E34Forum.nl

 #20167  door Coach
 
Mijn E36 met M50B25 is weer warm gelopen. De radiator bleef echter koud dus blijkbaar is er geen doorstroming.
Nu had de monteur het over een ontluchtingsgaatje of klepje in de radiator. Bij een koude motor - zo stel ik me dan voor - loopt de lucht wel uit het systeem, maar blijft de thermostaat verder gesloten voor de kvs. Komt iemand dat bekend voor? De monteur heeft nu een klein gaatje in de thermostaat geboord en wederom ontlucht en bij de eerste ritten tot nu toe blijft de motor op temperatuur. Is zo'n ontluchtingsgaatje bij een OEM BMW thermostaat aanwezig of bestaat zoiets niet? Blijkbaar ging de thermostaat ook niet (helemaal) open bij een warme motor om te ontluchten.
 #20184  door easy rider
 
Ik weet wel dat een TDS een ontluchting pijpje heeft boven op de radiateur die door middel van een slangetje uit komt op het expansie vaatje.

Een klepje/gaatje in de thermostaat is standaard bij de OEM onderdelen van BMW. Een thermostaat kan alleen maar werken als er volledig koelvloeistof tegen aan staat anders gaat hij niet open.

Het kan gunstig zijn bij het ontluchten dat de thermostaat open is maar niet noodzakelijk. Feitelijk is het klepje/gaatje bovenin de thermostaat genoeg om de zaak te ontluchten.