E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27204  door danny-ex-touringE34
 
Bedankt Bo voor de tip. Sowieso een interessante YouTube site.
Met de korte ervaring tot nu toe ben ik best tevreden zoals de automaat schakelt, zeker niet lui. Ben een rustige rijder en wil de automaat niet lui maken door mijn rijstijl. Weet nog niet of ik de automaat wil resetten; eerst de nodige ervaring opdoen.
Bijvoorbeeld het volgende: Is het normaal voor een automaat dat als je hem in de D zet en je geeft ietsje gas, dan schiet de auto behoorlijk vooruit. Om dat te voorkomen, laat ik de auto eerst zelf opgang komen, even kruipen zogezegd en geef dan ietsje gas. Dan gaat het veel rustiger en geleidelijker.
Groeten, Danny
 #27206  door Theo
 
Dat 'naar voren schieten' is tegenwoordig normaal, kwestie van wennen. Moderne automaten en koppelomvormers reageren veel sneller dan vroeger, zeker als je er een dikke motor voor hebt hangen met een berg koppel. Mijn Audi's hebben dat ook extreem, een snifje gas en je vliegt het kruispunt al over.
 #27225  door epmans
 
ja en als je vanuit stilstand plankgas geeft tot zeg 60km/u en dan los laat, dan schakelt hij niet eerder over dan dat je zelf het gas weer intrapt. zo stom vind ik dat.
 #27226  door Bo652
 
Hij staat toch niet per ongeluk in de sportstand?
 #27227  door danny-ex-touringE34
 
Bo652 schreef: 06 jun 2020, 20:59 Hij staat toch niet per ongeluk in de sportstand?
Nee hoor; ik heb even 'les' gehad voor ik ermee wegreed. Ben zelfs daar een beetje mee aan 't experimenteren: wegrijden niet in D, maar in die m/s mode en dan stand 3. Dan is het wegrijden soepeler voor mijn gevoel. In D dan de auto even laten kruipen en dan een beetje gas, dat gaat ook soepel.
Groeten, Danny
 #27229  door epmans
 
Bo652 schreef: 06 jun 2020, 20:59 Hij staat toch niet per ongeluk in de sportstand?
Ik ben gewoon geen automaat-persoon. Of mijn vreemde rijstijl.
Nog zoiets: ik rijd rustig en denk dan even gas te geven om nog even een fietser voorbij te gaan, maar hij schakelt niet direct terug, dan trap ik m direct verder in en brult ie er over en krijg ik een por vanaf passafierstoel uitgedeeld.
Ik denk zo vaak dat hij letterlijk moet meekijken om adaptief met mij te kunnen zijn.

En dit overkomt mij naruurlijk niet dagelijks. Vandag wel maar liefst 12km gereden met de auto. Grootste deel vd dag in mn loods, en was naar huis om koffie te drinken en later om te lunchen. Dan is zelf schakelen echt niks om vermoeid van te raken.
 #27230  door Theo
 
Met die E39 automaten kun je toch heerlijk zelf schakelen als je dat wil, tikkie naar voren, versnellinkie hoger.

Maar de oudjes hebben het dus zwaar met de moderne techniek ;)
 #27231  door danny-ex-touringE34
 
Het verhaal van Eric herken ik wel. In het dorp/kleine straatjes(woonwijk), wegen met meerdere verkeerslichten, moet hij niet in D staan als je ook wel wat hogere snelheid( 40-50) kunt halen . Hij schakelt gauw naar de hoogste versnelling en dan gas is 2-3 terug met toeren oplopende motor. Dan is deze moderne automaat handig met z'n m/s-stand= eigenlijk zelf (eenvoudig) schakelen: tikkie naar voren of naar achteren is 1 versnelling hoger of 1-tje terug. En dit schakelen is anders dan de H-bak in schakelbeweging. De directe verbinding motor - bak is er niet zo als bij een H-bak. Dat merk je ook, daar zit wel een zekere motor onrust in.
Een automaat is niet alleen maar: schakelen hoeft helemaal niet meer, kan natuurlijk wel. Vind het wel leuk om te experimenteren om de balans te vinden. Mis de H-bak niet echt; het is ook nieuw voor mij/ons. Groeten, Danny
 #27232  door Coach
 
Tobbers; kunnen niet eens normaal met een automaat rijden. Allereerst is zo'n 3.0 liter voor jullie natuurlijk al veel te veel power. En een E39 is ook geen E34, waarbij de automaat altijd even na moet denken wat nou precies de bedoeling is.
De automaat van een E39 schakelt wat soepeler, vlotter en preciezer dan bij een E34, alhoewel bijvoorbeeld de 5HP18 in beide gebruikt is.
Misschien een tip die kan helpen om het schakelen wat soepeler te laten verlopen: automaatbak olie en filter verversen voor zover dat nog niet gebeurd is. In die automaten zit zogenaamd olie die een leven lang mee moet gaan, maar bij mijn E39's kwam het er vaak zo dik als stroop uit. Bovendien weet je dan gelijk zeker dat er genoeg olie in staat. Die is namelijk wat lastig te peilen.
En voor het resetten van de adaptiewaarden is een 'trucje' waarvan eigenlijk niemand weet of het nu wel of niet werkt. Net zo illuster als een horoscoop; je moet er een beetje in willen geloven.
De truc is: gaspedaal helemaal intrappen tot en met de kickdown stand, contact op stand 2 (niet starten!), en wachten tot je een 'klik' hoort. Dan zou alles weer op 0 moeten staan.
 #27233  door Coach
 
Overigens: mooi hoor, die E39. Heb er ook een (behoorlijk) aantal gehad en het is echt een auto van een nieuwere generatie ten opzichte van de E34. Het rijcomfort is onvergelijkbaar evenals de 'luxe' waar je in terecht komt. Beetje vergelijkbaar met het verschil tussen E46 en E36.
Voordeel van de E34 is, dat alles (relatief) eenvoudig is. Voor de ware doe-het-zelver is dat prettig. De E39 is wat complexer en heeft wat meer last van zijn elektronische componenten. Met de E39's die ik heb gehad (528 2x, 525tds 3x, 530D 4 x en als laatste een 523), heb ik alles meegemaakt wat er bij een E39 maar mis kan gaan. Daarbij had ik veel aan de leden van het bmwfan.nl forum. In die tijd zaten daar leden die de E39 totaal van binnen en buiten kenden. Elk schroefje, schakelaartje en knopje kenden ze. Heel veel technische kennis zat daar. Coderen van de auto kon je voor een paar tientjes laten doen bij een paar leden, zodat je leuke opties aan kon laten zetten, zoals anti-hijack, dagrij-verlichting, allerlei signalen bij open/sluiten of andere handelingen in de auto, variabele noodstopverlichting (gingen je remlichten heel snel knipperen als je vol op de rem gaat), etc. Jammer genoeg zijn de meeste van die leden inmiddels niet meer actief op dat forum of hebben ze de BMW wereld achter zich gelaten.
Ik denk dat je volop zult genieten van het rijcomfort en de luxe van een E39. Ik begrijp dat mensen na 20 jaar E34 wel toe zijn aan iets anders. Mijn E34 is ook geen daily, maar echt een hobby auto. Voor het echte werk gebruik ik ook liever een E39, E46 of - zoals nu - een X5. Dan blijft het rijden in de E34 ook leuk.
Veel succes en rijplezier!