E34Forum.nl

 #21678  door Alex Kroeze
 
In de zoektocht naar het onrustige stationaire draaien heb ik vandaag met lopende motor de stekker van de luchtmassameter getrokken.De motor reageert direct door even verhoogd toerental te draaien en daarna weer in zijn zelfde onrustige stationair loop terug te keren.in de Check Control verschijnt "Getriebeprogramm"

Auto uitgezet en gewacht tot de meldingen weg zijn.Stekker weer op de LMM gedraaid en gestart.Auto loopt weer zoals ie normaal doet.Dus onrustig.

Wat mag ik hier uit concluderen?

Alex
 #21693  door easy rider
 
Dat onrustig lopen kan vele oorzaken hebben. Die melding van "Getriebeprogramm" is logisch omdat de LMM ook aan de EGS (bakcomputer) hangt en daar signalen vandaan krijgt. Trek je de stekker los dan krijgt de EGS verkeerde signalen en gaat een storing aangeven.
 #21695  door Frank87
 
Je moet gaan smijten met geld anders red je het niet.

8 bobines.. 2 lambdas en een LMM. Garandeer je dat de motor zeer goed gaat lopen. Zelf ook gedaan. o.v.v. een goede carterontluchting.
 #21721  door Bart Jansema
 
Dit is wel erg overdreven denk ik vast niet al die componenten zijn allemaal deftect! Het kan ook nog valse lucht zijn
 #21725  door Frank87
 
Als je al weet dat je vacuum niet goed is is dat natuurlijk je eerste aandachtspunt. Daarna? Bij onze oude autos met hogere km. standen is het reeel dat meerdere bobines minder zijn i.c.m. een LMM ie ook niet meer accuraat meet. Ja en als er 3 bobines minder zijn... welke 3 dan? Met 1 nieuwe bobine als test kom je dan nog nergens.
 #21728  door danny-ex-touringE34
 
De dealer heeft een special tool dat de werking van de individuele bobines kan testen. Dan weet je welke eventueel niet meer goed is/zijn. Kosten zijn een uitleesbeurt(tenminste bij mij). Groeten, Danny
 #21729  door Gert
 
Bobine storing is een drama. Bijna niet te vinden, soms, behalve als ze er zo uitziet als bij mij toen: http://www.celica.dds.nl/plaatjes/M5/bo ... neM502.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders zou ik proberen om iemand te vinden die bereid is om zijn goed lopende bobines even te lenen voor een test. Dat is het goedkoopst.
 #21738  door Alex Kroeze
 
Bobines kan je volgens de Bentley Manual gewoon zelf doormeten.Dat heb ik gedaan en zijn allemaal goed.De carterontluchting is vervangen en de rubberen stopjes achterop ook.De slang vanaf de carterontluchting is ook nieuw.Verder de rubberen ringen van de stappenmmotor en gasklep vervangen en daarna alles nog een keer met remmenreiniger gespoten.Hij gaat dan niet in toeren omhoog.Of ik kan er met spuiten niet bij en dat zou betekenen dat het onder de luchtbrug moet zitten als het valse lucht is.

Temperatuursensor is ook vervangen.Bougies zijn twee jaar oud en zien er goed uit verder.Geen olie door een lekke klepdeksel pakking alleen de "bougiedoppen" als je die zo mag noemen aan de bobine zijn zeker niet nieuw.Aan de onderkant wat ingescheurd.Weet niet of dat echt een invloed heeft?

Ik zou denken als het valse lucht is dat je bij het uitlezen dan een lamda melding moet krijgen dat ie te rijk of arm loopt.Die komen dus niet.Ik heb het idee dat het de sensor van de gasklep is of en dat heb ik ook nog niet gecontroleerd is dit verhaal:

https://forum.e34.de/thread.php?threadi ... r=0&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Klinkt eigenlijk wel logisch.Als de gasklep geheel gesloten is omdat de aanslag waar het mechaniek tegenaan komt tever is afgesleten dan komt er via de stappenmotor biij stationair lopen niet genoeg lucht binnen en dan kan ie niet rustig lopen.Ik ga dit binnenkort eens proberen.Je kan er volgens mij niks mee fout doen?

Alex
 #21752  door Gert
 
Alex Kroeze schreef:Bobines kan je volgens de Bentley Manual gewoon zelf doormeten.Dat heb ik gedaan en zijn allemaal goed.
Ja weet ik. Helaas is dat geen garantie dat ze het ook feilloos doen in de motor, jammer genoeg.
Ik ga dit binnenkort eens proberen.Je kan er volgens mij niks mee fout doen?
Precies.