E34Forum.nl

 #25160  door Alex Kroeze
 
Hallo.

Mijn motor is er mee gestopt.Met 392000 kilometer ook niet vreemd maar omdat ik toch graag deze auto wil behouden heb ik een andere motor aangeschaft en nu had ik gehoopt die zo over te kunnen zetten.Echter blijkt deze motor uit een E38 te komen en ondanks dat het wel een M60B40 is zijn er toch wel significante verschillen.De gasklep loopt bij mij recht en bij deze is die in een bocht.Betekent dat alles wat er voor komt ook anders is behalve dan de luchtmassameter.Verder is de bekabeling anders.Bij mij zit er op de motor een stekker om richting de DME af te kunnen koppelen maar bij deze loopt dat ononderbroken door.Dan zijn de motorsteunen nog anders?Ik zie ook meerdere massakabels lopen die er bij niet op zitten enz enz.

Wie weet nog meer verschillen en kan me helpen met tips hoe we dit goed ingebouwd en werkend krijgen.Het gaat bij een garage gebeuren en ik wil graag goed voorbereid zijn en niet tegen problemen aanlopen die we hier al kunnen voorkomen.

De motorcode die er op staat is 0180/2 1742998I 95

EWS ASC zijn dat zaken die op deze motor wel zitten wat er op de mijne niet voorkomen?Is daar iets mee te doen dat we hier geen problemen mee krijgen?De DME van mij past die hier op?Ik kan er nog wel een paar verzinnen maar als er iemand is die er iets zinnigs over kan zeggen het liefst met een linkje zodat ik er mee naar de garage kan om het uit te leggen dat zou super zijn.

Alex
 #25165  door Theo
 
Bij mijn APK station doen ze ook regelmatig grotere klussen zoals hele motoren inbouwen. Ze lopen daar vrijwel altijd tegen dit soort dingen aan en de ervaring leert dat het overbouwen van alle randapparatuur en de draadboom bijna altijd noodzakelijk is.

Ik denk dat je nieuwe motor op de motorbok moet en alles overgebouwd moet worden van je oude motor. Dan ga je op zeker en is alles weer passend zoals het hoort. Kost wel een halve dag sleutelen, het is gewoon vrij veel werk.
 #25167  door epmans
 
Zelfde ervaring. Blokken zijn dan gelijk maar ga je van ene model in ander model dan loop je er toch tegen aan dat er aanbouwdelen net iets anders zijn. Dat zal je ook tegen komen met bv een aircopomp, stuurpomp, net andere poelie hier of daar, een beugel die fractie anders is en dan kom je er toch op dat je van alles van e34 blok eerst moet overzetten.
Meegemaakt met motoren uit e46 naar e39, e34 naar e36 en zo kan je dat hier ook treffen.
 #25522  door Alex Kroeze
 
De "nieuwe" motor zit er in en het ging vrij vlot.Je moet inderdaad alles overbouwen en alleen het oliefilterhuis past niet qua bevestigingspunten.Denk dat deze bij een E39 E38 op het chassis is gemonteerd en daarom ontbreken deze.Hier hebben we dan een beugel moeten maken.Helaas niet origineel maar dat is niet anders

Alle ophangpunten van de bak en motor zijn vervangen.Rechts bij de motor was gescheurd en ook bij de bak was het niet fris meer.

Het subframe is er onderuit geweest en daarbij is 1 bout afgebroken.Deze uiteraard vervangen.Vanaf het moment dat alles overgezet was minder dan een dag nodig gehad om hem weer draaiend te krijgen.Ik ben er blij mee in ieder geval :D :D :D
BMW M60B40.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #25523  door Theo
 
Mooi hoor, een serieuze klus die je niet zo vaak ziet. Meestal verdwijnt een auto met kapotte motor van het toneel.

Veel plezier man!
 #25524  door Alex Kroeze
 
Theo.

Dat zou zonde zijn.lk heb er aardig in geïnvesteerd ;)

Dat wil niet zeggen dat ie nu klaar is.Op de een of andere manier is er altijd wel iets te doen.

Alex
 #25526  door Theo
 
Alex Kroeze schreef:
Dat wil niet zeggen dat ie nu klaar is.Op de een of andere manier is er altijd wel iets te doen.
Bij mij is er op een of andere manier altijd een waslijst van hier tot Jericho, the never ending story. Dat geldt zowel voor mijn E34 als mijn E30 cabrio, er komt echt geen eind aan...
 #25532  door epmans
 
Dat is mooi om te lezen. Weer veel plezier van je 540!
 #25537  door Gert
 
Alex Kroeze schreef:Mijn motor is er mee gestopt.Met 392000 kilometer ook niet vreemd
Ik zie het nu pas, maar, wat is "gestopt"? Krukas krom? Zuigers door het blok?