E34Forum.nl

 #20077  door Alex Kroeze
 
Ik Zit daar al lang mee maar ondertussen ben ik het wel beu en nu hoop ik dat iemand mij er mee kan helpen.

Mijn motor lekt aan de linkerkant en best veel.Nu ben ik er al mee langs de garage geweest en we hebben geprobeerd uit te vogelen waar het vandaan komt.Je kan het allemaal best zien bij zo een V8 en na uitgesloten te hebben dat het de carterpan zelf is hebben we de kleppendeksel pakking links vervangen maar dat heeft niks geholpen.Ik had Ivo er ook even over gesproken en die dacht dat het de pakking is die wat hoger zit dus boven de carterpan pakking.Nu hoop ik dat jullie begrijpen welke ik bedoel.

Om die te kunnen vervangen moet schijnbaar de motor omhoog.Heeft iemand dit al eens gedaan bij een V8 en zou dit dan de oplossing kunnen zijn?Of zit er nog iets anders aan pakkingen aan de zijkant wat zou kunnen lekken?

Wil er iemand die er ervaring mee heeft mij helpen om het opgelost te krijgen?Uiteraard tegen betaling want dat moet ik in een garage ook.De reden omdat ik het hier vraag en niet naar dezelfde garage ga is omdat hun nogal huiverend er tegenover staan om er aan te beginnen.

Alex
 #20078  door easy rider
 
Meestal begeeft de O-ring van de peilstokbuis (#12) het na een aantal jaren en de grote propeller voor op de motor blaast dan de olie overal heen.
Afbeelding
Ik zie ook nog dat die M60 twee carterpan pakkingen heeft en zelfs nog een olienivosensor met rubber ring (#7) die kan lekken
Afbeelding
 #20079  door Alex Kroeze
 
Het komt ergens van boven aan de linkerkant.Op de voorkant is de motor kurkdroog.

De aansluiting van de peilstok zit ook links?Ik zie op je tekening niet zo gauw waar die in gaat?De carterpan zelf of de aansluiting 7 is het niet.Daar blijft het ook droog als je alles schoonmaakt en een stukje rijdt.De olie drupt vanaf een dunne metalenleiding die in een bijna 180 graden bocht loopt aan de linkerkant bijna aan de voorkant.

Alex
 #20086  door ivo
 
De bovenste carterpanpakking kan ook gaan lekken na alle jaren, dan moet inderdaad blok omhoog. Of het subframe naar beneden.

De peilstok zit aan de rechterkant en gaat naar de onderste pan, daar kun je wel lekkage hebben maar is meestal te overzien.

Je zegt dat ie aan linkerzijde lekt bij een leiding.
Er lopen 2 flexibele leidingen vanaf het oliefilterhuis naar het blok. Zijn die niet de oorzaak? Vooral aan de onderzijde en de aansluiting op het blok kan je niet echt goed zien. Daar zitten aan beide zijden O-ringen in en de slang zelf heb ik destijds bij de 7 ook vervangen na lekkage. Daar staat ook veel druk op, vaak gaan die lekken op de wartels.

Heb 2 plaatjes van het wereldwijde web toegevoegd.
M60B30.jpg
e30-m60-swap-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #20096  door Alex Kroeze
 
Ivo.

Net even geprobeerd om er tussen te komen maar dat lukt dus niet.Toch denk ik wel dat jij gelijk hebt en het best eens die slangen kunnen zijn.Dat lijkt me in ieder geval het logische.De olie komt daar toch wel naar beneden precies uit die hoek.

Er moet nogal wat uit de weg voordat je er bij kan?

Beste is gewoon die twee leidingen compleet vervangen?

Alex
 #20100  door ivo
 
Je moet daar redelijk wat wegbouwen voordat je er bij kunt. Vanaf de onderzijde kun je als het goed is die leidingen beter zien zitten.
Mocht de oorzaak daar vandaan komen dan zou ik die flexibele leidingen vervangen, dat is een makkelijk klusje en kan je zelf ook. Maar dan eerst alles uitbouwen....

Nieuwe leidingen en o-ringen monteren.
In de webshop van Ekris kan je zien wat je nodig hebt. Dit zijn tevens de actuele prijzen.
Nr 5, 6 en 7

Afhankelijk van de staat zou ik de leiding nr 12 meteen meepakken, maar dan heb je meer een uitdaging want die gaat in het onderblok en dat is een flinke klus om bij te komen.

https://bmwshop.ekris.nl/47384-bmw-5-se ... id=11_1090" onclick="window.open(this.href);return false;
 #20101  door Alex Kroeze
 
Ivo.

Als ie er voor op een brug moet dan zal het toch in een garage moeten gebeuren.Van bovenaf kom je er gewoon niet bij zonder hoofdremcilinder en eventueel het abs blok weg te halen?

Alex
 #20333  door Alex Kroeze
 
De slangen zijn besteld.Alleen zit ik nog even te twijfelen of ik het zelf ga doen.Ik ben me nog niet zeker wat er allemaal weg gebouwd moet worden?Hoe zit het met de olie?Moet de zaak afgetapt worden of zitten de aansluitpunten hoger dan het oliepeil?

Alex
 #20383  door Alex Kroeze
 
Niemand die een antwoord heeft?

Ik heb er ondertussen een vraag bij.De slangen zijn binnen maar ik had een schroefdraad verbinding verwacht maar het is een steekverbinding.Er zit dus iets om de slanguiteinden heen die er voor zorgen dat alles op zijn plaats blijft.Heeft iemand een foto daarvan of kan uitleggen hoe dat zit?

Alex
 #20394  door Theo
 
Op de onderste foto van Ivo zie een metalen profieldinges wat beide slangen op zijn plek houdt, net als bij aircoleidingen. Ik neem aan dat als je de centrale moer los draait en die metalen plaat weg haalt, de slangen er zo uit te trekken zijn.

Dan zal de boel wel lekken op de afdichtingen daarvan.