E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #26888  door dannyro
 
Bij deze wil ik mijn nieuwe (oude) aanwinst even voorstellen. Door omstandigheden is dat wat later, Ik heb hem van november.
Begin de jaren '90 heb ik met een E34 524d gereden, en heb dat eigenlijk de fijnste BMW gevonden die ik ooit heb gehad. Ik had mij voorgenomen, eens ik op pensioen ben, er terug een E34 zou komen, in eerste instantie om mij wat bezig te houden, en een oldie is daarvoor het juiste en geschikte middel :)
Ik was er al enkele maanden mee bezig, maar dat was niet zo gemakkelijk. De meeste exemplaren waren slecht en afgeleefd, misschien normaal voor een wagen van bijna 30 jaar oud, maar daar stond ik toch wat huiverig tegenover. Ik had een bepaald budget voor ogen, maar als je al een ander proper interieur wilt steken, en om van de rest nog maar te zwijgen...Maar dan kwam ik opeens op een 535ia uit, en deze leek mij zeer proper, gebouwd in 1991 en de eerste keer ingeschreven in 1992.
Zodus naar de wagen gaan kijken, en de eigenaar het verhaal laten doen. De wagen is oorspronkelijk nieuw gekocht door een Nederlander die in Houston Texas woonde en werkte. In 1999 is hij terug naar Nederland gekomen, en heeft de wagen meegebracht. In orde gemaakt voor de APK keuring, en deze dan in 2017, wegens leeftijd verkocht aan de persoon waar ik hem heb van overgenomen. Alle facturen en APK keuringen zijn erbij. Ik ben dus de 3de eigenaar.
Dan een proefritje gemaakt, wat over de vraagprijs onderhandeld, en dan heb ik er nog enkele dagen over geslapen en de knoop doorgehakt. Aangezien de wagen al in België was ingeschreven als oldtimer was mooi meegenomen.
Ik heb er de laatste 3 maanden veel mee gereden, en hij rijdt en schakelt perfect. Er zijn wel wat aandachtspunten, normaal voor een wagen van deze leeftijd, maar we gaan dat allemaal in orde zetten. Het is een hobby hé ;)
De wagen is goed voorzien, open dak, cruise control, airco, en alles werkt zoals het hoort. Hij heeft wel wat last van corrosie onder de voorste spatborden, maar zoals ik hier al heb gelezen is dat wel een veel voorkomend kwaaltje. Maar we gaan dat aanpakken.
De wagen staat volledig OEM, op de radio na. De originele heb ik er wel bij, maar laat de Pioneer zitten, heeft bluetooth, gemakkelijk voor de telefoon en muziek.
Voor de rest zien we wel, en vooral mee amuseren.
Ondertussen de gasveren van de koffer vervangen, en de rubbers tussen de deurklinken ook. Deze waren wat verduurd. Ook al een setje leuke velgen gescoord :)
De ophanging, rubbers en veren zullen ook aangepakt worden. Hij mag voor mij wat strakker rijden. Nieuwe dempers en veren zijn besteld.
Voila, nen hele babbel ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26889  door epmans
 
mooi verhaal hoor danny.
wat betreft de onderkantjes vd voorschermen betreft: daar blijft zand en stof op liggen die tijdens het rijden langs de plastic modderkuipen wordt opgevangen. Door regen wordt het nat, maar dat droogt niet meer op dus er komt steeds meer te liggen tot een dikke plak van vaak wel meer dan 2 cm hoog. Dat vocht veroorzaakt dan roest en voila met de tijd kan je het aan de buitenkant zien en ben je in principe al te laat.

Ik raad vaak aan om even een paar schroeven los te draaien, het zand weg te halen (eventueel op te laten drogen) en scherm weer terug schroeven om een langere levensduur na te streven.

als het al te laat is kan je andere schermen monteren maar nog eenvoudiger en stukken goedkoper is het dan om het onderste sierstripje te verwijderen, het zwarte onderkantje (soms is dit ook in kleur mee gespoten) af te slijpen en een nieuw deel weer op te (laten) lassen.

Die USA auto's missen meestal de kopsteunen op de achterbank. Zo jammer is dat als je dan toch een rijke uitrusting hebt, dat dit ontbreekt. Het is niet anders.
 #26890  door Machiel
 
Fraai hoor! Mooie kleur ook voor een E34.

Gefeliciteerd en veel plezier ermee!
 #26894  door Coach
 
Mooi en leuk verhaal achter de auto. De auto zelf is trouwens ook mooi. Die gaat straks weer minimaal 30 jaar mee!
 #26897  door P.K.
 
Cool dat zo'n auto eerst in Texas heeft rondgereden en dat de eigenaar 'm weer heeft meegenomen naar Europa. Geeft wel aan dat 'ie van een liefhebber is geweest.

En die velgen, zo mooi.
 #26898  door dannyro
 
epmans schreef: 17 feb 2020, 10:58 mooi verhaal hoor danny.
wat betreft de onderkantjes vd voorschermen betreft: daar blijft zand en stof op liggen die tijdens het rijden langs de plastic modderkuipen wordt opgevangen. Door regen wordt het nat, maar dat droogt niet meer op dus er komt steeds meer te liggen tot een dikke plak van vaak wel meer dan 2 cm hoog. Dat vocht veroorzaakt dan roest en voila met de tijd kan je het aan de buitenkant zien en ben je in principe al te laat.

Ik raad vaak aan om even een paar schroeven los te draaien, het zand weg te halen (eventueel op te laten drogen) en scherm weer terug schroeven om een langere levensduur na te streven.

als het al te laat is kan je andere schermen monteren maar nog eenvoudiger en stukken goedkoper is het dan om het onderste sierstripje te verwijderen, het zwarte onderkantje (soms is dit ook in kleur mee gespoten) af te slijpen en een nieuw deel weer op te (laten) lassen.

Die USA auto's missen meestal de kopsteunen op de achterbank. Zo jammer is dat als je dan toch een rijke uitrusting hebt, dat dit ontbreekt. Het is niet anders.
Hey Epmans,
Je raad over de onderkanten afslijpen en nieuwe oplassen gaat spoedig gebeuren. Ik heb al 2 nieuwe spatborden liggen. Zo vermijd ik ook duur spuitwerk. En dat van de kopsteunen is ook waar. Dat vind ik spijtig.
Ik heb ook nog het aankoopfactuur :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #26899  door Coach
 
epmans schreef: 17 feb 2020, 10:58 Die USA auto's missen meestal de kopsteunen op de achterbank. Zo jammer is dat als je dan toch een rijke uitrusting hebt, dat dit ontbreekt. Het is niet anders.
Is daar een speciale reden voor? Veiligheidseis of zoiets?
 #26919  door epmans
 
@dannyro ja die besparing is het doel! :)

@ coach, geen idee. rare lui die amerikanen.