E34Forum.nl

 #19757  door atoomer
 
Sinds kort de trotse bezitter van een 525ix touring. Nu valt het mij op dat de temperatuur van de motor niet goed op loopt. Blijft hangen rond 1/4 gaat er dan heeel licht over en zakt weer terug naar 1/4.

Iemand een idee? Denk zelf dat de thermostaat open blijft staan of dat er een temperatuur sensor kapot is?

Gr Hannes
 #19760  door Coach
 
Lijkt er inderdaad op dat de thermostaat open blijft staan. Is het alleen onder het rijden of ook bij stilstand of loopt de temperatuur dan wel op?
 #19762  door atoomer
 
Met stationair draaien loopt de motor wel gewoon netjes warm. Zodra je dan weer gaat rijden zakt deze weer langzaam terug naar 1/4.
 #19763  door Coach
 
Dat is dan weer apart. Maar aangezien hij niet (te) warm loopt zou ik het zeker eerst bij de thermostaat zoeken.
 #19765  door Gert
 
Als je stilstaat loopt de temperatuur altijd op. Ten eerste heb je geen flow door je radiateur en ten tweede draait je waterpomp niet zo snel als wanneer er toeren gemaakt worden.
Ik zet mijn geld op de thermostaat in deze kwestie.
 #19766  door Theo
 
En het vervangen van een thermostaat is een fluitje van een cent en kost weining. Dus...
 #19767  door atoomer
 
Dat is zeker waar Theo.

Vanmiddag even een nieuwe thermostaat op halen en morgen op het gemakje vervangen. Hopelijk is het onderkoelings probleem daarmee is op gelost.
 #19768  door Theo
 
Als je het slim wil aanpakken, dan moet je de auto op temperatuur rijden, met veel beleid de druk van het systeem halen, gauw de thermostaat vervangen en het systeem weer zorgvuldig helemaal tot de rand vullen met koelvloeistof. Daarna de motor starten en iets doen waar je hart van breekt: een paar flinke dotten gas geven tot boven de 3000 toeren. Daarna zul je zien dat het koelvloeistofniveau in één keer goed staat.

Het ontluchten van een M50 kan een echte rampeklus zijn en die paar dotten gas zijn daarbij van levensbelang. Als je dat kan doen met lekkere warme motorolie, dan is dat je eerste verdienste en krijgt je blok het niet zo voor de kiezen.

Dat vullen van het systeem doe je uiteraard met het ontluchtingsventiel op de radiateur open en heel langzaam, anders kan de ontluchter het niet bijhouden en creëer je veel luchtbellen. Uiteindelijk gaat hij zonder bellen overstromen en kun je het reservoir helemaal afvullen.
 #19769  door Coach
 
Da's een waardevolle tip, Theo. Scheelt inderdaad veel tijd. Ga het doorgeven aan de garage waar mijn cabrio momenteel staat. Met koelingsproblemen.
 #19770  door Theo
 
En nog een tip van de plaastelijke BMW specialist:

Als je aan het eind van de klus gaat proefrijden en hij vliegt qua temperatuur alsnog het rood in, rol de auto in het dichtsbijzijnde parkeervak, blijf er verder van af en ga een dag later pas weer eens bij hem kijken. De kans bestaat dat je hem dan kan vullen tot aan de bovenste streep en dat alles alsnog oké is. Zo gauw je dan gaat klooien aan de dop ben je weer terug bij af.