E34Forum.nl

 #1479  door Frank87
 
Heren,

ik ben de laatste dagen aan het kijken naar uitleesapparatuur. Naast het resetten van Airbaglampjes, Olie en servicelampjes, wil ik ook kunnen uitlezen en resetten. Ik heb hier en daar allerlei officiële en onofficiële software gezien. Misschien moeten we in dit topic gaan bespreken wat er allemaal bestaat, hoe je het kunt krijgen en wat je er mee kan. In een ander topic presenteerde Speedy al zijn laatste aanwinst.

Wat er in ieder geval aan software bestaat:
- INPA Ediabas
- DIS
- BMW Scanner
- BMW Rheingold

Wat er in ieder geval aan hardware bestaat:
- Diverse kleine tooltjes voor het resetten van Airbag, Service en olie interval.
- De GT1
- Diverse aftermarket scanners

Wie heeft al wat en gebruikt al wat? Wat is bijvoorbeeld het meest uitgebreide wat je kunt krijgen?
 #1482  door Speedy
 
we hebben inpa geprobeerd. echter deed deze niets op de e32/e36/e34.
 #1490  door easy rider
 
De E34 werkt met ADS en niet met OBD. Ik heb een interface die voor zover ik weet alleen draait met INPA. INPA werkt met ADS.

Hier nog een leuke site met interfaces en andere uitlees meuk.

http://www.interfaces4beemers.net/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
 #1492  door easy rider
 
Speedy schreef:we hebben inpa geprobeerd. echter deed deze niets op de e32/e36/e34.
Heb je na de installatie ook het volgende gedaan?

right clik "my computer" => "property" => "advanced" => "environment value(N)" choose "system value(S)", find "path" and add ";C:\ediabas\bin" , save

Zo niet dan krijg je INPA nooit aan de gang.
 #1498  door Frank87
 
Kan iemand uitleggen hoe een uitlees- en codeer interface vanaf stap 1 in principe werkt?

Je hebt dus een stekker nodig die je in de motorkap op de OBDI socket plaatst. Deze stekker gaat in een kastje (GT1?) en dat kastje verbind je met je laptop.

Is er niet een stekker die direct vanaf de OBDI Socket het signaal naar een laptop kan sturen?
 #1499  door Speedy
 
easy rider schreef:
Speedy schreef:we hebben inpa geprobeerd. echter deed deze niets op de e32/e36/e34.
Heb je na de installatie ook het volgende gedaan?

right clik "my computer" => "property" => "advanced" => "environment value(N)" choose "system value(S)", find "path" and add ";C:\ediabas\bin" , save

Zo niet dan krijg je INPA nooit aan de gang.
Dat weet ik niet. Ik kreeg het terug van mijn partner in crime. Ik ga dit bij hem neerleggen.
 #1501  door easy rider
 
Frank87 schreef:...Is er niet een stekker die direct vanaf de OBDI Socket het signaal naar een laptop kan sturen?
Nee. Je hebt dus een interface nodig met aan de ene kant een snoer met ronde 20 polige stekker en aan de andere kant een snoer met RS232 (com) of UBS stekker. Sommige interfaces zijn specifiek gemaakt voor 1 software pakket zoals carsoft en andere kunnen weer een verschillend aantal software pakketten aan.

Carsoft maakt het helemaal bont omdat je daar een interface voor een bepaald versie nummer van carsoft voor nodig hebt. De interface die ik heb schijnt DIS en TG1 aan te kunnen, hij werkt nu met INPA waarbij je dan ook nog je labtop moeten laten werken als server.

Andere software pakketten werken weer met VM. Op Ebay vind je vaak interfaces die alles aan kunnen maar let op: De E34 schijnt wat betreft software in de modules van de auto een overgangs/experimenteel type te zijn. Zo zou je nooit real life data uit de computers van de E34 kunnen trekken omdat het daar nog niet voor gemaakt was maar met INPA lukt dat dus weer wel, zij het zeer traag.
 #1503  door easy rider
 
Met die interface kan je alleen carsoft 6.5 draaien. Ik heb wel een copietje voor je van carsoft 6.5 maar als je echt iets leuks wil moet je toch naar INPA, DIS of GT1