E34Forum.nl

 #3376  door MCMOUS
 
Hallo,

Ik wil dit jaar nog proberen mijn koppakking te vervangen van de 525TDS M51, bijna 4ton op de teller!!!
Motor loopt prima maar er zit ergens een klein scheurtje in de koppakking waardoor 's ochtends witte rook, momenteel haal na iedere rit even de druk van het koelsysteem, op zich houd ie het goed, nu het kouder wordt schudt ie wel even wat bij starten.

Is er misschien iemand die hier een werkinstructie van heeft?

Verder wel/niet;
kleppen stellen, of kleppen er misschien wel uit, klepzittingen checken etc?
verstuivers opnieuw laten testen?
Omdat de motor verder goed loopt wil ik er eigenlijk niet te veel aan doen maar aan de andere kant,
als ie er toch af ligt....

Alvast dank voor reacties!

Gr Rik
 #3530  door easy rider
 
Hierbij een wat late reactie :roll:

Koppakking vervangen van de M51 motor is in wezen niet veel anders dan bij welke motor dan ook op een aantal punten na.

1/ de cilinderkop mag NOOIT gevlakt worden.
2/ Ontspan de bovenste distributieketting anders krijg je het nokkenas tandwiel er niet af (en op).
3/ gebruik nieuwe kopbouten
4/ weest bijzonder voorzichtig met het loshalen van de nokkenas, draai alle M8 moeren vanuit het midden 1 slag linksom totdat de kappen los zitten.
5/ De pasvlakken van blok en kop moeten licht opgeschuurd worden (korrel 220) voor een goede afdichting van de pakking.

En net als bij welke motor dan ook: blaas de boutgaten uit met perslucht, je zal de eerste niet zijn met een gescheurd onderblok.

Het mag duidelijk zijn dat je de krukas in TDC vast moet zetten met een speciale pen.
 #3895  door MCMOUS
 
Hallo Eric,

Nog bedankt voor je reactie! Ik wil er komend weekend aan beginnen...

Hier zeggen ze laten vlakken en vacuüm test (ca. EUR100),
nu twijfel ik niet aan jou advies maar meen op PPO gelezen te hebben dat jij zelf je kop ook eens hebt laten vlakken, was het resultaat toen slecht omdat je nu aangeeft kop nooit vlakken?

Overigens start de auto koud steeds moeilijker, poosje doorstarten, dan na veel zwarte rook slaat ie aan,
zodra een stukje gereden verder als het hoort..., warm starten geen probleem,
ik heb gemeten en de gloeikaarsen krijgen stroom, op weerstand krijg ik ze niet goed doorgemeten (dan moet inlaatspruitstuk er af wil er een beetje bijkomen),
Ik heb laatst met lege accu gestaan (lampen laten branden) en toen hulpstart geprobeerd met een andere auto, zou het kunnen dat daarbij de kaarsen schade opgelopen hebben? Uiteindelijk had ik even een nieuwe accu geleend waar ie wel vlot mee startte, nu de laatste weken start ie dus steeds moeizamer.
De kaarsen zitten er pas paar jaar in (< 70000km)..

Verder geen olie verbruik of koelvloeistofverbruik (draai wel na iedere rit de druk er af)

Bvd voor verdere uitleg/ tips!

Gr Rik
 #3896  door MCMOUS
 
...en ik wilde nog vragen hoe je de bovenste ketting ontspant?

Ik heb deze kettingen tijd terug vervangen, hoop dat voor ontspannen van de bovenste ketting niet weer de 'timing case' er weer af moet, toch?
 #3898  door easy rider
 
Ik heb idd een keer de kop laten vlakken maar had dit niet moeten doen. De rede is dat: 1/ de voorkamers van staal zijn en de kop van aluminium en om die rede steken de voorkamers iets uit de kop. Eenmaal op temperatuur licht alles mooi vlak. 2/ bij vlakken de verbrandingsruimte kleiner wordt waardoor je dieselnok harder wordt. Ik heb zelf nooit nadelen ondervonden van de gevlakte kop. Ik heb toen zelfs ook de zuigers uitgewogen en op 0.1 gram nauwkeurig gemaakt.

Bovenin het distibutiedeksel zit een plug, die draai je er uit en dan kan je met een klein pennetje de kettingspanner op slot zetten zodat je het nokkenas tandwiel er af kan halen.

Koud starten met veel rook kan een versleten injectiepomp of verstuivers zijn. Hoeveel KM had je TDS weg?

Gloeibougies kan je niet echt doormeten, er zit bijna kortsluiting op. De enige manier om te zien of ze het nog doen is door ze er uit te draaien en te testen op een volle accu en zien of ze snel rood/oranje worden.

Starthulp is de pest voor je M51. Zo je zelf gemerkt hebt geeft het een enorme rot herrie en soms slaat de motor terug in de compressie met als gevolg dat als je een uitgerekte distributie ketting hebt deze een tand kan verspringen en dan kunnen de kleppen tegen de zuigers komen met gevolg kromme kleppen.
 #3903  door MCMOUS
 
Duidelijk betreft niet vlakken!

Kun je dan van bovenaf het zuigertje terug drukken door druk op de ketting uit te oefenen? Of lukt dat ook door het gat waar de plug zit?

Zit op de 394000 nu...,
de verstuivers zijn een paar jaar terug gecontroleerd (twee stuks toen wat bijgesteld), zal ik maar weer laten doen als de kop eraf gaat,
met de injectiepomp heb ik verder nooit wat gedaan (gekocht bij 280000)...

wel benieuwd wat het straks met nieuwe koppakking en gecontroleerde verstuivers en gloeikaarsen zal doen..., mogelijk dat ik dan nog op zoek moet naar een (gereviseerde) vervang injectiepomp
 #3904  door easy rider
 
Dat zuigertje kan je terug drukken door een schroevendraaier achter de ketting schoen te zetten die druk je dan weg en dan valt er een gaatje vrij in de spanner en dan kan je het pennetje er in steken en blijft ie staan.

375.000 is eigenlijk het matje voor een VE injectiepomp. Verstuivers kan je wel allemaal controleren en op druk zetten maar dan heb je het sproeibeeld nog niet gehad. Een injector die opent bij 175 bar kan ook grote druppels spuiten i.p.v. een fijne mist.
 #3909  door MCMOUS
 
Bedankt, met de spanner moet het wel lukken nu!

Hebben/kunnen ze het sproeibeeld niet controleren dan?

Maar die pomp ja..., als ie eenmaal loopt doet ie het prima, het is me de laatste tijd wel opgevallen dat er bij het optrekken aardig wat rook uit de auspuf komt (meer en langer als voorheen)...

Moet voor het vervangen van deze pomp het distributiehuis er uit?
 #3911  door easy rider
 
Sproeibeeld controleren kan wel maar daar heb je een speciaal apparaat voor nodig. De losse nozzles kosten iets van 50 Euro per stuk dus dat kost je de kop ook niet.

Om de pomp te vervangen heb je speciaal gereedschap nodig en het verwijderen, terug plaatsen en afstellen is wel even een dingetje ja. Kom tegen die tijd maar eens langs in mijn doe het zelf garage.
 #3912  door MCMOUS
 
Volgens mij heeft het bedrijf dat de verstuivers toen heeft gecheckt ook het sproeibeeld gecontroleerd (ga ik iig voor nu van uit)

Je hoort van me zodra de nieuwe koppakking er tussen zit, een bezoek aan je werkplaats houd ik altijd aanbevolen :D

Bedankt weer!