E34Forum.nl

Uw E34 uitgebreid voorstellen? Plaats hier je verslag.
 #27593  door epmans
 
ah kijk eens aan, nu is het wel te zien!

en de moeite waard, tis mooi zeg.
 #27594  door Gert
 
danny-ex-touringE34 schreef: 01 okt 2020, 23:34 Mooi helder verlichte display, wel mooi die rode naalden. Groeten, Danny
Sjee, wil je wel geloven dat ik nu pas zie dat een M rode wijzers heeft!!! Dat was me nog niet eerder opgevallen, mijn echtgenote ook niet noch de kids. Supergrappig, want nu zie ik dus ook dat deze benzinemeter een witte wijzer heeft...proest, wat slecht man.

Maar goed. Even terugkomend op het probleem. Mijn gedachte dat, als de aansluitpinnen maar matchen, dan passen alle temperatuurmetertjes klopt dus. Dus, in principe zou ik ook een ander metertje kunnen proberen en mijn oude M meter opereren en van twee metertjes een werkende maken. De mijne is toch stuk, dus niet zo veel te verliezen.
Heeft ooit wel eens iemand de wijzers verwijderd?

Trouwens, de dealer heeft hem niet, dat weet ik al wel.
 #27595  door danny-ex-touringE34
 
Was door die lichtwaas niet echt te zien dat er een witte wijzer op de benzine meter zat. Als dat metertje het goed doet, zou je met een rode lakstift dat wijzertje rood kunnen maken. Naalden vervangen lijkt me niet makkelijk, een zeer dun asje. Krijg het idee dat er een soort voorspanning op de naald staat( tikt de naald niet tegen een pennetje aan in ruststand?) Ik weet dat Ivo(E28-forum) met een pulsgever bij de snelheids- of toerentalmeter deze aanstuurt en dan de naald in de juiste positie erop drukt. Oefenen op de kapotte meter misschien? Groeten, Danny
 #27668  door Gert
 
Van Erik een metertje ontvangen om mee te stoeien. Omdat ik niet weet hoe of het zit, dit ding dus vernield, maar wel wat wijzer geworden.

De stappen motor zit met een klem onderaan het metertje. Klem weg, dan kun je nogal makkelijk het motortje wisselen en als je dat met beleid doet en met een mini schroevendraaier dan kun je via de bevestiging van dat miniveertje de motor wegduwen en dan valt de wijzer er gewoon vanaf.
Nu nog een werkend metertje scoren. Ik had ook aan Erik moeten vragen om twee metertjes op te sturen.

Stappen motor bij Ali:
Afbeelding
 #27718  door Gert
 
Nou, toch maar even door de zure appel heen gebeten en begonnen met slopen. Het originele M5 metertje was toch stuk, dus in principe niets te verliezen.

Eerst een (80 liter) metertje van Erik gescoord met een witte wijzer om te testen. Deze was redelijk simpel te ontleden. Het motortje aan de achterkant van het metertje zit met een klem vast. Kwestie van klem weg en het wijzertje, met gepast aandringen, verwijderen.
Helaas was de M5 meter niet voorzien van zo'n klemmetje, maar deze zit geschroefd. Rest dus niets anders dan de wijzer verwijderen en het plaatje los snijden.
Welnu het wijzertje was er niet af te krijgen, dus even op internet gesnuffeld. Daar zag ik dat je de wijzer tot de aanslag moet draaien en dan doordraaien, dan valt ze er gewoon af... tsja.
Vervolgens het plaatje weghalen/snijden en dan komen er twee schroefjes bloot te liggen.

Afbeelding

Schroefjes losschroeven en dan pak je het motortje er zo af. Volgens internet zijn alle motortjes van alle klokken gelijk. En als ik even de toerenteller bestudeer dan ziet dat er inderdaad zo uit.

Afbeelding

Afijn, ik heb het motortje van de meter van Erik gebruikt, die leek nog prima te werken, en de boel weer in elkaar gezet.

Afbeelding

Daarna prik erop, want het is toch altijd weer spannend of het gaat werken, maar dat viel weer mee.

Sorry voor het bewegen van de foto, maar je snapt het wel:

Afbeelding

Tot nu toe werkt het nog steeds... pfwoei.
Laatst gewijzigd door Gert op 18 nov 2020, 17:23, 3 keer totaal gewijzigd.
 #27721  door epmans
 
mooi dat het weer goed is.

(fotos kijken kan ik alleen met klikken op rechts en openen in nieuw tabblad)
 #27723  door Gert
 
epmans schreef: 05 nov 2020, 08:49 (fotos kijken kan ik alleen met klikken op rechts en openen in nieuw tabblad)
Vreemd, normaal tik ik zelf de html code in. Maar als ik de knop boven deze editor gebruik, dan krijg ik dezelfde code. Doe hij het dan wel?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gert op 16 nov 2020, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12