E34Forum.nl

 #2390  door Theo
 
Ik lees her en der wat electrische problemen bij E34's, wellicht is het leuk om eens te inventariseren wat we allemaal tegen komen.

Zo had ik vorig jaar een uur voordat ik vakantie ging ineens geen stroom meer op de radio, geen binnenverlichting, geen sigarettenaansteker en geen verlichting in het dashboardkastje. Voor de sigarettenaansteker heb ik destijds een plus getrokken, de rest is spontaan weer gaan werken.

De radio had ik ook een constante plus gegeven, die moest ik iedere dag met de hand aan en uit zetten. Gisteren constateerde ik dat de oude vertrouwde geschakelde plus het gewoon weer deed. Daar snap ik dus geen hout van, alsof je auto behekst is.
 #2400  door MV525i
 
Ik denk dat ik tot nu toe veel geluk heb gehad met elektronica. Blijft eigenlijk beperkt tot kabelbomen in de achterklep (ook bij mijn eerste, dat was een sedan), de in het andere topic genoemde stelmotoren van de koplampen en drie zaken die apart beschrijven rechtvaardigen.

1. De ruitensproeier van de voorruit hield er ineens mee op, uiteraard 1 dag voor de vakantie rit. Nu heb ik het uitgebreide systeem met 3 motoren voor ruit, koplampen en het intensief reinigingssysteem. Alledrie functioneerde niet meer. Zekeringen gechecked, kabels doorgemeten, motortjes van ruit en intensief gewisseld (want de zelfde) en daarna op het hoofd krabben. Met de multimeter kreeg ik op alle kabels zowel de juiste spanning als de juiste weerstand. En dan sta je effe te kijken op straat op die ene dag in augustus dat het met bakken uit de hemel valt.... In een opwelling heb ik het motortje van de achterruitsproeier van mijn liefjes auto gewisseld met het motortje van die van de voorruit en wat denk je, in een keer werkend. Blijkt achteraf dat twee motortjes (ruit en intensief reiniging) gelijktijdig zijn overleden (hoe groot is die kans) en dat het motortje van de koplampsproeiers het ook weer deed. Dat laatste kan toeval zijn maar ik vermoed dat deze zijn stroom betrekt van een van de andere motortjes en daarom ook geen zin meer had. Moet ik nog een keer checken.
2. De 518i touring van mijn liefje heeft een serieus probleem met de antenneontvangst t.b.v. de radio. Daar ben ik nog steeds mee aan het puzzelen. Ik weet dat de antenne een versterker heeft en waar deze gemonteerd is. Alle tourings die ik tot nu toe heb gehad hebben een antennekabel en een witte draad t.b.v. 12 volt voor de versterker. De 518 (medio '96) heeft echter een witte én een rode draad. En, in welke configuratie dan ook nagenoeg geen ontvangst. Ik heb nog niet echt tijd gehad om me er in te verdiepen maar als iemand tips heeft dan graag.
3. De check-control gaf aan dat het rechterachterlicht kapot was. Mooi die melding, zeker omdat een touring geen dubbele achterlichten per kant heeft. Lampje gewisseld voor een splinternieuwe (net gekocht) en nog steeds kapot. Dan ga je toch al snel denken aan printplaten (de E36 kwaal, en kostbaar). Ook hier alles doorgemeten (volts en ohms) en niets vreemds kunnen vinden. Ten einde raad nog maar een keer een nieuw lampje er in gedaan en oh wonder, het werkte weer. Sommige oplossingen zijn te simpel….

Oh ja. Nog het vermelden waard maar niet echt een storing (want verklaarbaar). Ik heb recentelijk interieurs gewisseld tussen de 518 en de 525. Het leder en elektrisch verstelbaar interieur van de 518 paste plug and play in de 525 maar is van een eerder bouwjaar (ongeveer '92 en eerder). Daarvan is de melding voor het bezet zijn van de passagiersstoel anders dan van de latere modellen (gordelslot i.p.v. zitting). Dat heeft als gevolg dat je airbaglampje op je dashboard een storing aangeeft (blijft enige minuten branden). Interieur weer terug gewisseld. Ik heb namelijk een dubbel schuifdak en daarmee te weinig hoofdruimte (bij mijn lengte van 1,89 m en elektrisch bediende stoelen waarvan de laagste stand ontoereikend is). Ook toen bleef dit lampje branden, heb ik moeten laten resetten.
Laatst gewijzigd door MV525i op 03 okt 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 #2402  door MV525i
 
Overigens heeft deze draad van Theo de potentie om als een bijzonder nuttige afdeling in de (nog op te richten) afdeling FAQ geplaatst te worden.

Moet ie alleen niet volgespamd worden met niet ter zake doende prietpraat.

Uitdaging ;)
 #2405  door MV525i
 
@ Theo, t.b.v. topicstart

Ik ben effe in de elektrische schema’s gedoken m.b.t. jouw probleem. Als ik er tijd voor heb dan vind ik dat leuk om te doen, ik ben echter hobbyist en geen electicien.

In mijn onderstaand verhaal moet je even bedenken dat de achterste zekeringenkast (onder achterbank) altijd spanning heeft en de voorste (onder motorkap) alleen via contact.

Voorlopig heb ik het volgende kunnen vinden:
- De sigarettenaansteker zit op de voorste zekeringenkast, F26 (30 Ampère) en is apart afgezekerd;
- De verlichting van je dashboardkastje idem maar dan op F18 (15A). Hier zit ook de binnenverlichting links en rechts achter op. Eventuele leeslampjes achter (optie) zitten op F21 (10A);
- De rest van de binnenverlichting gaat via je GM (grundmodul) vanwege o.a. binnenverlichting die aan gaat als je de deurklink optilt bij gesloten portieren (optie). Hierbij spelen de volgende zekeringen een rol: Voorste zekeringenkast F17 (7,5A) en F24 (10A). Achterste zekeringenkast F37 (30A) en F32 (7,5A);
- Je radio gaat via F18 (geschakelde plus) en ook in de achterste kast via F 36 (30A), waarschijnlijk de constante plus.

Wat me opvalt is dat een substantieel deel van je storingen te maken heeft met F18. En verder dat je problemen vrijwel evenredig verdeeld zijn tussen de voorste en de achterste zekeringenkast. Hoewel het niet de typische problemen zijn die je verwacht bij mijn suggestie zou ik toch eens kritisch naar de hoofdzekering (80A) kijken.
 #2407  door Theo
 
De hoofdzekering heb ik bij mijn auto al eens vernieuwd en die hou ik ook scherp in de gaten, maar na de vervanging is hij nooit meer stuk gegaan.

Op het oude forum heb ik ooit een topic geschreven over deze hoofdzekering, die kan na verloop van 15 jaar een op het oog onzichtbare haarscheur hebben waaruit onverklaarbare electrische mankementen uit voort komen.

Bij mijn auto deden toen (zo uit mijn hoofd) de electrische ramen, de centrale vergrendeling, de binnenverlichting en de radio het soms wel en soms niet. Het irritante was toen dat ik net electrische ramen had ingebouwd en die dus aansluitend problemen gaven in combinatie met de andere genoemde problemen. Vanwege de inbouw van de electrische ramen was in daar volledig op gefocust, maar ik bleek dus op exact dàt moment een tweede probleem te hebben, de gebroken hoofdzekering. Eigenlijk zoals het kapot gaan van twee sproeierpompen tegelijk, hoe groot is die kans?

Bij problemen met de hoofdzekering is de buitentemperatuur van invloed en bij mij ook de motortemperatuur, omdat de zekering onder de motorkap zit. De temperatuurverschillen zorgen voor uitzetten en krimpen en dus voor wel of geen contact cq problemen. Bij een accu onder de achterbank maakt dan de motortemperatuur uiteraard geen fluit uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
 #2408  door Theo
 
MV525i schreef: Oh ja. Nog het vermelden waard maar niet echt een storing (want verklaarbaar). Ik heb recentelijk interieurs gewisseld tussen de 518 en de 525. Het leder en elektrisch verstelbaar interieur van de 518 paste plug and play in de 525 maar is van een eerder bouwjaar (ongeveer '92 en eerder). Daarvan is de melding voor het bezet zijn van de passagiersstoel anders dan van de latere modellen (gordelslot i.p.v. zitting). Dat heeft als gevolg dat je airbaglampje op je dashboard een storing aangeeft (blijft enige minuten branden). Interieur weer terug gewisseld. Ik heb namelijk een dubbel schuifdak en daarmee te weinig hoofdruimte (bij mijn lengte van 1,89 m en elektrisch bediende stoelen waarvan de laagste stand ontoereikend is). Ook toen bleef dit lampje branden, heb ik moeten laten resetten.
Bij alle klussen waarbij de airbag is betrokken (stuur of stoelen) moet je echt de accu eerst los koppelen, zomaar onderbreken van het circuit geeft problemen.
 #2409  door Alex Kroeze
 
Een veel voorkomende storing is de BDP sensor die kapot gaat.Je kan de sensor doormeten en er zo achter komen.De DME sluit de stroom af naar de brandstofpomp en daardoor denk je eerst dat deze kapot is en vervang je die maar dat haalt niks uit.Dan zoek je je dus rot om het probleem te vinden.Sterk inhouden slecht starten of helemaal niet meer starten geen vermogen zijn er allemaal zaken die een kapotte BDP sensor als oorzaak kunnen hebben.

De brandstofpomp zelf gaat ook nog wel eens kapot ;)

Dat er zaken het ene moment niet werken en dan plotseling voor de rest van het leven het weer wel doen heb ik ook al een paar keer ervaren.

Alex
Laatst gewijzigd door Alex Kroeze op 04 okt 2014, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 #2410  door Theo
 
Alex Kroeze schreef:Een veel voorkomende storing is de BDP sensor die kapot gaat.
Ik denk dat de BDP sensor in de top 5 staat van meest voorkomende problemen van alle merken op dit moment.

Afgelopen maand hadden mijn vriendin d'r Smart en mijn kameraad zijn Mazda MX-5 ook al een kapotte sensor. Mijn ouwe vertrouwde E28 had een kapotte sensor in de bak, eigenlijk zo'n zelfde ding.

En zoals Alex al zegt legt zo'n kapot kreng nog meer electronica plat en word je gauw op het verkeerde been gezet.
 #2411  door Alex Kroeze
 
Nog een fijne electrische storing is de centrale deurvergrendeling die gek begint te doen.Je komt bij de auto en de deuren zijn allemaal van het slot af.Raar en je draait de boel op slot en die springen dan direct weer open.Sta je mooi te kijken.Je denkt dan dat de module misschien kapot is of er iets met het alarm.Waar je direct niet aan denkt is de schakelaars in de deurstijlen maar de kans is toch groot dat die het wel is.Vervangen of wat ik doe is er af en toe een beetje WD40 in spuiten verhelpt dit probleem wel.

Of een vastgelopen CV motor dat de desbetreffende deur niet meer van het slot wil.Als de deurpin niet meer omhoog wil dan zal de motor het wel opgegeven hebben en moet je dus met een gesloten deur voorzichtig het deurpaneel er af wurmen en de motor vervangen.

Alex
 #2416  door easy rider
 
Overslaan en slecht starten TDS.

De M51 diesel heeft de krukas sensor onder de startmotor hangen. Deze sensor tast 6 punten af op het vliegwiel en bepaald onder andere wanneer er diesel ingespoten wordt.

Op de eerste M51 motoren waren 3 lange bouten (lees hoge kop) gemonteerd om de koppelingsplaat aan de omvormer te bevestigen. Als later het axiaal lager van de krukas uit ging slijten ging bij remmen de krukas iets naar voren zodat de sensor geen 6 punten zag per omwenteling maar 9, de motor ging dan direct in noodloop. Na 93 werden er bouten met een lage kop gemonteerd en kwam deze storing niet meer voor.

Zelf heb ik een keer een vreemde storing gehad (overslaan en slecht starten) en die was het gevolg van een haar van een staalborstel die aan de sensor vast zat, de sensor is namelijk magnetisch dus er kan allerlei meuk aan blijven hangen met alle gevolgen van dien.