik een andere motor in mijn auto bouwen en die heeft geen stekker aan de draadboom voor dit ventielgevalletje. Ik vraag me af wat ik daarmee kan of moet doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #19741  door Blackthunder
 
Ik heb dit gedeelte grotendeels verwijderd, de opening bij de tank zit er nog en de aansluiting onder het gasklephuis afgedopt. Een nieuw filter was het mij niet waard, de oude was al goed gebruikt en de leidingen waren allemaal poreus.
Maar wat ik begrepen heb, is dat de damp inderdaad wordt opgevangen en toegevoegd wordt achter de klep van het gasklephuis. Wellicht dat het apparaatje wat jij afbeeld inderdaad schakelt wanneer dat gebeurd.
 #19745  door Theo
 
In principe zou ik het hele circus ook willen verwijderen, mijn leiding is ook helemaal krokant.

Maar krijg je dan geen last van benzinelucht als je hem binnen parkeert? Je hebt dan een open verbinding met de tank. Afdoppen kan waarschijnlijk niet omdat dan je tank vacuum zuigt. Toch?
 #19746  door Blackthunder
 
Mijn E34 staat altijd buiten, dus daar heb ik geen last van. Ik zal er eens op letten als ik er in rij, want dan ruik ik wel eens wat.

Grote kans dat je dat inderdaad niet kunt afdoppen. Had wel van een collega vernomen dat je er ook een piepklein filter in kunt zetten, wellicht dat dit de geur wat ontneemt, mocht die geur er zijn.
 #19747  door Theo
 
Wat heb jij precies allemaal verwijderd? Ook de leidingen onder de auto e.d. ?
 #19748  door Theo
 
In principe zou ik de leiding die vanuit 'de pot' via het ventiel naar het gasklephuis gaat, ook rechtstreeks op de inlaat kunnen aansluiten, maar ik vraag me af of dat geen problemen gaat opleveren.
 #19749  door danny-ex-touringE34
 
Blackthunder schreef: Ik zal er eens op letten als ik er in rij, want dan ruik ik wel eens wat.
Grote kans dat je dat inderdaad niet kunt afdoppen. Had wel van een collega vernomen dat je er ook een piepklein filter in kunt zetten, wellicht dat dit de geur wat ontneemt, mocht die geur er zijn.
Hoi allen,
Is het een idee om zo'n doorzichtig benzinefiltertje op het slangetje bij de tank te zetten? Of zelf een potje te maken met Norit tabletten erin?
Groeten, Danny
 #19750  door Blackthunder
 
Theo schreef:Wat heb jij precies allemaal verwijderd? Ook de leidingen onder de auto e.d. ?
Ja, ik heb zelfs de tank er onder vandaan gehaald om alle leidingen na te lopen, op te schuren en te behandelen. De gehele leiding naar het filter toe van voor tot achter verwijderd en volgens mij aan de nippel een slangetje naar beneden gehangen om de dampen 'af te voeren'.
dannytouringE34 schreef:[
Is het een idee om zo'n doorzichtig benzinefiltertje op het slangetje bij de tank te zetten? Of zelf een potje te maken met Norit tabletten erin?
Groeten, Danny
Zo'n doorzichtig filtertje zou eventueel kunnen voorkomen dat de dampen de garage instromen, maar dat heb ik er (nog) niet tussen. Dus ik kan dit niet bevestigen.
 #19826  door Theo
 
Ik heb nog wat zitten goegelen en dat kleine filtertje is een beproefd concept.

De leidingen afdoppen gaat niet en open laten schijnt toch benzinedampen / lucht te geven. Zo'n klein filtertje is dan de remedie. Ik ga dat proberen bij mijn ombouwavontuur.