E34Forum.nl

 #2927  door ivo
 
Mijn ervaring met zowel Bilstein (B6 en B8) als Koni is dat de uitgaande slag van de dempers niet fijn is. Beetje alsof je een VAG-produkt met sportonderstel rijdt.
Ik blijf erbij dat een Sachs M-tech dempers de beste keuze is voor de E34, hierop kun je ook met gerust hart een set verlagingsveren van Eibach monteren. De Pro-kit komt ongeveer 30/20mm lager.

Ik heb destijds diverse verlagingssetjes op diverse E34's gehad.
- Weitec: grote rommel
- Eibach pro kit: top en mooi progressief
- Thema 30mm rondom lager, volgens mij al lang niet meer te verkrijgen nu: icm Bilstein B6 een super combi
- Hartge verlagingsveren: stug
- Spax schroefset: zeer listig in grensbereik. Je gaat hard, harder en dan ineens zonder aankondiging sta je achterste voren :D
- M-Tech verlagingsveren: super combi zeker met de juiste Sachs M-dempers

Mijn laatste 2 E34's waren voorzien van M-Tech dempers + veren in combinatie met 25/18mm stabi's.
Op de Sportlimousine had ik nog een Eibach antiroll kit, dat was ook geweldig met de 235/255 banden rondom op 17 inch.
Er zit dan nog wel wat beweging in de koets maar op zo'n manier dat het heel vertrouwd aanvoelt. Je merkt en voelt precies wat ie doet en wanneer die gaat duwen over de vooras. Al is dat iets wat ie toch wel blijft doen, zeker met een breedteset erop. Met een 19mm Nürburgring stabi van de M5T erop vond ik dat ie teveel onderstuurde.

Als je alles fris eronder hebt dan rijdt een E34 zo fijn, dus niet verrotte M-dempers met +250dkm erop want dat rijdt ook voor geen meter....
Mijn ervaring met dat extreme spul of teveel verlaging, is dat de auto op hogere snelheid onrustig wordt. Dan is het net een zenuwachtige drugshond die alle kanten aan het zoeken is en je de hele tijd moet corrigeren.
Ik ben gewoon geen fan van alles zo stug mogelijk, je haalt vaak de hele balans uit de auto.
 #2954  door Rob
 
Ik lees hier dingen die mij geheel onbekend zijn eigenlijk.
Ik reed met 275 breed achter en 235 breed voor maar ik heb bijna nooit last van onderstuur gehad en indien dit het geval was, was een beetje gas erop voldoende om de auto over te laten sturen.
Dit was met een volledig standaard set-up.

Overigens snap ik al helemaal niet dat je als blijkbaar een zéér sportieve rijder bent voor Vredestein kiest.
Als er toch een band is die geen grip genereert (naar mijn mening) is het wel Vredestein, ik heb werkelijk nog nooit op dergelijke rotzooi rondgereden!
 #2964  door ivo
 
Jgpeggeman schreef:ivo,

weet jij zo het verschil tussen m-sport dempers en de 'normale' sportdempers van bmw?
Ik ken allen de normale dempers en de M-tech dempers van BMW.
Aan welk type refereer jij dan?
 #2978  door Jgpeggeman
 
ik heb volgens de originele optie lijst er een sport onderstel onder zitten, deze is later vernieuwd door hetzelfde sportonderstel... zouden dat gewoon m-sport dempers zijn?

optie S227A
 #2979  door ivo
 
SA227 is geen M Techniek onderstel maar alleen sportliche Abstimmung voor wagens met niveauregeling. Oftewel enkel verlaging.
Voor de touring had je bij mijn weten nooit SA226/704 M-Techniek dan wel M tech veren.

SA226 had je alleen op de iX Touring met 15mm verlaging.
 #3126  door MV525i
 
ivo schreef:SA227 is geen M Techniek onderstel maar alleen sportliche Abstimmung voor wagens met niveauregeling. Oftewel enkel verlaging.
Voor de touring had je bij mijn weten nooit SA226/704 M-Techniek dan wel M tech veren.
Het klopt dat SA227 de enige keuze was voor de touring met niveauregeling. Is echter geen verlaging maar stuggere veren en dempers. Kan ik weten omdat deze optie (helaas) op mijn touring zit, erg straf maar standaard hoogte.
De 518iT van mijn liefje is wel verlaagd (is trouwens ex Maan en ex Andy54) maar daarmee nog steeds soepeler geveerd dan mijn 525iAT, die is echt spijkerhard geveerd. Gaat heel erg ten koste van het comfort (de 'ride' zoals ze in GB zeggen). Drempeltje iets te hard nemen> pijn in de rug.
De mijne kan dan wel weer loeihard de bocht om, dat wel. Maar dat doe ik minder vaak dan drempels pakken.
 #3132  door ivo
 
Ik schreef verlaging maar bedoelde dat niet, lees het nu pas terug :D
De afstemming van die wagens vind ik ook net een beetje teveel van het goede, zeker met grotere velgen en dus minder band(hoogte). Wat dat betreft is het jammer dat de M-Tech verlaging niet geleverd werd op de tourings met niveau.
 #3136  door MV525i
 
@Ivo.

Ik heb zelfs de standaard 15 inch velgen, wel met 205/65. Evengoed veel te hard geveerd, helaas.