E34Forum.nl

 #24319  door Lohran
 
Jaja, weer een vraag wat betreft een onderdeel :mrgreen:

Mijn auto is uitgelezen en de lambdasensors (O2 sensors) geven een error. Na de nieuwe bobines loopt 'ie warm in ieder geval wat lekkerder, maar koud is het soms nog wat onregelmatig. Dus wil ook graag de lambdasensors vervangen. Maar er zijn een paar verschillende op autodoc en kom er niet echt uit welke ik moet bestellen. Origineel zijn ze 215 euro per stuk, dus dat ga ik sowieso niet doen :mrgreen: Je kunt zien dat je tot productiedatum 06-1994 (mijne is volgens kenteken van 05-1994) dit OEM nummer nodig is: 11781702931.
Schermafbeelding 2018-05-21 om 18.36.31.png
Als ik deze in autodoc invoer krijg ik ook sensors met het nummer van de latere productiedatum (11781742023). Passen ze wellicht allebei? Want in de lijst eronder staan allebei de OEM nummers, zoals bij deze bijvoorbeeld.

Hier het zoekresultaat als je op het benodigde OEM onderdeelnummer zoekt.

Er staan er meerdere van Bosch, verschillend in prijs van ongeveer 40 euro tot 170 euro. Nogal een verschil! Uiteraard staan er ook nog andere merken, dat maakt mij verder niet zoveel uit, als het maar past.

Iemand tips?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #24332  door Lohran
 
Ik ga maar voor deze. Hij is iets langer dan wat mijne zou moeten hebben (360mm vs 320mm) maar is weer 23 euro (x2) goedkoper dan de enige Bosch waar 320mm bij staat.
 #26511  door Lohran
 
Alex Kroeze schreef: 29 nov 2019, 20:48 Lohran.

Is het probleem door het vervangen opgelost?

Alex
Nou hij loopt nog steeds niet 100% volgens mij, maar niemand heeft ooit wat kunnen vinden en inmiddels is er al veel vervangen en veel km's er bij gereden. Laatste wat ik nog wil doen zijn de krukas- en nokkenassensor. Maar ik ga binnenkort dichterbij werken dus wacht daar nog even op, dan heb ik de auto niet meer elke dag nodig.
 #26630  door Alex Kroeze
 
Krukassensor kan je doormeter.Dacht dat 1248 ohm moest zijn met een afwijking van 10%Dat ding kost al gauw €100.- bij BMW en het is aan te raden om een originele te nemen.

Luchtmassa meter heb ik laatst een keer vervangen.Ook door een originele en daar is het zeker niet minder geworden.

Alex
 #26646  door Lohran
 
Alex Kroeze schreef: 25 dec 2019, 18:43 Krukassensor kan je doormeter.Dacht dat 1248 ohm moest zijn met een afwijking van 10%Dat ding kost al gauw €100.- bij BMW en het is aan te raden om een originele te nemen.

Luchtmassa meter heb ik laatst een keer vervangen.Ook door een originele en daar is het zeker niet minder geworden.

Alex
Ik had inderdaad begrepen dat als ik ze vervang beter originele kan nemen. Doormeten is wel een goede inderdaad. Maar er zit ook een wat uitgebreidere beurt aan te komen incl. de kleppendekselpakkingen. Denk dat het het makkelijkst is om alles in 1x te laten doen (dat durf ik zelf allemaal niet aan) omdat er dan toch al meer ruimte is. Omdat ik dus dichterbij huis ga werken hoef ik niet meer elke dag de auto te gebruiken dus is het niet erg als 'ie een weekje bij de garage staat. LMM heb ik destijds vervangen voor een aftermarket, de goedkoopste die ik toen kon vinden maar gaf destijds geen verschil, de originele heb ik uiteraard ook nog. Ik wil ook nog de katalysatoren vervangen. Denk dat ik voor aftermarket race kats ga want de OEM zijn wel errrrg duur. Alleen dan moet ik wel iemand hebben die ze er netjes onder kan lassen. Heb vorige week een OEM midden- en einddemper kunnen scoren, die nooit gebruikt zijn. Mijn middendemper en de buizen naar de einddemper zijn al behoorlijk ver heen, dus dan kan alles vervangen worden en kan het hopelijk weer 20/25 jaar mee.

Vorige week nog 2200km gereden door de Alpen, maar hij deed het grotendeels goed. Nadat ik in Zwitserland 2x LPG had getankt hield 'ie soms opeens in bij lage toeren en gas geven. Nadat ik in Frankrijk LPG had getankt eigenlijk geen last meer gehad van inhouden.

De verkoper op eBay bleek het hoofdkantoor van Alpina te zijn :mrgreen: Op de terugweg dus door de Alpen gereden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
 #26649  door Alex Kroeze
 
Zo kom je nog eens ergens :D

Die after market zooi werkt zeker als het een LMM betreft niet.Lambdas heb ik lang geleden eens vervangen in de zoektocht om een probleem op te lossen.Maar dat hielp dus niet.Ze zijn meestal het gevolg van een probleem en niet de oorzaak.

Wij zijn dit jaar in Oostenrijk geweest met de 540IA.Geen misslag gedaan 8-) 8-) 8-)

Alex