Volgens mij is mijn automaat het aan het begeven.. Vorig jaar (zo een 35.000km geleden) heb ik nog een beurt bij ZF uit laten voeren. Daar werd de automaat nog goed bevonden.
Ik merk dat 'ie wat meer begint te slippen en het schudden lijkt erger te worden. Soms gaat 'ie bokken, lijkt net of 'ie dan heel snel ontkoppelt en koppelt achter elkaar. Dacht eerst dat het stotteren was (wat m'n auto toevallig laatst ook deed, bleek een slangetje los te zitten, deed 'ie alleen op benzine), maar ben er nu vrij zeker van dat het de automaat is. Ook lijkt het soms een beetje een CVT. Dan blijft het toerental gelijk terwijl ik wel rustig accelereer (bijv. op de snelweg). Of zou dat de lock up zijn? Zeker na wat harder rijden (in bijv. de sportstand) ruikt het naar verbrand rubber. Verder heb ik een paar maanden terug steeds last gehad van afslaan als ik 'm in z'n R zette. Dit is over, al kan 'ie nog wel diep de toeren in zakken soms. De achterasrubbers zijn vervangen, die zorgden voor een aardige bonk en dan sloeg 'ie geregeld af. Nu die bonk er niet meer is, gaat het dus beter.
Naja, de automaat was sowieso niet mijn eerste keus maar de rest van deze 540i sprak mij toen (en nu) heel erg aan. Een 540i handbak stond er toen niet te koop ook trouwens. Hoewel de automaat wel altijd 'smooth' is heb ik wel al lang dus de trilling in bepaalde toerentallen die wel van de aandrijflijn moet komen. Elke keer bij de garage toch even gemeld, maar er is nooit wat gevonden. Hardyschijf is bijv. gewoon goed.
Op dit moment is de geldboom even leeg, de BMW heeft van de zomer namelijk al een grote beurt a 1600 euro gehad en laatst was er weer wat voor 600 euro. Snap dat het geen goedkope auto is, maar ben er even klaar mee Maar over een paar maanden zal er toch wat aan moeten gebeuren. Toevallig heb ik net een andere auto gekocht (om mee naar de Noordkaap te gaan, niet als vervanging) die ik dan kan gebruiken. Dan zal de BMW gestald worden, tot ik weer wat heb gespaard.
En er zijn natuurlijk een paar mogelijkheden en die wil ik hier alvast bespreken Zoals gezegd wil ik eigenlijk een handbak, dus wat dat betreft is dit het moment daarvoor natuurlijk.. Toch neem ik de automaat opties nog even mee. Uiteraard zal wel eerst de automaat gecheckt worden, al ben ik er vrij zeker van dat dat de boosdoener is.
Automaat:
- Olie wissel: alsnog redelijk duur en zal dat de oplossing zijn?
- 2ehands automaat: relatief goedkoop maar je weet niet wat je krijgt.
- Automaat revisie: duur..
Handbak ombouw:
- 5-bak van een E34 530i: goedkoopste handbak optie denk ik, al lopen de prijzen ook al op.
- 5-bak icm een adapter: makkelijker te krijgen, misschien iets goedkoper dan een V8 5-bak.
- 6-bak van een E34/E39 540i: haast niet te vinden en meestal duur.
- 6-bak icm een adapter: qua onderdelen vrij prijzig al (M54 6-bak is al gauw 700 euro, adapter 300).
- Donorauto zoeken: een wat rotte E39 540i is redelijk betaalbaar, maar de rest in onderdelen verkopen kost veel tijd en ruimte.
De laatste is misschien wel de makkelijkste, mits alle belangrijke onderdelen passen (zoals de cardanas). Een nieuwe koppeling en vliegwiel zijn ook prijzig, maar wel handig als alles toch open ligt. Verder valt of staat het natuurlijk met een goede inbouwer (vrijwilligers mogen zich melden ).
Nou barst los, wat zouden jullie doen?
Ik merk dat 'ie wat meer begint te slippen en het schudden lijkt erger te worden. Soms gaat 'ie bokken, lijkt net of 'ie dan heel snel ontkoppelt en koppelt achter elkaar. Dacht eerst dat het stotteren was (wat m'n auto toevallig laatst ook deed, bleek een slangetje los te zitten, deed 'ie alleen op benzine), maar ben er nu vrij zeker van dat het de automaat is. Ook lijkt het soms een beetje een CVT. Dan blijft het toerental gelijk terwijl ik wel rustig accelereer (bijv. op de snelweg). Of zou dat de lock up zijn? Zeker na wat harder rijden (in bijv. de sportstand) ruikt het naar verbrand rubber. Verder heb ik een paar maanden terug steeds last gehad van afslaan als ik 'm in z'n R zette. Dit is over, al kan 'ie nog wel diep de toeren in zakken soms. De achterasrubbers zijn vervangen, die zorgden voor een aardige bonk en dan sloeg 'ie geregeld af. Nu die bonk er niet meer is, gaat het dus beter.
Naja, de automaat was sowieso niet mijn eerste keus maar de rest van deze 540i sprak mij toen (en nu) heel erg aan. Een 540i handbak stond er toen niet te koop ook trouwens. Hoewel de automaat wel altijd 'smooth' is heb ik wel al lang dus de trilling in bepaalde toerentallen die wel van de aandrijflijn moet komen. Elke keer bij de garage toch even gemeld, maar er is nooit wat gevonden. Hardyschijf is bijv. gewoon goed.
Op dit moment is de geldboom even leeg, de BMW heeft van de zomer namelijk al een grote beurt a 1600 euro gehad en laatst was er weer wat voor 600 euro. Snap dat het geen goedkope auto is, maar ben er even klaar mee Maar over een paar maanden zal er toch wat aan moeten gebeuren. Toevallig heb ik net een andere auto gekocht (om mee naar de Noordkaap te gaan, niet als vervanging) die ik dan kan gebruiken. Dan zal de BMW gestald worden, tot ik weer wat heb gespaard.
En er zijn natuurlijk een paar mogelijkheden en die wil ik hier alvast bespreken Zoals gezegd wil ik eigenlijk een handbak, dus wat dat betreft is dit het moment daarvoor natuurlijk.. Toch neem ik de automaat opties nog even mee. Uiteraard zal wel eerst de automaat gecheckt worden, al ben ik er vrij zeker van dat dat de boosdoener is.
Automaat:
- Olie wissel: alsnog redelijk duur en zal dat de oplossing zijn?
- 2ehands automaat: relatief goedkoop maar je weet niet wat je krijgt.
- Automaat revisie: duur..
Handbak ombouw:
- 5-bak van een E34 530i: goedkoopste handbak optie denk ik, al lopen de prijzen ook al op.
- 5-bak icm een adapter: makkelijker te krijgen, misschien iets goedkoper dan een V8 5-bak.
- 6-bak van een E34/E39 540i: haast niet te vinden en meestal duur.
- 6-bak icm een adapter: qua onderdelen vrij prijzig al (M54 6-bak is al gauw 700 euro, adapter 300).
- Donorauto zoeken: een wat rotte E39 540i is redelijk betaalbaar, maar de rest in onderdelen verkopen kost veel tijd en ruimte.
De laatste is misschien wel de makkelijkste, mits alle belangrijke onderdelen passen (zoals de cardanas). Een nieuwe koppeling en vliegwiel zijn ook prijzig, maar wel handig als alles toch open ligt. Verder valt of staat het natuurlijk met een goede inbouwer (vrijwilligers mogen zich melden ).
Nou barst los, wat zouden jullie doen?