E34Forum.nl

 #21135  door Alex Kroeze
 
Heren.

De 540IA loopt slecht stationair als ie koud is.Het is tegen uitvallen aan.Je ziet op de boardcomputer de verlichting knipperen en voelt de motor schudden.Als ie warm is dan is ie wel goed.niet zolang geleden de stappenmotor schoon gemaakt en een nieuwe luchtfilter geplaatst.De auto liep daarna best wel beter.

Nu heb ik even de deksel van de brandstofpomp gehaald en ik meen een geluid te horen en ik dacht dat je een goed functionerende pomp niet zou moeten horen.Nu zou ik graag voordat ik een nieuwe aanschaf eerst eens willen testen.Heeft er iemand een goede brandstofpomp liggen die ik even zou kunnen lenen om te testen?Of heeft er iemand een idee wat het nog kan zijn?

Kan er ook iemand zeggen wat de weerstand van de nokkenassensor moet zijn?Ik kan dat nergens vinden en wil toch wat zaken uitsluiten.Krukassensor is al een keer vervangen en mag aannemen dat die gewoon goed is.

Alex
 #21136  door epmans
 
een pomp maakt geluid hoor, als ie die het doet. Het kan een raar geluid gaan geven wellicht maar een pomp maakt geluid. En ik heb het dus niet over herrie.
 #21137  door Speedy
 
De pomp moet een laag zoemend geluid maken. klinkt als een bezige bij.
 #21536  door Alex Kroeze
 
Ik ben er nog niet vanaf.

Ondertussen het volgende vervangen:

Brandstofpomp.
Brandstoffilter.
Cleaner voor de injectoren in de tank.
Carterontluchting gewisselt.
Rubber stops achterop KGE gewisselt.
Slang achterop KGE gewisselt.
Rubber ringen gasklep en stappenmotor vervangen.
Stappenmotor gereinigd.
Bobines doorgemeten.

Nu heb ik nog begrepen dat het de massakabel tussen motor en chassis kan zijn.Waar zit die?

Als je de auto uitleest met Carsoft weliswaar zegt ie dat de DME kapot is.Ik kan me dat niet voorstellen dus de stekker van de DME getrokken en er weer op gezet.Ondertussen maar of dat iets geholpen heeft de temperatuursensor in de radiateur daar de aansluiting van eens goed gereinigd.

Nu loopt ie wel weer beter maar of de echte oorzaak weg is?Er zitten ook nog twee temperatuursensoren 4 knocksensoren een krukas en een nokkenassensor op.Wie heeft een lijstje met de waardes die je zou moeten meten op deze sensoren?Voor een M60 dan uiteraard.Dan gaan we eens meten en kijken of we de dader kunnen vinden.

Alex
 #21595  door Alex Kroeze
 
Niemand die een idee heeft?

DME heeft zich opgelost.De stekker zat er niet 100% goed op.Nu geeft ie aan dat ie ok is maar wil geen live data geven en dat zou wel moeten.

Temperatuursensor vervangen en auto loopt direct zuiniger dus dat is mooi.Wat niet zo mooi is dat nu de temperatuur niet meer stabiel is.De bedrijfstemperatuur ligt hoger net over het midden van de meter en in stationair gaat ie omhoog.Normaal gezien zou een V8 zich zelf moeten ontluchten?Ik Zal even uitleggen wat ik gedaan heb en misschien dat iemand dan daar wel iets over kan zeggen?

Ik heb de temperatuursensor die zich naast de gever van de temperatuur bevind rechts achter tegen het schutboard dus vervangen.Omdat ik ook even niet wist hoe dit te doen was ik begonnen met allebei de stekkers er af te halen.Ik dacht dat het met een steeksleutel wel los te krijgen zou zijn maar daarvoor ontbreekt de ruimte.Dus een lange dopsleutel 19 en die past er perfect op.De sensor los gedraaid in de verwachting dat er wel een hoop koelvloeistof zou komen maar dat bleek niet zo te zijn.Er staat wel koelvloeistof in dat verdeelstuk maar loopt dus niet over ook al is het wel zo een beetje het laagste punt.Dus sensor er in gedraaid en de goeie stekker op de goede sensor gestoken.

Simpel klusje van 5 minuten letterlijk.Maar nu loopt ie dus warm in stationaire stand.Ik denk dat er lucht in zit ergens maar hoe krijg je dat er nu uit?Ik heb dus wat bijgevuld en met de dop van het expansievat wat gas gegeven tot er geen bubbels meer kwamen.Ga je dan rijden krijg je iedere keer weer hetzelfde.Boven het normale bedrijfstemperatuur en pieken naar 3/4.

Waterpomp is al eens vervangen en het zal toch niet zo zijn dat een visco of de thermostaat op het zelfde moment opgeeft dat ik wat verbeter.Kachel wordt net als altijd bloedheet dus daar zal dan geen lucht in zitten?

Iemand een idee?

Alex
 #21603  door Alex Kroeze
 
Dit is nu opgelost.

Je moet wel de goede sensor vervangen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb dus de sensor voor de temperatuurmeter vervangen en niet de sensor voor de DME.Die zat er nu dus 2x in.Gelukkig de andere nog niet weggegooid dus vanmorgen even omgedraaid en nu werkt het gewoon weer zoals het moet.

Alex