E34Forum.nl

 #2797  door Alex Kroeze
 
Vandaag APK wezen keuren.Er komen wat gebreken naar voren die ik zelf zo niet weet op te lossen.Er is volgens de garage teveel stuurspeling.Waar kan dit in zitten?We hebben bij onze oude 520 eens de grote moer onder in de voetenruimte wat aangedraaid en dat verminderde de speling ook?Of is het de pitmanarm of iets anders?De garage kon het met al de bewegende delen ook niet zeggen...........

Dan een curieus fenomeen als je helemaal tot het einde draait raakt de band de stabilisatorstang.De velgen die er onder zitten zijn E39 alpinas en die zitten er al jaren onder en hier heb ik nog nooit geen commentaar op gehad.Ligt dit echt aan de velgen of heeft het te maken met bovenstaand probleem?

En dan waren nog de remslangen voor aan vervanging toe.Dat heb ik ook nog nooit zelf gedaan.Ondertussen wel besteld deze slangen alleen nu moeten ze er onder gezet worden.

Als iemand een idee heeft wat er nu moet gebeuren dan laat het maar weten ;)

Alex
 #2800  door Jgpeggeman
 
Ik denk dat je wagen net als de meeste e34's last heeft van het stuurhuis... De beste optie is om een m5 stuurhuis te bemachtingen, dan ben je van het probleem af!

Verder kunnen nieuwe pitmanarmpjes ook een stuk probleem oplossen!
 #2803  door ivo
 
Hulppitmanarm is reeds vervangen bij zijn wagen.
Een M5 stuurhuis is te duur vaak, gratis speling krijg je er ook gewoon bij. Mijn ervaring met gebruikte stuurhuizen is gewoon r*k, bedoel slecht :|
Maar belangrijkste is dat die niet past bij de V8.

Soms heeft dat zogenaamde ZGAN stuurhuis "zonder speling" vaak net zoveel maar vaak zul je zien, nog meer speling.....
En waar je bij de 6 pitter het stuurhuis redelijk makkelijk kunt wisselen, komt er bij de V8 wel meer bij kijken omdat je gewoon nergens bij kunt.
 #2804  door Cees
 
je kan alles wat er aan zit ff nalopen en na draaien
maar ook het stuurhuis is een keer aan de beurt
deze kan je wat strakker stellen maar dan loopt je stuur niet lekker meer terug bij bocht uit
dus blijft er revisie over
niet goedkoop maar wel de oplossing
zie de link voor een ruil stuurhuis
http://www.vanderheidenat.nl/prijslijst ... p/bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;
 #2805  door Frank87
 
Om even door de APK te komen, is het bijstellen van het stuurhuis en het aandraaien van die moer een oplossing.

Ik had voor mijn huidige E34 een 520 met een berg speling (en 430.000 km). Het aandraaien van de moer bij de pedalen, het bijstellen van het stuurhuis, het vervangen van de centrale spoorstang met uiteindes... haalde zo goed als ALLE speling weg.

Het is wel zo wat Cees zegt, uit de bocht rolt het stuur minder makkelijk terug. Als je te ver gaat met bijstellen, gaat hij zelfs op slot. Je moet dus goed testen op het terrein van de garage of je stuur nog zelf terug wil.

Als je het gezeik (en de kosten) van een stuurhuis swap niet wilt... volg dan deze stappen. De onderdelen hoeven niet duur te zijn. Kijk op besteonderdelen.nl en bestel TRW of Lemforder. Bij het verstellen van het stuurhuis moet je echt per 5 graden verstellen en 1 iemand in de auto moet voelen aan het stuur.
 #2852  door Alex Kroeze
 
We hebben zaterdag een afspraak met van der Heiden.Eens kijken wat de bevindingen dan zijn.Zoals Ivo al zegt is er al veel vervangen.

Kan de speling het gevolg zijn dat de velgen tegen de stabilisatorstang aan komen?

Dan komt nog het verhaal met de remleidingen.

Alex
 #2855  door Frank87
 
Dit klinkt wat voorbarig maar mocht je van deze auto af willen door hoge kosten, laat het me weten.
 #2865  door Jgpeggeman
 
Frank87 schreef:Dit klinkt wat voorbarig maar mocht je van deze auto af willen door hoge kosten, laat het me weten.

:shock: :shock: :shock: :geek:
 #2867  door Frank87
 
Waarom niet pegs? Ik wil op termijn een echt goede E34 hebben. Als ik alvast een 4.0 en 5HP30 heb liggen... en een goede donor... mooi toch :-D Of nu mijn E34 de donor wordt.. of een ander... van 2 diamantzwarte V8 modellen 1 goede maken..... Doen we!
 #2871  door Jgpeggeman
 
Frank87 schreef:Waarom niet pegs? Ik wil op termijn een echt goede E34 hebben. Als ik alvast een 4.0 en 5HP30 heb liggen... en een goede donor... mooi toch :-D Of nu mijn E34 de donor wordt.. of een ander... van 2 diamantzwarte V8 modellen 1 goede maken..... Doen we!
Ik kan je absoluut geen ongelijk geven! Met de 540 van Alex heb je gelijk een stapel Alpina goodies... 8-) 8-) 8-) (ik wil stiekum die wagen ook wel hebben)

Maar ik vraag me af of het de intentie van Alex wel is, om door zo'n relatief kleine reden, de wagen te verkopen