E34Forum.nl

 #22140  door LemmwnsB89
 
Beste leden,

Zou er mij iemand kunnen uitleggen hoe de diesel filter vervangen moet worden bij een 525tds uit dec 95?
Of meschien iemand die wat werkhandboek foto's heeft ofzo?

Ben trouwens al even opzoek naar een handboek van de tds, ik heb er hier wel eentje van bmw e28 vragenbaak noemt het geloof ik. Als iemand interesse heeft, want ik ben er niets mee.




Alvast bedankt
Mvg Bart Lemmens
 #22144  door LemmwnsB89
 
Coach schreef:Linkje, wat je misschien verder kan helpen.



Bedankt voor de reactie, maar mijn filter zit in de motorruimte, niet onder de wagen.
Zit iets achter het linker voorlicht.


Mvg
 #22149  door Wazonga
 
Ik wilde zeggen: Motorkap open, schroef oude filter los, schroef nieuw filter vast. Maar zo ver was je misschien zelf ook al wel. :)

Vooruit: dan toch twee tips:

1. Bij het nieuwe filter zit alleen de buitenste (grote) O-ring. De binnenste (kleine) O-ring moet je dus hergebruiken. Niet zoek laten raken en niet weggooien met het oude filter.

2. Vervang het filter met koude motor. Dan, als je het nieuwe filter er onder geplaatst hebt, net-niet-helemaal vastdraaien. Dan ga je voorgloeien. De opvoerpomp in de tank gaat aan. Voorgloeien doe je twee of drie keer na elkaar zonder te starten, totdat de diesel uit het net-niet-helemaal vastgedraaide filter begint te lopen. Nu is je brandstoffilter gevuld met diesel en mag je hem vastdraaien. Handvast, meer hoeft niet. Dit scheelt heel erg lang doorstarten na het vervangen van het filter, als er lucht in de inspuitpomp komt.

Nadat je het filter nu wel helemaal vastgedraaid hebt kan je starten. Dikke kans dat de motor nog 1 of 2 keer afslaat en dat je weer moet starten, maar als je stap (2) goed hebt uitgevoerd, valt dit mee. Sla je stap (2) over moet je misschien wel 30 of 40 seconden doorstarten. Niet fraai.

Success!
 #22150  door easy rider
 
Wazonga schreef:...Nu is je brandstoffilter gevuld met diesel en mag je hem vastdraaien. Handvast, meer hoeft niet. Dit scheelt heel erg lang doorstarten na het vervangen van het filter, als er lucht in de inspuitpomp komt...
De injectie pomp is inderdaad niet blij met lucht, je verkort de levensduur van de pomp flink als je blijft starten met een leeg filter en dus lege pomp. Ik vul het nieuwe filter altijd met de hand en na montage doe ik ook 3 maal voorgloeien. Het is dan altijd starten en lopen.
 #22155  door LemmwnsB89
 
Ja zo ver was ik al haha, maar zeker bedankt voor de rest van de uitleg. Ik dacht dat er mss diesel uit kwam gespoten als ik de filter zou losdraaien. Maar dan gewoon filter eraf draaien, andere erop en zorgen dat deze vol diesel zit, dat moet volstaan om dit correct uit te voeren? Mss dat iemand weet welke afmeting van olie filter ik nodig heb en welke afmeting van dieselfilter? Diesel filter kan ik eventueel morgen gaan opmeten, maar olie filter wordt moeilijk omdat dan de olie eraf moet... Want ze bieden voor de brandstoffilter 2 maten aan, buitendiameter 83mm en 84mm. En voor de oliefilter, buitendiameter 83mm en 89mm. Mijn wagen is van dec '95


Mvg Bart Lemmens
 #22167  door easy rider
 
verschillende filters? De auto materialenzaak kijkt toch gewoon op kenteken wat er in moet? het enige wat anders kan zijn is het oliefilter. Je hebt namelijk een huis met aluminium deksel of kunststof deksel en dus bijbehorende filters.
 #22169  door LemmwnsB89
 
easy rider schreef:verschillende filters? De auto materialenzaak kijkt toch gewoon op kenteken wat er in moet? het enige wat anders kan zijn is het oliefilter. Je hebt namelijk een huis met aluminium deksel of kunststof deksel en dus bijbehorende filters.




Oke ja dus moet monteerwijze aluminium zijn voor de olie filter, want ik heb een aluminium deksel. Dat verklaart veel. Erg bedankt seg. En is het ook zo dat er van dieselfilter 2 verschillende types zijn, 1 type met aan de onderkant nog een darm/teutje, en 1 type die gewoon afgerond is?

Mvg
 #22174  door easy rider
 
Ja dat klopt. Die met dat kraantje is een wateraftap en wordt meest gebruikt in landen met discutabele diesel zoals in Polen en Rusland bijvoorbeeld. Hier in Europa kan je de gewone pakken. De inhoud van beiden is echter het zelfde. Zelf heb ik er een MAN diesel truck filter op staan met een inhoud van 1 liter. Ik bestel ze per 12 in Duitsland voor 8 Euro per stuk. :mrgreen: