E34Forum.nl

 #24925  door looney
 
Beste Techneuten onder ons,

Wie kan hij eventueel wegwijs helpen het volgend probleem op te lossen?

De auto heeft enige tijd open gelegen ivm vervangen kachelhuis en vloermat.
Uiteindelijk alles weer ingebouwd zoals deze is uitgebouwd.
Bij het weer inbouwen heb ik namelijk de radio vervangen en de navi.

Uiteindelijk alles ingebouwd en alles werkt naar behoren, tot dat ik onlangs erachter kwam dat wanneer ik mijn ruitenwissers aanzet en deze op de hoogste stand zet, dat de zekering F18 eruit klapt.
Dit gebeurd echt alleen in de hoogste stand.
Wanneer F18 eruit geklapt is, blijven de wisser op en neer gaan.
De radio doet het dan niet meer en pas wanneer ik de zekering vervang, kan ik de ruitenwisser en de radio weer normaal gebruiken.

Ik merk tevens ook dat de ruitensproeiers het niet doen.
Dit is een APK afkeer punt en de auto moest dit weekend gekeurd zijn.
Vanwege dit probleem kan ik de auto voor nu niet gebruiken en ook niet APK laten keuren.

Het gaat hier om een TDS uit 94.

Inmiddels heb ik de volgende handelingen al gedaan:
- ADM motor ontkoppelt en getest (geen resultaat)
- Ruitenwisser motor ontkoppelt en getest (geen resultaat)
- Radio ontkoppeld incl navi en getest (geen resultaat)
- Wiswas module van Hella ontkoppeld en getest (geen resultaat)
- K11 relay verwijderd en getest (geen resultaat)
- RM module verwijderd en getest (geen resultaat)
- Ruitenwisser sproeierpomp, swra pomp en intensief pomp ontkoppeld en getest (geen resultaat)
- Ruitenwisser hendel vervangen en getest (geen resultaat)

Ik weet dus voor nu even niet meer waar ik naar moet kijken.
De F18 is gekoppeld met de ruitenwisser systeem, radio, telefoon (heb ik niet) en elektrisch rolscherm.

De F18 gaat echt alleen stuk op het moment dat ik de hoogste stand van de ruitenwisser wilt aanspreken.
En de ruitensproeier doet het ook niet, maar ik vermoed dat wanneer dit probleem opgelost is, dat die het dan ook weer zullen doen.
Pompjes zijn test en werken gewoon.

Ik weet alleen niet als het nog door relay K5 kan komen.
Wie o wie zou mij verder hiermee nog kunnen helpen, want ik snap er nu even niets meer van.
 #24927  door Speedy
 
Heb je een losse ruitenwisser motor liggen?
Weet je zeker of er niet gewoon een draad bekneld ligt?
 #24931  door looney
 
Speedy schreef:Heb je een losse ruitenwisser motor liggen?
Weet je zeker of er niet gewoon een draad bekneld ligt?

Ik heb geen losse ruitenwisser motorliggen, maar die kan ik wel via Eppie verkrijgen.
Draad beknelt kan ik altijd weer eens natrekken.

Op verschillende forums geeft men aan dat het aan de ruitenwisser motor ligt dat deze voorbij zijn eind punt schiet en dat er dan kortsluiting ontstaat.
Maar wat ik vreemd vind dat het ook bij een ontkoppelde ruitenwisser motor ontstaat en dat lijkt me dan sterk dat het dan daardoor zou komen.

Inmiddels heb ik het ruitenwisser systeem in de electrische schema's bekeken, maar tot mijn verbazing zie ik dat de F18 voor deze niet voorkomt.
Wel andere fuses, maar die klappen niet eruit.

Ga ik verder kijken in de electrische schema's dan kom ik wel de radio tegen waarbij dit elke keer eruit klapt.
En ja ik heb een splinternieuw radio erin gezet.
Zou het dan door de radio komen?
Lijkt me sterk
Maar sta open voor alle info :?
 #24933  door Speedy
 
Het is een kwestie van uitsluiten. Je geeft zelf aan dat alles goed gaat tot je de ruitenwisser in de snelste stand gaat gebruiken. Dus dit zou ook mijn eerste verdachte zijn.
 #24935  door looney
 
Speedy schreef:Het is een kwestie van uitsluiten. Je geeft zelf aan dat alles goed gaat tot je de ruitenwisser in de snelste stand gaat gebruiken. Dus dit zou ook mijn eerste verdachte zijn.

Als een draad beknelt zou liggen, zou die dan meteen eruit klappen bij de 1ste stand toch? :roll:
 #24938  door Speedy
 
looney schreef:
Speedy schreef:Het is een kwestie van uitsluiten. Je geeft zelf aan dat alles goed gaat tot je de ruitenwisser in de snelste stand gaat gebruiken. Dus dit zou ook mijn eerste verdachte zijn.

Als een draad beknelt zou liggen, zou die dan meteen eruit klappen bij de 1ste stand toch? :roll:
Ligt er aan welke het is volgens mij. Maar je zou maar gelijk kunnen hebben. heb je de stekker al los genomen en dan geprobeerd?
 #24940  door Bo652
 
De eerste paar stappen van je wissermotor lopen via de weerstand, enkel de laatste stap (de hoogste stand dus) loopt rechtstreeks via 12 volt.
Het zou zomaar kunnen dus.
Persoonlijk zou ik eerst nauwgezet de aansluitingen van de radio na kijken, weet uit eigen ervaring dat als daar iets niet goed zit je de meest rare en onverklaarbare storingen kan krijgen.
 #25030  door looney
 
Bo652 schreef:De eerste paar stappen van je wissermotor lopen via de weerstand, enkel de laatste stap (de hoogste stand dus) loopt rechtstreeks via 12 volt.
Het zou zomaar kunnen dus.
Persoonlijk zou ik eerst nauwgezet de aansluitingen van de radio na kijken, weet uit eigen ervaring dat als daar iets niet goed zit je de meest rare en onverklaarbare storingen kan krijgen.

Ik ben wegens drukte er nog niet aan toegekomen, maar is wel de bedoeling om het dashboard helemaal weer uit te bouwen, maar dan dit keer wel alles bedrading aansluiten, auto straten en testen.
Radio ga ik zeer zeker uitbouwen en de bedrading nader bekijken.

Het zal niet een groot probleem zijn, maar het zoekwerk, daar zit het hem nu in.

En gezien de temp weer omlaag gaat en ook het lichaam elke keer een jaartje ouder word, maar de geest jong blijft, gaan we even een planning maken hoe dit voor mekaar te krijgen.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 #27006  door looney
 
Beste FL,

Na uitzoek werk en letterlijk alles doorlopen, ben ik uiteindelijk erachter gekomen wat het probleem was.
Wat mijn vermoeden al eerder zei, is dat er kortsluiting in het systeem ergens optrad.
Alleen waar was de vraag.
Uiteindelijk in de link kabelgoot naar de achterbank, bleken namelijk 2 kabels met elkaar in verbinding te zijn.
Namelijk het draadje wat de hoge snelheid door zend naar de GM module.
Deze was in contact met een ander draad en veroorzaakte de kortsluiting.
Heb dus beide draad doorgeknipt.
De juiste lengte aangehouden, kleur en dikte en heb deze dan aan weer netjes gesoldeerd en krimpkousjes erop.
Alles getest en werkt weer als van ouds.

Was heel wat werk, maar uiteindelijk het probleem kunnen verhelpen.
Me so happy :D :D :D
 #27009  door Gert
 
Goed gedaan, veel werk ook.

Onlangs een kortsluiting in de verlichting van de vrachtwagen hier. Dus wij naar de garage. Monteur drukt er een zekering in: pats, doorgebrand.
Dan een zwaardere zekering: duurt een paar seconden en ook doorgebrand.
Toen een nog zwaardere zekering: vervolgens liep hij een rondje om de auto en daar waar het begon te roken zat de de kortsluiting. :ugeek:
Aparte manier van storing zoeken, maar wel binnen drie minuten gevonden :mrgreen: