E34Forum.nl

 #2875  door Frank87
 
Dat vraag ik me ook af daarom is het een hele voorbarige opmerking.
 #2902  door Alex Kroeze
 
Ik wist niet dat mijn oude zwarte barrel zo in trek was :mrgreen:

Maar jullie moeten toch nog wachten want het is zeker niet de intentie om de auto weg te doen.Dit probleem komen we ook wel te boven.

Of er moet al genoeg geboden worden om een goede E39 te kunnen kopen ;)

Nee hoor gekkigheid.......

Alex
 #2924  door Alex Kroeze
 
Deze morgen even bij http://www.vanderheidenat.nl/home.html" onclick="window.open(this.href);return false; langs geweest.Harstikke geschikte kerel die direct klaar stond om eens te kijken wat er nu aan de hand was.Het is volgens hem dus wel het stuurhuis.Deze valt nog wat na te stellen en het kan ook nog zijn dat de klemverbindingen los zitten.Hij heeft voor een second opinion nog een BMW monteur gebeld en volgens die kon het best zo zijn dat deze los zitten.Werden bij een beurt altijd gecontroleerd........

Dat het stuurhuis zelf aan het einde was leek ze allebei vreemd.Helaas kan de auto niet op een brug bij hem dus als je wat te reviseren hebt dan moet het onderdeel wel los gebracht worden.

Is het wel het stuurhuis dan wordt het zoeken uiteraard maar zelfs dan wilde hij daar wel mee helpen.Betalen hoefde niet voor dit vooronderzoek dus dat is toch ook weer netjes 8-)

Alex
 #2944  door Frank87
 
De stuurhuizen gaan zelden kapot. Dit kan alleen als de verkeerde olie is gebruikt. De afdichtingen gaan dan kapot of zwellen op. Gevolg is lekkage en altijd APK afkeur (door lekkage aan stuurinrichting).

Het is lastig te bereiken bij de V8 maar het stuurhuis kan altijd bijgesteld worden (tot hij zo versleten is dat hij op slot zit bij bijstellen.. gebeurt niet). Het beste is dit in combinatie met de grote moer 32 te doen. Dit heb je dan ook meteen gecheckt. Daarvoor moeten 5 schroefjes uit het interieur los bij je pedalen.
 #3130  door MV525i
 
Als ik het goed begrijp zit er een verschil tussen stuur draaien en wieluitslag.

Als dat klopt dat zijn er een aantal verdachten in die keten.
1. Tussen de 32 moer in de voetenruimte en het stuur zit een 'hardyschijf'. Als deze is uitgesleten dan krijg je inderdaad stuurspeling. Dit wordt dan vaker verholpen door de 32 moer aan te draaien. Wat je daarmee doet is die hardyschijf "uitrekken" (dus vervormen) zodat het sturen weer wat strakker aanvoelt. Hiermee neem je echter niet de oorzaak weg. Vervangen van die hardyschijf is natuurlijk veel beter, kost ongeveer een tientje (onderdeel nummer (3231)1115092). Nieuw krijg je ze met moeite gebogen. Er zitten aluminium busjes in, die gaan ook wel eens loszitten.
2. Aan de onderzijde van het stuurhuis zit een getande as met daarop bevestigd de stuurstang, althans de pitmanarm hiervan. Deze bevestiging loopt wel eens los (variatie in de hoogterichting). De andere kant komt uit bij de hulppitmanarm (rechts) die ook wel eens stuk wil gaan. De afstelling van deze as komt nogal precies (links en rechts moet de hoogteafstand gelijk zijn, meten vanaf het bevestigingspunt van de achterste draagarm). Is speciaal gereedschap voor maar als je goed kan meten....
3. Buitenste spoorstangen. Deze hebben kogelgewrichten, die slijten uiteraard ook en gaan wel eens stuk.
4. Stuurhuis, maar dan als laatste verdachte. Stellen wordt door ZF ontraden maar kan wel. Is een precaire klus, je richt vaak meer schade aan dan je oplost. Wat je met stellen namelijk doet is de as strakker in het huis trekken. Beste eerst de originele positie markeren en dan pas gaan knutselen, kun je het altijd nog terug zetten zoals het stond.

De band raakt de stabilisatorstang zeker als ie met z'n wielen vrij hangt op de brug? Moet de keurmeester e.e.a. nog eens bekijken als ie op z'n wielen staat. Ik durf te wedden dat er dan niks raakt.
 #3167  door Alex Kroeze
 
De auto is terug van Rob en is vanmorgen goed gekeurd.Ik ben er helaas zelf niet bij geweest en kan dus ook niet precies uitleggen wat Rob er aan gedaan heeft :oops: Het stuurhuis is er in ieder geval onderuit geweest en is verstelt om de speling er uit te halen.Dit is dus wel gelukt zo.Er was wel slijtage te zien aan een as.De motor moet omhoog om de zaak te kunnen demonteren :roll:

Het stuurt naar mijn gevoel iets zwaarder maar wel strakker.

Er wordt inderdaad met de wielen van de grond gekeken of er iets aanloopt.Remleidingen voor zijn vervangen.

Alex
 #4282  door Alex Kroeze
 
en nu kraakt het stuurhuis.Daar wordt je toch niet goed van.Door dat gezeik met die apk heb ik dit nu en ik weet niet wat ik er aan moet doen :evil: :evil: Als ik de dop van het reservoir los draai en dan het stuur uiterst links of rechts draai dan komt op een bepaald moment de dop omhoog.Dat lijkt dus op lucht in het systeem of is die conclusie niet goed?

Hoe ontlucht je het stuurhuis ?

Alex
 #4283  door Frank87
 
Motor stationair, automaat N. Dop van stuurreservoir er af halen.

Het volgende herhalen:
- Stuur helemaal naar links
- Stuur helemaal naar rechts

Als je bubbels en schuim ziet in het reservoir, zit er nog lucht in. Blijf bijvullen als het niveau van de stuurvloeistof teveel zakt.

Dan, als er niet echt meer bubbels of schuim waargenomen wordt, een beetje toeren maken (met de automaat in de N en de handrem er op) tot zeg 2500 toeren.

Het volgende weer herhalen:
- Stuur helemaal naar links
- Stuur helemaal naar rechts

Als je bubbels en schuim ziet in het reservoir, zit er nog lucht in. Blijf bijvullen als het niveau van de stuurvloeistof teveel zakt.

Daarna de dop er op en klaar.

Het systeem is deels zelf ontluchtend maar na werk aan het systeem moet je het eerst handmatig ontluchten. Die paar overgebleven belletjes doet het systeem zelf via het oogje op de dop.

Wat is precies het geluid wat hoorbaar is?

Kijk ook of de goede vloeistof is gebruikt.
- Bij een sticker "CHF" moet er pentasin in. Dat is groen
- Bij een sticker "ATF" moet er DexIII in. Dat is limonade rood
- Als de sticker ontbreekt en je hebt niveauregeling, heb je altijd pentasin
 #4287  door Alex Kroeze
 
Frank.

Bedankt voor de uitleg ga ik proberen morgen.Er zit rode vloeistof in.Je hoort een knakkend geluid op bepaalde punten dus niet in het hele bereik.Hij stuurt soepel verder net als anders.

Alex
 #4299  door Alex Kroeze
 
Dat was het dus jammer genoeg niet.5x naar links en rechts gedraaid ook met verhoogd toerental en er gebeurd verder niks behalve dat het knakken blijft.Het is overigens alleen maar naar rechts insturend en weer terug naar de middenstand?

Alex