"Ook heb ik wat last van witte "zoetige" rook (al zou dit misschien ook door de kou komen)"
Dat zijn wel degelijk symptomen die voorkomen bij een lekke koppakking of erger een gescheurde kop. De normale waterdamp uit de uitlaat (als het koud is) ruikt niet zoet, dat zoete is vrijwel zeker koelvloeistof. Als je radiateur dop gaat "lekken" dan is de druk in je koelsysteem hoger dan 1,4 bar (of je dop is kapot, dat kan natuurlijk ook).
Ik heb iets dergelijks al met 2 auto's meegemaakt. Met de eerste (520i uit '90) ben ik met dergelijke symptomen naar Polen en terug geweest (over de autobahn met 160). Zowel heen als terug niet warm gelopen (winter, dus veel damp na het starten, maar in dit geval extreem veel en zoet). Terug in NL bleek dat de kop over 3 cilinders gescheurd was. Einde project voor mij maar hij reed nog steeds zonder problemen. Ik heb wel een keer kvs moeten bijvullen
Aan de huidige 525i heb ik een heel topic gewijd. Ook deze is geen enkele keer warmgelopen maar had extreem hoge druk in het koelsysteem (vrijwel alle slangen zijn op enig moment gescheurd en ook de radiateur was slachtoffer geworden). Oorzaak, kromme kop. Overigens destijds niet te vinden met meten.
viewtopic.php?f=18&t=924
Dat zijn wel degelijk symptomen die voorkomen bij een lekke koppakking of erger een gescheurde kop. De normale waterdamp uit de uitlaat (als het koud is) ruikt niet zoet, dat zoete is vrijwel zeker koelvloeistof. Als je radiateur dop gaat "lekken" dan is de druk in je koelsysteem hoger dan 1,4 bar (of je dop is kapot, dat kan natuurlijk ook).
Ik heb iets dergelijks al met 2 auto's meegemaakt. Met de eerste (520i uit '90) ben ik met dergelijke symptomen naar Polen en terug geweest (over de autobahn met 160). Zowel heen als terug niet warm gelopen (winter, dus veel damp na het starten, maar in dit geval extreem veel en zoet). Terug in NL bleek dat de kop over 3 cilinders gescheurd was. Einde project voor mij maar hij reed nog steeds zonder problemen. Ik heb wel een keer kvs moeten bijvullen
Aan de huidige 525i heb ik een heel topic gewijd. Ook deze is geen enkele keer warmgelopen maar had extreem hoge druk in het koelsysteem (vrijwel alle slangen zijn op enig moment gescheurd en ook de radiateur was slachtoffer geworden). Oorzaak, kromme kop. Overigens destijds niet te vinden met meten.
viewtopic.php?f=18&t=924
E39 528iA M52TU
525iAT Edition M50 (verkocht)
518iT Edition M43 (Verkocht)
E36 320i Exe M52 (Verkocht)
525iT Exe M50 (Verkocht)
520i M50 (Overleden)
E30 318i M40 (Verkocht)
525iAT Edition M50 (verkocht)
518iT Edition M43 (Verkocht)
E36 320i Exe M52 (Verkocht)
525iT Exe M50 (Verkocht)
520i M50 (Overleden)
E30 318i M40 (Verkocht)