E34Forum.nl

 #20487  door flash
 
Ben in een discussie terecht gekomen met een kameraad.
Ik beweer dat de krukaslagers van mijn S38 vervangen zijn zonder de krukas er compleet uit te halen. Hier zou 1 of ander trucje voor moeten zijn. Hij gelooft dit niet.

Iemand met info?
 #20501  door Bart Jansema
 
flash schreef:Ben in een discussie terecht gekomen met een kameraad.
Ik beweer dat de krukaslagers van mijn S38 vervangen zijn zonder de krukas er compleet uit te halen. Hier zou 1 of ander trucje voor moeten zijn. Hij gelooft dit niet.

Iemand met info?
Drijfstanglagers bedoel je denk ik. Krukaslagers moet onderblok en bovenblok toch van elkaar af? Drijfstanglagers kun je wel bij denk dat je maat gelijk heeft!
 #20503  door flash
 
Nee ik bedoel echt de krukaslagers...
Ik besef perfect dat het niet logisch klinkt, maar toch zou het op de 1 of andere manier mogelijk moeten zijn zonder de krukas compleet te demonteren. Weet enkel zelf ook niet hoe :P
 #20505  door Cees
 
alles kan maar nutteloos om tedoen
as je de krukaslagers wil vervangen dan zal tog de boutspanning eraf moeten
en met de nieuwe lagers erin weer op moment aangedraaid moeten worden
dus een kleine moeite om de krukas eruit te pakken
waardoor de nieuwe lagers er zonder beschadigingen en dus op de juiste manier erin kunnen worden gelegd

dus mijn mening is eerlijk gezegt nutteloze discussie er is maar 1 juiste manier om dit tedoen
 #20506  door raymondw
 
Ik heb net bij mijn E34 M5 de drijfstanglagers en oliepomp vervangen. Dat kan zonder de krukas uit te bouwen, echter voor de hoofdlagers is dat alleen maar mogelijk voor de onderste schalen. Dat zijn dan wel de meest belaste.

Maar om de bovenste (minst belaste) hoofdlagerschalen te vervangen moet de krukas losgenomen worden. Daarvoor moet het distributiedeksel eraf, de ketting losgenomen, de versnellingsbak eraf en het achterste keerring huis los. Dan nog zitten de zuigers en de drijfstangen aan de krukas en met het gewicht van die laatste moet je ook nog eens boven je macht werken.

Nee, het is veel beter om voor de hoofdlagers de motor uit te bouwen, en op een motorbok te zetten. Maar de krukas moet wel los voor het vervangen van de bovenste hoofdlagerschalen. Dat zou kunnen zonder de cylinder kop te demonteren, maar dat is best risicovol, je moet de timing van de krukas goed hebben staan, of de nokkenassen demonteren.....

Nee, allemaal echt riskant. Ik zou dat alleen maar doen door de motor in zijn geheel te demonteren.
 #20510  door flash
 
Cees schreef:alles kan maar nutteloos om tedoen
as je de krukaslagers wil vervangen dan zal tog de boutspanning eraf moeten
en met de nieuwe lagers erin weer op moment aangedraaid moeten worden
dus een kleine moeite om de krukas eruit te pakken
waardoor de nieuwe lagers er zonder beschadigingen en dus op de juiste manier erin kunnen worden gelegd

dus mijn mening is eerlijk gezegt nutteloze discussie er is maar 1 juiste manier om dit tedoen
"Kleine moeite", zoals Raymond aangeeft moet normaal gezien de bak eraf etc. Distributie was er sowieso al af bij mij want die is ook vernieuwd.
Ik heb nog eens contact opgenomen met mn garagehouder voor info. Mocht ik zo veel vertrouwen niet hebben in hem, dan had ik al lang gedacht dat ik in het zak gezet was. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
 #20513  door raymondw
 
flash schreef:"Kleine moeite", zoals Raymond aangeeft moet normaal gezien de bak eraf etc. Distributie was er sowieso al af bij mij want die is ook vernieuwd. Ik heb nog eens contact opgenomen met mn garagehouder voor info. Mocht ik zo veel vertrouwen niet hebben in hem, dan had ik al lang gedacht dat ik in het zak gezet was. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Ik denk dat dat helemaal goed gaat komen. Ik maak altijd ook mijn eigen afwegingen t.a.v. wat verstandig of te onderbouwen is. Echter ik kan mij indenken dat iemand die dit soort klusjes vaker doet de nodige kneepjes al heeft geleerd en binnen zijn eigen ervaring/kunde zijn eigen afweging kan maken.

De nuance lees ik hier in de context van het losnemen van de krukas. Ik kan mij indenken dat als je de motor op 30grdn voor BDP zet (alle zuigers staan dan gelijk op halve slag) er geen risico is op het raken van de kleppen of dat de zuigers voorbij de onderste slijtagerand van de cylinderwand komen.

Dan kun je rustig de hoofdlager einden loshalen en de krukas met drijfstangen omhoog liften als aan alle randvoorwaarden zijn voldaan. Met circa vijf centimeter clearance kun je dan ook de bovenste lagerschalen wel losnemen.
 #20539  door Gert
 
flash schreef:De krukas zou net genoeg kunnen zakken om de oude lagers eruit te schuiven en de nieuwe erin.
Maar, moet je de slijtage niet opmeten en daarna de juiste lagers bestellen? Lijkt me niet echt makkelijk met de kruk in het blok.
 #20549  door Cees
 
flash schreef:De krukas zou net genoeg kunnen zakken om de oude lagers eruit te schuiven en de nieuwe erin.
dit is dus wat ik bedoel
als je de krukas al kan laten zakken dan kan je hem met 1 minuut extra er ook naast leggen