Pagina 1 van 1

M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:16 mar 2018, 21:49
door genesiscompact
Hallo iedereen,

Heeft iemand hier wel eens geprobeerd een M50/M52 stroker te maken met de krukas, zuigers en drijfstangen van een M54b30?

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:17 mar 2018, 09:41
door Theo
Nog nooit binnen dit forum en ik ben verdomd benieuwd naar het resultaat.

Als ik wist wat ik nu weet had ik me verder in deze materie verdiept. Ik heb mijn 525i omgebouwd naar 535i en ben dus van M50 (terug) naar M30 gegaan. In de dagelijkse praktijk vind ik een M50 met zijn stille loop een fijnere motor voor een E34 dan een oudere M30.

De modernere techniek met oa hydraulische klepstoters is gewoon goud waard voor het comfort.

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:18 mar 2018, 15:14
door Speedy
Wat wil je weten dan ?

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:23 mar 2018, 22:57
door genesiscompact
Is puur uit interesse voor het onderwerp. Misschien een leuk plannetje voor de toekomst :)

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:24 mar 2018, 01:18
door danny-ex-touringE34
Moet even graven, maar volgens mij is er ooit iemand geweest. De naam Willem zweeft er bij mij. Hoop dat ik het vind. Groeten, Danny

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:30 mar 2018, 12:19
door danny-ex-touringE34
Heb de map gevonden, maar helaas leeg!
Wat ik me (vaag)herinner is dat je de krukas van een E39b28 neemt, de drijfstangen van een M50b20 motor en die in het M50b25 blok monteert.
Er is iemand geweest die dat ooit gedaan schijnt te hebben, maar zit blijkbaar niet meer op het forum.
Dit is wat ik kan doorgeven. Groeten, Danny

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:21 jun 2019, 00:37
door xatox
Heb alles liggen om het te doen. Je moet de krukas, drijfstangen en zuigers van een M54b30 over zetten.
Indien je M50tu hebt kan je alsook de nokkenas inlaat van M54 met kleine aanpassingen pas maken.

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:23 jun 2019, 09:18
door Trebo-E36
Theo schreef: 17 mar 2018, 09:41 Nog nooit binnen dit forum en ik ben verdomd benieuwd naar het resultaat.

Als ik wist wat ik nu weet had ik me verder in deze materie verdiept. Ik heb mijn 525i omgebouwd naar 535i en ben dus van M50 (terug) naar M30 gegaan. In de dagelijkse praktijk vind ik een M50 met zijn stille loop een fijnere motor voor een E34 dan een oudere M30.

De modernere techniek met oa hydraulische klepstoters is gewoon goud waard voor het comfort.
Komende van een e36 325i en nu rijdende met een e34 535i vind ik de oudere M30 toch de betere motor en zeker voor in een e34. De e34 is zo al een zware auto en dan kan je dat koppel van die M30 goed gebruiken. Terwijl je met een M50b25 al snel een versnelling moet terug schakelen en in de hogere toeren moet zitten om vooruit te gaan. Stamp je met de M30b35 gewoon je voet naar onder en dat koppel zorgt wel dat ie vertrekt.

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:23 jun 2019, 09:28
door xatox
Oneens, een M50tu heeft dat koppel wel onderin.
Het is modernere techniek die ook nog eens heel makkelijk sneller te maken is.

Re: M50b30 of M52B30

BerichtGeplaatst:23 jun 2019, 19:40
door Theo
Nou, dat litertje slagvolume merk je wel qua koppel hoor, een M30B35 gaat echt wel een stuk rapper uit de startblokken bij lage toeren, een heel stuk rapper.

Dat wil dan weer niet zeggen dat die M30 de betere of leukere motor is, in de dagelijkse praktijk vind ik een M50 de fijnere motor, maar dat is waarschijnlijk voor iedereen weer anders. Maar ik heb pas geleden even een kort stukje met een E39 530i mogen rijden en dàt is gewoon de motor die in een E34 zou moeten. Die M54B30 is precies op dronk, wat een heerlijk blok.