E34Forum.nl

 #22311  door Merin
 
Mijn 525I Touring zorgt voor wat kopzorgen de laatste tijd.
Afgelopen zomer zijn de waterpomp en thermostaat vervangen vanwege een oplopende temperatuur (was nog de originele plastic waterpomp).
De auto heeft een tijd gestald gestaan en nu heb ik het probleem dat er druk blijft opbouwen in het koelsysteem. Slangen worden aardig hard. Ook heb ik wat last van witte "zoetige" rook (al zou dit misschien ook door de kou komen) en een lekkende radiatordop. Eerste gedachte bij mij is koppakking, maar oververhitten doet hij niet... Lang stationair of lange ritten blijft hij op temperatuur. Zou het een niet goed ontlucht koelsysteem kunnen zijn? Of toch echt koppakking? Zou een compressiemeting iets van uitsluitsel geven?
 #22312  door Coach
 
Ik heb zowat alles mee gemaakt met de koeling van de M50 en wat het ook nog kan zijn is de ontluchting. Heel vaak wordt er gedacht dat er goed ontlucht is, maar zit er toch nog lucht in het systeem. Daarnaast zou je ook even moeten controleren of de thermostaat een ontluchtingsgaatje heeft. Anders heb je grote kans dat er een luchtbel achter de thermostaat blijft zitten. Bij mij was ook alles vervangen en toch bleef de koeling problemen geven en dat was uiteindelijk toch lucht in het systeem.
 #22314  door Cees
 
je schrijft over lichte zoetige rook en dat je systeem erg hoge druk heeft
eerste indruk zegt mij dan ook lekke koppakking
ff langs de garage en de koelvloeistof laten snuffelen
dan weet je weer meer
 #22317  door Coach
 
Typisch is wel dat de motor blijkbaar niet warm loopt. Ik heb destijds ook een lekke koppakking c.q. gescheurde kop gehad en dan kookte de motor letterlijk na 3 minuten al of zo.
 #22319  door Bmwfethi
 
Je moet eerst even de visco koppeling controleren. Als de motor warm is pak je een hamer en probeer je hem voorzichtig tegen te houden als je hem kan tegenhouden is je visco stuk.
En als je hem gaat ontluchten moet je het met een koude motor doen contact aan kachel op de heetste stand en de blower op de laagste stand vervolgens de ontluchtingsnippel als hij dat heeft op de thermostaathuis losdraaien en vullen tot er geen bellen meer uitkomen daarna de nippel op de radiateur.
 #22320  door Bo652
 
Hamer???? :shock:
Een opgerolde krant of iets dergelijks lijkt me een beter plan!
 #22328  door epmans
 
Bestaat dat nog Bo652? Dat is tegrnwoordig een tablet of iPad? Ook een beetje zonde :mrgreen:
 #22329  door Bo652
 
:lol: leuk Eric :lol:
 #22333  door Theo
 
Als de temperatuur niet oploopt hoef je de visco ook niet te controleren.

Slangen worden altijd hard, keihard zelfs.
 #22337  door Coach
 
Die lekkende vuldop, kan dat zijn omdat er overdruk ontstaat omdat - bijvoorbeeld - het systeem te vol zit?