E34Forum.nl

 #23764  door Coach
 
De auto's volgen elkaar toch iets sneller op dan de bedoeling is, maar deze kon ik eigenlijk ook niet laten lopen. Daarvoor heeft echter de E34 520ia sedan het veld moeten ruimen en die was na een advertentie op FB ook binnen een dag verkocht.
Afbeelding
Zo trof ik 'm aan bij A.T. Repairs. Voor onderhoud en reparatie, maar er is ook een demontage-afdeling. De vorige eigenaar kwam deze auto samen met een Renault aanbieden voor APK. Na de voorkeuring en een kostenplaatje voor beide auto's besloot de eigenaar ze allebei achter te laten als 'sloper' en een andere auto te kopen.
"Is het wat voor jou?", vroeg Alex, de monteur annex eigenaar van A.T. Repairs. "Hangt van de prijs en de lijst met apk punten af", was mijn reactie. Hij gaf me de lijst, noemde een prijs en ik zei: "Verkocht".
Afbeelding
Op de lijst stonden namelijk zaken die ik voor relatief weinig geld binnen het BMW circuit in goede gebruikte staat kan kopen en vervolgens tegen kostprijs kan laten monteren. Maar, was wel een voorwaarde, dan moest ik eerst mijn E34 520ia sedan die ik net een paar maanden heb, verkopen. Dat duurde ongeveer een dag en hij was verkocht voor de prijs die ik in gedachten had. Aan een liefhebber. En ik hield budget over voor de nodige reparaties.
Afbeelding
Nou, was de auto niet echt goed verzorgd door de vorige eigenaar. Het was echt een vies hok. De kinderen hadden overal snoep en chips geknoeid, de chauffeur was een roker, maar vond het waarschijnlijk onnodig om dan ook de asbak te gebruiken. Overal papiertjes, snoepjes, plakkerige plekken, peuken, as, vuil, flesjes, etc. En munten. De auto was in jaren niet meer schoongemaakt, zo leek het wel, en gebruikt als vuilnisbak op wielen. Maar daar moet je doorheen kijken.
Afbeelding
Afbeelding
De carrosserie is deuk en krasvrij en behalve al het vuil is het interieur verder praktisch onbeschadigd. De auto heeft een paar leuke opties, zoals een electrisch zonnegordijn, cd-wisselaar, originele BMW telefoon en ASC (uitschakelbaar).
 #23765  door Coach
 
Ik kreeg de auto een paar dagen na aankoop netjes thuis bezorgd. De eigenaar was de papieren kwijt dus die moesten opgevraagd worden. Wel nog even de accu opladen, want de auto had een tijd stil gestaan. Geen probleem.
Afbeelding
En toen ging het fout. Bij het plaatsen van de acculader had ik de sleutel even naast me neergelegd in de kofferbak. Nog even checken of alles goed is en de kofferbak kan dicht... Met de sleutel er in. En de electrische ontgrendeling werkt niet ivm - waarschijnlijk - draadbreuk. En de auto heeft als een van de weinige E39's geen ski-luik.
Dat werd dus snel rondbellen, mailen, appen en posten voor een oplossing. Want ik kon geen kant op met de auto.
Er bestaat geen noodoplossing en dat werd dus creatief worden. Naast het bestellen van een reserve-sleutel bij BMW.
Afbeelding
Vrijdag is knutseldag en zowel Gert Jan als Remco waren in de buurt om te trachten de sleutel te bevrijden. De halve auto uit elkaar, maar er bleef nog maar een optie open: het skiluik open maken. En daar heeft Remco het goede gereedschap voor en Gert Jan de juiste lengte, qua armen.
Afbeelding
Met de sleutel weer bevrijd konden we eindelijk aan de slag.
Afbeelding
Zo zag het er onder de bank uit na een eerste ronde opruimen en schoonmaken. En de rest van de auto zag er vergelijkbaar uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stoomreiniger, stofzuiger, vier soorten schoonmaakmiddel, sponzen, zemen en doeken. Alles uit de kast.
Duurde een paar uur, maar wel met een mooi resultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De auto is weer (bijna) brandschoon. Dit weekend nog een keer met de schoonmaakmiddelen en gereedschappen aan de slag voor de finishing touch.
Afbeelding
En nu staan er twee zwarte monsters voor de deur. De E34 staat weer in de stalling en de E30 gaat binnenkort ook weer naar binnen.
Vanavond een eerste echte proefrit gemaakt. Alles werkt, inclusief de cd-wisselaar, electrische zonnerollo en de tip tronic.
Wat wel aandacht nodig heeft zijn de koplamp 'glazen'. Die zijn behoorlijk aangetast, maar schijnen met een goede polijst beurt weer netjes gemaakt te kunnen worden.
Verder staat op het lijstje nog:
- de velgen weer zilverkleurig spuiten
- Parrot monteren (dit is mijn zakelijke auto)
- KPN of Vodafone simkaart zoeken en plaatsen voor de BMW telefoon
- Chromen nieren (FL) plaatsen. Deze waren slordig zwart gespoten en heb ik nu voor het aangezicht zelf maar zilver gespoten
- draadbreuk herstellen, zodat de kofferbakverlichting en slot ontgrendeling weer werken.
Laatst gewijzigd door Coach op 31 mar 2018, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 #23766  door epmans
 
E39 is niet mijn ding, maar de kleuren van binnen wél. Beige met zwart.

Veel plezier van je nieuwe project.

en wat de koplampen betreft als het niet lukt: ik heb ook nog wat van die lampen.
 #23768  door danny-ex-touringE34
 
Gefeliciteed met zowel de verkoop( snel zeg!) en je nieuwe aanwinst. Behoorlijk wat werk, maar het resultaat is er naar. Veel plezier van de E39.
Ben nieuwsgierig naar alle rij-indrukken in vgl met de ,vooral, E34-ers. Groeten, Danny
 #23769  door Coach
 
De verkoop ging inderdaad heel snel. Een E34 bezitter en zelfstandig auto-monteur dacht dat het wel een mooie eerste auto voor zijn zoon zou zijn. Beiden kwamen kijken en vader wilde nog wel even professioneel en serieus kijken naar de auto, maar zoonlief was al snel verkocht. En terecht. Dus hij ging gelijk mee richting Apeldoorn. En hij was in betere staat en mooier dan de 525 van zijn vader, vind ik.
520i verkocht.jpg
Ik ken de E39 wel omdat ik er al een paar versleten heb. Met name de 530D en 528i heb ik een paar keer gehad. Rijden is eigenlijk onvergelijkbaar met een E34. Zoals een vriend zei: "Je krijgt echt een limousine gevoel". Het is heel stil in de auto, de materialen voelen zwaarder aan en de electronica heeft ook zijn weg gevonden in de E39. Het rijdt super luxe maar is niet zoals de E34 een 'rijdersauto'. Zelfs mijn vriendin kon duidelijk aangeven dat ze in de E34 veel meer zelf reed dan in de E39. Alhoewel zowel de E34 als de E39 zijn uitgerust met de 5HP18 automaat van ZF, schakelt de E39 veel zachter en vloeiender. Misschien dat die anders aangestuurd wordt.
De snelheidsbeleving is natuurlijk ook heel anders. Door de bijgeluiden die de E34 produceert of door laat ben je je veel bewuster van de snelheid waarmee je rijdt. Bij de E39 hoor of voel je (bijna) niks en dan gaat het al heel snel te hard.
Kortom; een goede E39 rijdt eerlijk gezegd veel lekkerder dan een E34 als je van het limousine gevoel houdt, maar aan de styling van een E34 kan hij niet tippen. Beiden zijn mooie auto's maar op een totaal andere manier. Het design van de E34 vind ik persoonlijk veel mooier. Dat design en dan de rij-eigenschappen van een E39; dat lijkt me een perfecte combinatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #23770  door Icebrain
 
Alhoewel zowel de E34 als de E39 zijn uitgerust met de 5HP18 automaat van ZF, schakelt de E39 veel zachter en vloeiender. Misschien dat die anders aangestuurd wordt

De automaat van de E39 word via de computer aangestuurd en reageert beter op je gaspedaal dan de automaat van de E34
 #23771  door Machiel
 
Interieur is prachtig! Mooier dan dat van een E34. En vanuit heel veel hoeken is een E39 minstens zo mooi als een E34, vind ik. Behalve van de voorkant gezien. Dan wint een E34 met grote voorsprong wat mij betreft.

Hoe klinkt een zescilinder binnen in een E39?
 #23772  door Coach
 
Een E39 oogt van binnen een stuk luxer, inderdaad. En dat is ie ook. De afwerking is weer een stuk beter dan in de E34. En qua front legt ie het echt totaal af tegen de E34. Die front komt echt op je af met die mooie dubbele koplampen.
De motor hoor je eigenlijk nauwelijks als je 'gewoon' rijdt. In de sportstand en met de kickdown is het een ander verhaal. Dan trekt ie door naar de 6000 toeren en gaat de motor echt janken. Schitterend om te horen.

Vanavond een M5 stuur er in geknutseld. Uiteraard met de stuurbediening die ik nog moet leren kennen. Kwam nu een paar keer bijna in de sloot terecht omdat ik moest kijken waar welk knopje zat
Afbeelding
Ben ook op de sloop geweest om standaard onderdelen van een E39 af te halen in dezelfde kleur. Bumpers, stootlijsten, etc. Maar ik twijfel nu. De auto heeft nu wel een vrij 'brute' uitstraling en misschien laat ik maar zo. Standaard E39's zijn er genoeg.
 #23796  door Marthijn
 
Leuk een E39, ikzelf heb ook in twijfel gestaan om een E39 touring te nemen maar het stond me tegen omdat hij nog teveel op de weg gezien word, en 80% daarvan is toch al vrij afgetrapt wat hem voor mij onaantrekkelijk maakt.
Maar evengoed doet dat niks aan de kwaliteit van de auto af, volgens velen ook de beste 5 serie gemaakt.!
Met de juiste liefde en aandacht word dit vanzelf een klasieker, maar jou een beetje volgende hier blijft deze geen jaren....... ;)
 #23806  door Coach
 
Marthijn schreef: Met de juiste liefde en aandacht word dit vanzelf een klasieker, maar jou een beetje volgende hier blijft deze geen jaren....... ;)
Deze wel! Mijn cabrio heb ik ook al 7 jaar en de Green Hornet inmiddels 4 jaar. Geloof ik.
Voor de apk moesten de koplamp glazen weer helder worden. Hier en daar geïnformeerd naar prijzen van of polijsten of vervangen, maar dat liep wat in de papieren. Bij Fatih langs en die zei: "Dat kunnen we zelf!". Schuurpapier korrel 2500, heel veel water, paar uur schuren en ze zijn weer apk-waardig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je zit te schuren is er geen moer aan, maar achteraf gezien is het door het resultaat eigenlijk toch leuk werk.