Mijn eerste E34 was een 520i zonder vanos (maar wel M50). Onder de 3500 toeren trok die ook geen deuk in een pakje boter.
De vanos versie doet het in zoverre beter dat het maximaal vermogen van 150 PK gehaald wordt bij 5900 i.p.v. 6000 toeren en het maximale koppel van 190 NM bij 4200 i.p.v. 4700 toeren. Dat de vanos in de lage toeren verschil maakt geloof ik niet zo erg.
Ik zou eerst naar de simpele zaken kijken. Of je nu wel of niet een onderhoudshistorie hebt, je weet het pas zeker als je de onderdelen zorgvuldig hebt nagekeken. Ik zou dus beginnen met de luchtfilter. Er uit halen en goed tussen de lamellen kijken of er nog lucht doorheen kan (was de mijne vergeten te vervangen tijdens regulier onderhoud, die had 40.000 km achter de kiezen en zag er optisch nog prima uit maar die zat dus voor 75% dicht, vandaar de matige acceleratie, vooral onderin de toeren). Bougies zijn ook zo'n punt van aandacht, na 20.000 km is het beste er ook van af. En neem vooral de NGK BKR6EK. Als je toch bezig bent met bougies checken dan kun je ook meteen zien of er olie in de bougie schachten staat (klepdekselpakking en die ronde pakkingen om de bougiegaten).
So far kost het je alleen maar tijd en kleingeld. Probleem nog aanwezig? Dan pas verder zoeken.
E39 528iA M52TU
525iAT Edition M50 (verkocht)
518iT Edition M43 (Verkocht)
E36 320i Exe M52 (Verkocht)
525iT Exe M50 (Verkocht)
520i M50 (Overleden)
E30 318i M40 (Verkocht)