Ik vind diffjes altijd interessant omdat je je auto er leuker mee kan maken. Vroeger deed ik dat al bij mijn brommer, om de paar weken ging er een ander voor- of achtertandwiel op. Hoe langer de tandwielen hoe harder je ging voor de wind. Met een beetje tegenwind kwam je in zijn vier of vijf niet meer vooruit en moest je terugschakelen vanwege tekort power.
Met differentieels werkt het ook zo. Hoe lager het getalletje van het diff des te langer zijn je versnellingen, in theorie kun je daar ook lekker brandstof mee besparen, je draait immers minder toeren bij een bepaalde snelheid. Tot je op een punt komt dat de motor het niet meer trekt en dan werkt het niet meer.
Differentieels van BMW's met handbakken zijn altijd aan de korte kant, je rijdt eigenlijk altijd redelijk veel toeren in zijn vijf en dat stoort me op lange ritten. Automaten zitten veel lager in toeren, een wereld van verschil.
Voor een E34 525i sedan heeft BMW 3.23 uitgedokterd, daarmee rij je bij 3000 toeren 105 km/u. Ik had ooit een E34 530i Touring met handbak en die heeft af-fabriek ook die overbrenging, in mijn ogen veel te kort, een V8 hoort veel rustiger te lopen in vijf en kan dat makkelijk aan. Ik zou daar een 2.93 onder willen hebben of misschien nog wel ietsie langer.
De overbrenging (het cijfertje waar je het over hebt) is dus waar het om gaat. Hoe lager het getal hoe harder je gaat bij gelijke toeren. Of andersom beredeneerd, hoe lager het getal des te minder toeren je draait bij gelijk gebleven snelheid.
Alle andere cijfers gaan over het formaat van het diff en dus of het wel of niet past onder je auto.
Op E34.de staat ergens een complete tabel met diffverhoudingen per E34, leuke materie.