E34Forum.nl

 #28557  door Machiel
 
De condensor van mijn airco is lek. Het systeem is nu helemaal leeg, dus ik ben van plan om sowieso een nieuw filter/droger te monteren. En een nieuwe condensor, uiteraard.

Maar misschien is dit ook een moment om de compressor te laten reviseren of zelfs te vervangen door een nieuwe. Hij werkt nog, maar na 28 jaar zou deze normaal gesproken toch richting einde levensduur moeten zijn.

Wat zouden jullie doen? Lekker laten zitten tot die echt kaduuk is, laten reviseren of preventief een nieuwe plaatsen?

Edit: reviseren blijkt niet mogelijk. Er zit een origineel vervangende after market compressor in waarvoor geen onderdelen meer te krijgen zijn. Dus die optie valt af.

Wat een prijsverschillen trouwens tussen de verschillende merken condensors! Zijn er echt goede of echt slechte merken?
 #28561  door Machiel
 
Hoi Danny,

Het zijn er maar liefst 18 als ik op Autodoc kijk. Autodoc zelf zegt dat de volgende merken het beste zijn: RIDEX, VALEO, STARK, ABAKUS, NISSENS.

Zelf heb ik er inmiddels een besteld via aircontrol.nl. Ik heb goede ervaringen met dit bedrijf en vertrouw erop dat zij goede spullen leveren.

Inmiddels heb ik de oude condensor eruit gekregen. Er staan op dit forum super goede tips in onder andere dit topic:

viewtopic.php?f=18&t=1037&hilit=condensor#p8787

Wat mij het meeste moeite kosten was de condensor schuin eruit te krijgen. De elektrische ventilator komt dan al gauw klem te zitten tegen de oliekoeler. De kvs radiateur kun je los klippen en iets naar achter duwen, maar het was allemaal zeer krapjes. Later bedacht ik dat je het beugeltje waar de oliekoeler aanhangt ook los kunt maken.

Liever nog had ik eerst de ventilator eraf gehaald, maar een van die drie boutjes waarmee die op de condensor bevestigd is was vastgeroest. Ik denk dat ik daar de ijzerzaag op los moet laten.

Nog liever had ik die bodemplaat waarop de condensor steunt eraf gehaald, maar die leek bij mij vastgelast. Hoort dat ook zo?

Een ander optie is om meteen ook de elektrische ventilator te vernieuwen. Weet iemand hoe lang deze normaal gesproken meegaan? Ik heb bij mijn oude al een keer het weerstandje moeten vervangen.
 #28567  door Machiel
 
Inmiddels heb ik de nieuwe condensor erin gezet. Wat heel erg hielp was de beugel van die oliekoeler even los te maken en de auto een stukje omhoog te krikken. Daarmee was het eigenlijk een fluitje van een cent.